Byte radio antenn

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
FilipM
Bilmodell: Skoda Octavia Scout TDI
Kontakt:

Byte radio antenn

Inlägg av FilipM »

Hej!

Ett bra forum med många nyttiga tips och trix.

Nu tänkte jag bidra med ett eget.
Jag hade dålig radiomottagning i bilen, en Octavia 98 med eftermarknadsstereo.
Efter lite felsökning visade det sig vara glapp i den ström injektorn, den lilla låda som matar förstärkaren i antennfoten. Det verkade som att det var radiosignalen som "glappad" och inte spänningen vid foten.

Köpte ny antenn på biltema, 350kr, ner med innertaket, drog fram kabeln fritt för att testa. Klockrent resultat!
Dock visade sig biltemas antenn ha en akilleshäl, antenn kabeln är för kort för att kunna dras på ett bekvämt sätt hela vägen.
Det är möjligt att man kan dra ner den vid C-stolpen istället för som jag gjorde vid D-stolpen (undrar om man kan kalla det så? vid bakluckan i alla fall)
Då kanske man sparar in de centimetrar som fattas.

Jag gjorde en fullösning på grund av tidsbrist, och att jag verkligen inte orkade slita bort all inredning igen, och det var att dra ut kabeln vid B-stolpen på förarsidan.
Sedan dra den under förarsätet, dra in den vid växelspaken och tråckla fram den till stereon. Inte många centimeter för att koppla in den, men det gick och nu är mottagningen kanon!

Slutsats:
Biltemas antenn är prisvärd, identiskt utseende jämfört med motsvarande VAG antenn och nästan halva priset.
Nackdelen är att man måste hitta närmsta väg genom bilen för att koaxen är i kortaste laget.

Mvh
Filip
soppl
Bilmodell: Superb 1,8 TFSI DSG Combi
Kontakt:

Sv:Byte radio antenn

Inlägg av soppl »

*Tummen upp*
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Byte radio antenn

Inlägg av Bäverhanne »

Mycket bra beskrivning.
När jag gjorde samma arbete lossade jag gummilisten runt bakluckan samt listerna runt högerdörrarna. Lossade handtagen i taket och plast detaljer vid B samt C stolpar (sitter med nån form av knkäppfästen) Lossade plasten på A-stolpen (airbag i akta!)
Tog bort handskfacket.

Nu gick det bra att komma åt att skruva bort den gamla antennen och i med den nya bakifrån (lite trixigt då man inte vill trycka ned innertaket för mycket). Sen gick det bra att dra antennkabeln fram till A stolpen med hjälp av utrymmet vid höger dörrarna. Ned i A stolpen (finns nån form av buntband där) in under panelen, bunta fast mot något så den inte ligger och slår och sedan in i radion och återmontera lister m.m.

Som sagt AIRBAG AKTA AKTA på egen risk.. Dra ej för hårt i gummilisterna då de töjs ut, speciellt om det är vamt.
Skriv svar