Byte bromsbelägg bak
-
gng695
- Bilmodell: Skoda 120
- Kontakt:
Byte bromsbelägg bak
Tänkte prova att själv byta beläggen bak. Har lossat på bromsoket och tagit bort beläggen, men hur får jag in kolven så att de nya beläggen får plats. Ska man pressa in kolven eller ska den gängas in? Eller hur gör man?
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Byte bromsbelägg bak
Det är säkert vridkolvar, precis som på Octavia.
-
gng695
- Kontakt:
Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
Någon som har bytt på en Fabia RS, gängar man in kolven med något specialverktyg?
-
gng695
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
[quote]Någon som har bytt på en Fabia RS, gängar man in kolven med något specialverktyg?[/quote]
Hittade en gammal "tråd" där man skriver att det är en glidkolv!
Men hur pressar man lättast in den?
Hittade en gammal "tråd" där man skriver att det är en glidkolv!
Men hur pressar man lättast in den?
-
KESKI
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
Har helt för mig att man gängade in den, hade ett helvete med dem... Måste pressa in samtidigt som man vrider, fixade det med en rörtång men inget jag rekommenderar :)
-
sjo_orret
- Bilmodell: Skoda Octavia II 4x4 TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
Bytte på en golf i våras och då var det bara att pressa. Vill minnas att jag tog en polygrip över hela oket och klämde ihop.
Om det krävs vridning också. Kanske nån sorts gummerad "pinne" som man kan trycka på med och greppar i kolven av friktion? Typ ett hammarskaft eller nått liknande?
Om det krävs vridning också. Kanske nån sorts gummerad "pinne" som man kan trycka på med och greppar i kolven av friktion? Typ ett hammarskaft eller nått liknande?
-
Warrior
- Bilmodell: Skoda octavia Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
Kolven ska skruvas in med ett special verktyg, när man skruvar pressas den samtidigt in.
På framtida bilar går det inte o byta själv, tex nyare passat, måste datorn kopplas in för o nollställa kolven, alla bilar med elektrisk handbroms..
På framtida bilar går det inte o byta själv, tex nyare passat, måste datorn kopplas in för o nollställa kolven, alla bilar med elektrisk handbroms..
-
Bamyl
- Bilmodell: Superb -10, Fabia -11
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsbelägg bak
På Biltema finns detta verktyg för noll och ingenting.
Det är verkligen värt pengarna, även om man endast använder det vid ett tillfälle.
Lycka till!
Bamyl
Det är verkligen värt pengarna, även om man endast använder det vid ett tillfälle.
Lycka till!
Bamyl