Problem efter motorbyte

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
vilkenkarl
Bilmodell: VW Caddy
Kontakt:

Problem efter motorbyte

Inlägg av vilkenkarl »

Howdee!
Jag fick in (fuskar lite extra som mekaniker) en Fabia 1,6 -02 med motorras efter att Mekonomens verkstad kapitalt misslyckats med att byta kamrem och vägrat att ta på sig skulden. Bilen höll visst 2 minuter efter verkstadsbesöket.
En ny motor hittades snabbt (AUA) med knappt 8000mil på mätaren och monterades utan några problem.
Jag la märke till att svänghjulsgivaren saknades på nya motorn, så jag använde den gamla. Bilen gick igång utan den, men motorfelslampan skrek ut att den saknade kontakt med givaren samt varvräknaren funkade inte.
Lampan lyser fortfarande och det är förhoppningsvis enbart koden som ligger kvar i minnet?
Olja och filter är bytta (10w-40 halvsyntet från Statoil), det ska visst inte vara long-life ännu på dessa enligt Möller bil. Plötsligt piper oljelampan till någon sekund för att sedan slockna. Olja finns... weard!

Någon som har en idé?
t_thomsen
Bilmodell: Skoda Fabia 1,4 16v
Kontakt:

Sv:Problem efter motorbyte

Inlägg av t_thomsen »

Hej vet inte exakt hur du har gjort, men det verkar som om du har bytt en del elgrejjer me som satt på motorn när du bytte den, jag hade gjort så att all el iklusive insrput sitta kvar på bilen som du byter motorn på, och bara byta själva motorn helt utan el grejjer på den, så du byter bara en "död" produkt.
Antan
Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16v (wv 75hp)
Kontakt:

Sv:Sv:Problem efter motorbyte

Inlägg av Antan »

Felkoderna ligger kvar tills man tar bort dem, så det kan mycket väl vara så att motorlampan lyser på grund av detta. Men eftersom du ändå bytt hela motorn kan det vara bra att kolla efter fler felkoder, nolla dem och se om det uppstår några nya.

Förhoppningsvis var det bara oljetrycksgivaren som spökade. Om oljetrycket blir så lågt att en varning uppstår så har skada förmodligen redan skett. I alla fall om motorn körts med belastning. Det säkraste vore väl att mäta oljetrycket för att se att oljepumpen är frisk. Byt även ut oljetrycksgivaren mot den från gamla motor.
Skriv svar