Däck

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
eri
Bilmodell: Octavia elegance
Kontakt:

Däck

Inlägg av eri »

Någon som bytt från 16 tum till 15 tum ? Hur blir bilen efter det bytet ??
erikgz
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Däck

Inlägg av erikgz »

Jag har 15 tum vinterhjul med dubb, det är tystare i kupen än med 16-tums sommarhjul, men lite svajigare i skarpa kurvor. Vet inte om det bara är dimensionen eller också gummit. För mig som transportåker skulle 15-tum året om inte vara något fel tror jag, men jag köper inte nya fälgar för det. Kostnadsskäl.

Observera, jag har en 08:a, de nya skall ju tydligen vara tystare?! Då faller ljudaspekten?

MVH

Erik
Robban51
Bilmodell: Skoda Octavia II TDI
Kontakt:

Sv:Sv:Däck

Inlägg av Robban51 »

Vad har Du för däcktryck ?
Min 08'a har "dålig-väg-paket" och det ger helt andra inställningar
för både fram- och bakvagn ! Vanliga däckfirmor har sällan data för dessa bilar. Själv fick jag betala 120:- för att Möllers i Uppsala skulle skriva ut dom från sitt Uh-program !
Men jag fick totalt ändrad stabilitet och inget osymmetriskt slitage på framför allt framdäcken.
skogsbil
Bilmodell: Skoda 4x4 TDI CR 2.0
Kontakt:

Inlägg av skogsbil »

Är också lite nyfiken på erfarenheter av detta. Har precis beställt nya kompletta hjul, 15" alu med friktion Continental VikingContact5 195/65R15. Tänkte just att det skulle bli bättre ljudnivå och grepp. Skall sitta på en Octavia TDI 2.0 4x4
Benkeboy
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance Kombi
Kontakt:

Inlägg av Benkeboy »

Jag köpte min bil -09, elegance paket, och då är ju original med 16", men jag ändrade till 15" och det blir klart mycket tystare får jag säga, mer komfortabelt så det rekommenderas starkt att byta till 15". Inga problem med väghållning på varken sommar eller vinter.

Lycka till.
Skriv svar