Motortvätt
-
Schkåda
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Motortvätt
Tänkte göra en motortvätt vid tillfälle på bilen. (AEE 1,6 motorn, 7300 mil)
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av kring detta??
Tänkte täcka fördelare, tändkablar osv. så gott det går. Spraya på motortvätt, spola av med slang(ej högtryck) samt gå över med hink och svamp med bilschampo lite grann.
Brukar det bli strul så man kanske ska undvika motortvätt?? Ska bilen får stå ett par dagar efteråt för att torka osv??
Vet att Volvo 850:n blev bra tjurig när den stått en halv sommardag efter motortvätt.. Volvo 240:n startade direkt utan att tveka efter tvätt.
Vad säger ni som provat??
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av kring detta??
Tänkte täcka fördelare, tändkablar osv. så gott det går. Spraya på motortvätt, spola av med slang(ej högtryck) samt gå över med hink och svamp med bilschampo lite grann.
Brukar det bli strul så man kanske ska undvika motortvätt?? Ska bilen får stå ett par dagar efteråt för att torka osv??
Vet att Volvo 850:n blev bra tjurig när den stått en halv sommardag efter motortvätt.. Volvo 240:n startade direkt utan att tveka efter tvätt.
Vad säger ni som provat??
-
Andrej
Sv:Motortvätt
Hej!
Brukar inte motortvätta med massa medel. Anledningen är att jag hade en 740 mååånga år sedan. Gjorde den jättefin i motorrummet. Fanskapet startade inte efter detta. Hade kommit in vatten i något. 1500 sek fattigare startade bilen. -.-
Brukar skölja lite lätt med vatten och torka rent här och var. Men sure, jag är intresserad av att få reda på om andra gör på något annat sätt.
Brukar inte motortvätta med massa medel. Anledningen är att jag hade en 740 mååånga år sedan. Gjorde den jättefin i motorrummet. Fanskapet startade inte efter detta. Hade kommit in vatten i något. 1500 sek fattigare startade bilen. -.-
Brukar skölja lite lätt med vatten och torka rent här och var. Men sure, jag är intresserad av att få reda på om andra gör på något annat sätt.
-
MrP
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Motortvätt
När jag tvättar min 1,8t så täcker jag fördelaren, kör avfettning och låter verka ca 5-10min, drar över de hårt smutsade delarna med en gammal diskborste, sedan kraftschampo, sedan varmvatten med slang, sedan brukar jag vara snabb med att starta, låta bilen bli riktigt varm och köra den en bit så den blir ordentligt varm en längre tid. Detta har funkat bra för mig.
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Motortvätt
Jag har aldrig brytt mig så mycket om att vara försiktig vid motortvätt.
Kör på avfettning, låter det verka och sedan högtryck överallt (kanske inte direkt på ett batteri utan skydd).
Aldrig haft några som helst problem med någon bil oavsett diesel, bensin, mycket kåpor, lite kåpor, gammal eller ny.
Skadar aldrig att vara försiktig men det är inte så känsligt som många verkar tro.
Kör på avfettning, låter det verka och sedan högtryck överallt (kanske inte direkt på ett batteri utan skydd).
Aldrig haft några som helst problem med någon bil oavsett diesel, bensin, mycket kåpor, lite kåpor, gammal eller ny.
Skadar aldrig att vara försiktig men det är inte så känsligt som många verkar tro.
-
adandersson
Sv:Sv:Sv:Sv:Motortvätt
Glöm ej att skydda generator och startmotor.
-
Hightower
- Bilmodell: Skoda 1,8 t+ combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motortvätt
det e bara o blåsa på. Vatten finns i luften och i form av dimma, kondens under vår och höst mest. Men direkta strålar mot kontakter som du kan se e ju lite av logik att inte spola på.
-
uslingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motortvätt
Jo tack! Lämnade in bilen för bl.a motortvätt hos en auktoriserad bilvårdsfirma. Hämtade bilen en fredag och på måndagen var det dags att söka upp en verkstad. Dom sa att det hade kommit vatten i en tändspole men att felet egentligen berodde på att den va sprucken redan innan. Tål att tänka på då motorn va lika sketen igen efter tre månader.
-
roonta
- Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motortvätt
Hej!
Motortvätta en modern bil med all elektronik är inget att rekommendera,skule jag själv aldrig göra.
Motortvätta en modern bil med all elektronik är inget att rekommendera,skule jag själv aldrig göra.
-
Hightower
- Bilmodell: Skoda 1,8 t+ combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motortvätt
e ni rädda för vatten? Har ni inte tänkt på fukten som finns i vårt rike. 70% enligt barrometern. som sagt spola inte direkt på synliga kontakter eller komponenter som man ser kan ta emot vatten. En ren bil inkl. motor e guld värd för smuts döljer fel och läckor och det blir iregel dyrt sen.