Infinity Basslink (aktiv baslåda)

I detta forum skriver vi om Bilstereo och Multimedia.
Skriv svar
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av d00m »

Funderar på att skaffa en Infinity Basslink till min Octavia RS Combi, är det någon som testat den eller har några synpunkter? För de som inte vet så är det en ganska smidig liten aktiv låda med ett klass D slutsteg och ett servostyrt 12"-element. Finns på BRL för ca. 4000 kr. Det går inte att länka direkt till den, men kolla under menyn på bilhögtalare->baslådor och sedan sida 2. Jag är inte ute efter någon bas som välter träd, utan snarare något linjärt och korrekt på normala eller måttligt höga volymer.

För övrigt funderar jag på om man ska koppla ur högtalarna bak och bara koncentrera sig på att byta ut framsystemet mot DLS, känns meningslöst att byta ut alla då jag mest kommer att åka ensam i bilen. Eller? Framsystemet ska drivas med bilstereons inbyggda steg (en JVC med 4x55 W).
Riddler
Bilmodell: Skoda Octavia RS -02, Nissan 300ZX -90 & Peugeot 405 Mi16 -91
Kontakt:

Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av Riddler »

Hmm, går inte att mäta sig med en välbyggd låda och ett bra steg men är ett mycket bra alternativ för den som vill ha en smidig och enkel baslösning.
jensa
Bilmodell: Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av jensa »

Jag hade i en sån i skodan lät okey,tills jag fixa en till :)
Då rockade det !
slaktarn
Bilmodell: -
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av slaktarn »

jag har en sådan installerad i min RS o de funkar ganska bra :D
Grejjen är ju att den är såpass smidig och låter hyffsat ändå. Man får ju alltid vad man betalar för så priset är väl ok. Vad vill du veta mer exakt?

//Slaktarn
d00m
Kontakt:

Inlägg av d00m »

Tja, det enda jag ville veta var egentligen om någon testat den och tycker den är värd sina pengar. Det vore skönt att slippa en enorm låda som jag haft i tidigare bilar. Förhoppningsvis kan man klämma in den bakom hjulhuset (framför förvaringsfacket) i kombin? Då kommer den inte att bli ivägen alls. Är den värd 4000 som BRL tar? I USA kan man hitta den för under halva priset... :/

Någon som har synpunkter på om man borde köra med eller utan högtalare bak om jag ska driva med inbyggda steget i bilstereon? Känns som att det är onödigt att slösa effekt på det.
slaktarn
Kontakt:

Inlägg av slaktarn »

Jag tycker att den är värd 4 lapp, men jag vet oxå att det är mkt billigare borta i staterna så du kan ju alltid försöka att få hem en sådan men man vet aldrig hur mycket besvär det kan bli då. Min är placerad bakom vänster hjulhus i sedanen och försvinner snyggt o prydligt. Det enda man får tänka på är att fixera den så att den inte välter omkring i bagaget när man använder gaspedalen :)

Vad det gäller andra högtalare så har jag både bak o fram för att få en bättre ljudbild. Många tycker dock att det räcker med bas plus framsystem men det är upp till var o en.
Vad det gäller slutsteg så blir ljudet alltid bäst om man driver högtalarna med ett bra steg istället för ett inbyggt... spec om man som jag saknar ett inbyggt steg :)

Hoppas att du fick lite svar....

//Slaktarn
d00m
Kontakt:

Inlägg av d00m »

Ptja, jo, visst är det bättre med ett extra steg, men jag tänkte göra en enkel installation den här gången, i synnerhet som jag leasar bilen och kan byta in den om mindre än två år igen. Jag tror dock att bilstereon kan driva framsystemet hyggligt bra. Men kommer antagligen att skippa högtalare bak i vilket fall som helst, det känns som att det inte tillför nägot i framsätet. Jag är också av den principen att ljud inte bör komma bakifrån då jag privat anser mig vara audiofil. ;) Dock tänker jag knappast satsa på något audiofilsystem i bilen, jag åker alldeles för lite bil för det.
Riddler
Bilmodell: Skoda Octavia RS -02, Nissan 300ZX -90 & Peugeot 405 Mi16 -91
Kontakt:

Inlägg av Riddler »

Andreas, inte för att slå dig på fingrarna eller nåt men du får ju knappast en bättre ljudbild av att ha högtalare både fram och bak för det rör sig fortfarande om en tvåkanalig signal. Men huvudsaken är att du är nöjd.

Jag personligen föredrar bra högtalare fram och en schysst baslåda i skuffen. Och mycket tid och kvalitet nedlagt vid installationen.
slaktarn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av slaktarn »

de e lugnt! Jag uttryckte mig nog bara luddigt *s*
roligare är det eftersom man har tidsförskjutningar, DSP o dylikt o sen få ljudet från alla håll :) Men steroljud i sin rätta bemärkelse skall ju givetvis avnjutas från två högtalare i ett stort rum med en fin bas!

//Slaktarn
Jens_G
Bilmodell: Ford Fiesta ST 150
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av Jens_G »

Kolla med dem som säljer grejerna i USA om de kan tänka sig att skicka en sådan pryl som gåva. Kan vara så att de tar lite extra betalt för att göra det men det kan det vara värt. Du slipper den dyra förtullningen.

Har gjort det när jag fixat hem prylar från Japan. Men sedan är ju Japaner trevligare än Statare.
d00m
Kontakt:

Inlägg av d00m »

Jo, kanske det... Fast frågan är vad frakten hamnar på. En polare frågade på något liknande och fick minst sagt brutala fraktkostnader som svar. Fast det kanske bara var en uppskattning. Nåja... Jag orkar inte strula för mycket heller, allt rör sig om hur stora pengar man sparar. Är det bara tresiffriga belopp i slutändan kan det vara.
Jens_G
Bilmodell: Ford Fiesta ST 150
Kontakt:

Inlägg av Jens_G »

När de skickar prylarna från USA till Sverige lär de använda DHL, UPS eller TNT. Kolla på deras hemsidor. Tror det står där vad det kostar.
d00m
Kontakt:

Inlägg av d00m »

Ok, det kan man ju göra. Tack för tipset! Sen är det ju kruxet med tull förstås, har åkt på en rejäl smäll en gång så jag passar mig numera...
andwig
Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av andwig »

d00m: Jag har en Sony xpold låda med 8" bas och inbyggt steg. Tar nästan ingen plats, låter enligt mig riktigt bra pp alla volymer. Kostade 3 lappar och skit enklet att installera är riktigt nöjd.

A
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Infinity Basslink (aktiv baslåda)

Inlägg av d00m »

Andwig: Okey... det är väl någon liknande konstruktion? Jag gillar Infinity som märke så jag kommer nog att köra på den här.
Skriv svar