Oljeförbrukning

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
eke
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Oljeförbrukning

Inlägg av eke »

Hej,

Jag har en octavia -06 som går dåligt på tomgång.

Jag har läst och letat en hel del i forumet men mitt problem med att bilen drar mycket olja verkar inte vara så vanligt.

Den går som sagt dåligt på tomgång. Den hoppar till ibland precis som att den missar på en cylinder. Står den ett tag på tomgång så börjar motorlampan lysa. Felkoden som går att läsa ut säger P0302, misständning på cylinder 2.

Jag har testat att byta stift och tändkablar men inget av detta hjälper.
Jag börjar tro att det är ett större fel än att byta något sånt för den förbrukar, i mina ögon, väldigt mycket olja. Det kan vara 1liter på 1.5-2 månader.

Någon som har en aning om vad som är fel på min bil?

Tacksam för hjälp.
eke
Kontakt:

Sv:Oljeförbrukning

Inlägg av eke »

Kan tilläggas att det inte vekar läcka ut någon olja. Jag kan inte se att det läcker något så att det märks på marken under bilen och jag kan inte heller se att det finns olja i motorrummet.
ravaboos
Bilmodell: Skoda TSI 122
Kontakt:

Sv:Sv:Oljeförbrukning

Inlägg av ravaboos »

Kör på på etanol?
eke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Oljeförbrukning

Inlägg av eke »

Nä jag kör inte på etanol.
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Oljeförbrukning

Inlägg av vildagnu »

Har du inte tändspolar på din? prova spraya med vatten på kablarna och se om du få överslag. alt kolla fördelarlocket.

Ang oljan så drar Ww bilar mycket olja. om du kör longlife olja så prova byta till en vanlig! gärna en tjokare typ 10W 40.
skulle även kolla så inte vevhus ventilationen är täpt. kör man bara kortare sträckor och gubbkör så får du inte bort kondens vattnet ut oljan, visar sig som en vit/krämig sörja.

//Kalle
Skriv svar