Aktivera cruise control via vcds octavia 2009

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
ltz
Bilmodell: octavia tdi 09
Kontakt:

Aktivera cruise control via vcds octavia 2009

Inlägg av ltz »

Har en Octavia 1.9 tdi (BLS) 2009'a, har köpt en blinkersspak med farthållare från skroten från en kärra i de årsmodellerna som monterades enkelt.

Inför aktivering av denna har jag inhandlat en ross-tech liknande usb enhet som stödjer VCDS 10.6. Har kopplat upp denna och letat igenom bilen.

- Första jag gjorde var att koda om nya spaken. scannern varnade för en felaktigt kodad komponent redan när den var bytt. Detta moment var enkelt. Enkla instruktioner i VCDS där koden för komponenten ändrades från 0000004 till 0000034 för just min bil.

Efter detta steget aktiverades inte farthållaren vid testkörning. Jag kunde dock testa alla knapparna genom att gå in i vcds och övervaka systemet samtidigt som jag tryckte på knapparna.

- Nästa steg var att köra in koden 11463 i engine och section 11 där. Den brukar heta "login - 11" men gjorde inte det i vcds för mig. Hette istället "Coding II - 11" . Denna funktionen accepterade 11463 utan problem.

Med bilen igång så kommer det inte fram någon farthållar ikon när jag nu trycker igång farthållaren.

Jag är ute efter tips kring vilka steg i systemet som skall aktiveras vidare. Koder, long codes etc. Bilen är ganska så ny och det är inte helt enkelt att hitta koder och tips på nätet.

Kommentarer att VAG lätt kan utföra detta arbetet åt mig är överflödiga i denna tråden. Jag är fullt medveten om det men ser hellre att informationen borde finnas här för andra att finna!
ltz
Kontakt:

Sv:Aktivera cruise control via vcds octavia 2009

Inlägg av ltz »

Det slår mig nu att instrumentpanelen möjligen inte alltid visar en farthållarikon? kommer framgå under morgondagens provkörning.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Aktivera cruise control via vcds octavia 2009

Inlägg av skallie »

Octavia -06 har inte farthållarikon i instrumentpanelen, finns kanske på nyare bilar?
ltz
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Aktivera cruise control via vcds octavia 2009

Inlägg av ltz »

Okej. Visar sig att jag inte är van med VAG-bilar. Tydligen går ikonen endast igång när den är aktiv. Dvs jag kan inte stå stilla och få farthållarikonen att lysa. fick för mig att den skulle lysa när jag slog till den även stillastående.

Farthållaren fungerar enligt nuvarande förare. Receptet för aktivering av farthållare på Octavia TDI 1.9 2009 års modell är att via VCDS:

- Gå in på modulen - se till att denna är aktiverad. programmet ger bra instruktioner kring lämpliga val i kodningen.

- Ange login kod 11463 under Engine och sedan val nr 11 (Coding II).
Härefter borde det stå med ett G i "component"-fältet när man tittar på engine-modulen i VCDS. G + ett antal nollor står det i min kärra.
Skriv svar