Kupe fläkt

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
sportsman
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Kupe fläkt

Inlägg av sportsman »

Vi har en -05 fabia som kupe fläkten endast fungerar på läge 4 på reglaget.Har inte hittat något inlägg som tar upp detta och jag undrar om någon har ett bra tips om vad felet är ?
master_lars
Bilmodell: Skoda Fabia 07
Kontakt:

Sv:Kupe fläkt

Inlägg av master_lars »

Det är troligen retostaten/tyristorn till fälkten som är gått sönder. Retostaten eller tyristorn varvtalsbestämmer i ditt fall kupefläkten. Och nu fungerar den tydligen bara på läge 4 = Max effekt.

Börja med att kontrollera att säkringen sitter som den ska och är hel. (är den det) så skulle jag tippa på att du måste byta retostaten/tyristorn bakom panelen.
master_lars
Bilmodell: Skoda Fabia 07
Kontakt:

Inlägg av master_lars »

Kom även på att om det inte är resitsorn (fläktmotstånd) så är det troligen fläkten som spökar.
För att kontrollera fläkten så måste du ta ut den och kolla den med 12v. Nu ska fläkten snurra riktigt snabbt om den är ok. Går den skakigt eller varierar i hastihet, eller att du måste putta ingång den så är fläkten troligen kass och måste bytas mot en bättre beg eller ny. Det kan vara kollektorn som är nedsliten, och då är det lika bra att byta mot en annan.
sportsman
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Kupe fläkt

Inlägg av sportsman »

Igår bytte jag fläktmotstånd och problemet är löst,lite knöligt att komma åt men det gick fint.
Tack för svaret.
Galaxia
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Var sitter fläcktmotstånd på en fabia?

Inlägg av Galaxia »

Hej!!
Jag har samma problem ,jag undrar ,vart sitter fläcktmotstånd på en fabia 2000. Kupefläkt är den samma med fläcktmotstånd???

/7Tack
armind
Bilmodell: Skoda Fabia 1,2 HTP -06
Kontakt:

Inlägg av armind »

En guide till er som inte vet: http://www.blower-motor-resistor.co.uk/skoda-fabia-blower-motor-resistor.html
Skriv svar