ESP lampan lyste

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
valterm
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

ESP lampan lyste

Inlägg av valterm »

Har haft problem med att ESP lampan tänts och även ESP symbolen på instrumentet. Det visade sig att det var en intern bromstryckgivare i ABS/ESP styrenheten som var trasig. Efter många om och men så är nu styrenheten utbytt mot en begagnad styrenhet på mitt försäkringsbolags bekostnad. Försäkringsbolaget beordrade en begagnad del. I bilen sitter en Ate MK60 styrenhet. Den sitter i många olika VAG bilar och även andra bilmärken också. Det som är märkligt är att det är väldigt vanligt att det blir fel på trycksensorn vilket gör att ABS/ESP enheten slutar fungera och måste bytas. Det beror på den interna placeringen av sensorn enligt initierade internetsidor. Är alltså ett konstruktionsfel. Jag gjorde en förfrågan hos Skoda om det var så att de kände något ansvar för att det sitter felaktiga ABS styrenheter i massor av bilar. Det finns ingen Goodwill åtagande när det gäller detta fel hos Skoda. Då är det ändå en av bilens mest viktiga säkerhetsdetaljer. Enligt mig så borde alla bilar som innehåller denna enhet kallas tillbaka för utbyte eller modifiering. Den begagnade del jag nu fått installerad av min verkstad kommer sannolikt också att haverera, det är bara frågan om tid. Är det fler än jag som haft liknande problem med ABS/ESP styrenheten? Skoda borde ta sitt ansvar!!
kallsta
Bilmodell: Skoda oktavia
Kontakt:

Sv:ESP lampan lyste

Inlägg av kallsta »

jag har samma problem med min oktavia4x4 diesel.
vad var priset på denna del. var hos min verkstad och dom trode det var klumpen.
Skriv svar