Det skrivs mkt skit om VAGs longlife-service; vad är skitsnack och vad är vettigt? någon här som anser sig ha koll?
Som nybliven ägare till en fabriksny Octavia så ställer jag mig spontant lite skeptisk till deras longlife-service med intervall upp till 30'000km... stabil bra olja i all ära, men funkar detta verkligen i det långa loppet? speciellt i ett land som detta med kallstarter halva året?
Är det i slutänden bättre att gå på fasta serviceintervaller och ta några tusenlappar extra i servicekostnader på 5 år? Jag lutar åt det... oljebyte är ju trots allt det enklaste och samtidigt det viktigaste för att en motor skall må bra i många år. Eller?
(Jag har lilla dieseln och planerar på att äga bilen 5-10år...)
Longlife-servie eller inte?
-
eeyore
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 2010
- Kontakt:
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Longlife-servie eller inte?
Vet inte vad alla andra tycker men jag är skeptisk, klart att bilen säkerligen håller den livslängd som VAG beräknat att den ska hålla. Men jag byter hellre olja filter m.m. var 1500:e mil än ser fram emot framtida dyrare reparationer...
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Longlife-servie eller inte?
Konstigt det här med serviceintervall. Var och varannan lekman påstår sig med säkerhet veta att 3000 mil är för mycket och 1500 är rätt. Flera tusen välutbildade vw ingenjörer högvis med tester Castrols kemiingenjörer vad vet väl dessa människor?
För övrigt är det upp till 3000mil dvs kör man många kallstarter mm så åker man på service vid 2000 mil.
Sen har vi det här med oljekvalitet. Varför köra på olja med den vw norm som Skoda rekomenderar? Om man kör på "racing" olja blir det säkert mycket bättre. Spelar ingen roll att den inte uppfyller normen bara det står racing på flaskan. Eller?
En annan sak att fundera på är kamremmen. På den första Octavian byttes den vid 6000 mil nu är det 18000 mil. Kanske man borde byta varje 6000 mil. 18000 mil låter mycket.
För övrigt är det upp till 3000mil dvs kör man många kallstarter mm så åker man på service vid 2000 mil.
Sen har vi det här med oljekvalitet. Varför köra på olja med den vw norm som Skoda rekomenderar? Om man kör på "racing" olja blir det säkert mycket bättre. Spelar ingen roll att den inte uppfyller normen bara det står racing på flaskan. Eller?
En annan sak att fundera på är kamremmen. På den första Octavian byttes den vid 6000 mil nu är det 18000 mil. Kanske man borde byta varje 6000 mil. 18000 mil låter mycket.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Longlife-servie eller inte?
Det funkar säkert utmärkt att köra 3000 mil, men som sagt av föregående talare så är det inte särskilt många kallstarter du kan göra innan milen mellan servicarnan börjar sjunka. Farsan körde 7000 mil per år med sin A4 och på semestern sjönk serviceintervallet till nästa service ca 350 mil pga av lite småkörningar.
Med andra ord är Longlife egentligen BULLSHIT då en vanlig bilist som kör korta sträckor får serva vid tex 1700 mil men till ett pris som motsvarar 3000 mila service!
Det är ju någon tillsats i oljan som en sensor mäter på hur långt kvar till service.
Med andra ord är Longlife egentligen BULLSHIT då en vanlig bilist som kör korta sträckor får serva vid tex 1700 mil men till ett pris som motsvarar 3000 mila service!
Det är ju någon tillsats i oljan som en sensor mäter på hur långt kvar till service.
-
Fabia-chris
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1.2
- Kontakt:
Sv:Longlife-servie eller inte?
her er lidt info fra VAG omkring longlife
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_224.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_224.pdf
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Longlife-servie eller inte?
Hrm, var inte riktigt meningen att få det att låta som en absolut sanning... ber om ursäkt för det.
Min uppfattning är att om VAG fortfarande inte har någon typ av sensor som mäter oljans kvalitè/skick och enbart baserar det variabla serviceintervallet på antalet starter och gångtid (använder de mer information?) så är det bara skräp.
Har haft ett gäng budbilar med variabel serviceintervall, notera då att bilarna enbart hade en kallstart per dag men säkerligen 30-40 starter med varm motor, på den tiden (2004-2008) signalerade bilarna för service efter allt från 500mil till 1500mil, pratade med VAG om detta och de rekommenderade mig att helt ignorera servicepåminnelsen och istället lämna in vid nästa 1500mil och sedan stänga av longlife servcie funktionen.
Värt att notera är att MB höll sig bra mycket närmare sina serviceintervaller trots samma förutsättningar, har de kanske sensor för att mäta kvalitèn eller är de bara frikostigare???
Min uppfattning är att om VAG fortfarande inte har någon typ av sensor som mäter oljans kvalitè/skick och enbart baserar det variabla serviceintervallet på antalet starter och gångtid (använder de mer information?) så är det bara skräp.
Har haft ett gäng budbilar med variabel serviceintervall, notera då att bilarna enbart hade en kallstart per dag men säkerligen 30-40 starter med varm motor, på den tiden (2004-2008) signalerade bilarna för service efter allt från 500mil till 1500mil, pratade med VAG om detta och de rekommenderade mig att helt ignorera servicepåminnelsen och istället lämna in vid nästa 1500mil och sedan stänga av longlife servcie funktionen.
Värt att notera är att MB höll sig bra mycket närmare sina serviceintervaller trots samma förutsättningar, har de kanske sensor för att mäta kvalitèn eller är de bara frikostigare???