Lås till bakluckan krånglar + stötdämparbyte

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
lahi
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Lås till bakluckan krånglar + stötdämparbyte

Inlägg av lahi »

Låset till bakluckan krånglar lite på min Octavia kombi från 1999 och jag hoppas på att någon här kan svara på vad jag ska göra.

När jag ska öppna bakluckan så går det ibland inte även om jag klämmer till ordentligt. Då hjälper det att trycka knappen på andra hållet innan jag försöker igen. Inte uppåt som när man öppnar, utan framåt så knappen roterar åt andra hållet. Sen trycker jag upp knappen igen och då öppnas luckan. Varför är det så? Jag måste nypa åt ganska hårt innan den öppnas. Vad gör jag åt detta? Vad är fel? Räcker det att smörja eller är någonting krökt kanske?

En fråga till:
Jag ska byta stötdämpare bak idag. Köpte dämparna häromdagen och de har gängad pinne åt ena hållet och ögla åt andra hållet. Sitter de som på min Opel Astra kombi när jag bytte dem, dvs. åtkomst under bilen? Räcker det att jag hissar upp bilen så kommer jag åt allting där? Mutter mot bakaxeln och M10 eller M12 genom ögla och öron under chassit?
Warrior
Bilmodell: Skoda octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Lås till bakluckan krånglar stötdämparbyte

Inlägg av Warrior »

Sitter diverse leder tillhandtaget, förmodligen har en åkt ur läget, du måste plocka bort bakluckeklädseln för o se vad som hänt.

Yes dämparna bak sitter skruvad med en bult nertill under bilen samt upptill
lahi
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Lås till bakluckan krånglar stötdämparbyte

Inlägg av lahi »

[quote]Sitter diverse leder tillhandtaget, förmodligen har en åkt ur läget, du måste plocka bort bakluckeklädseln för o se vad som hänt.

Yes dämparna bak sitter skruvad med en bult nertill under bilen samt upptill[/quote]

Tackar för svar! Blir stötdämparbyte idag istället och jag har en akutfråga. Kan bara sitta vid datorn 35 minuter till innan jag måste iväg:

Öglan är neråt på dämparna som sitter på bilen nu. Är det verkligen så att kolven är gängad och den gängade biten ska vara uppåt och med en mutter på det eller har jag köpt fel stötdämpare? Känns som man måste ta det inifrån bilen då, men så är det kanske inte? Går det att ta utifrån? Känns som det ska vara ögla på båda hållen... Tacksam för snabba svar!
Warrior
Bilmodell: Skoda octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Lås till bakluckan krånglar stötdämparbyte

Inlägg av Warrior »

ska vara ögla på båda
Skriv svar