Hämtade den nya igår
-
ulforv
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Hämtade den nya igår
hej här.
vill bara förmedla känslan av de första kilometrarna i den nya octavian. hämtde den igår.
Vit.
DSG
4x4
massor av utrustning, bla bolero, blåtands för telefon etc, har förmodligen all tankbar bra utrustning.
jättenöjd, tyst och fin och går väldigt bra, kanonnöjd.
har dock funnit en sak lite störande, kankse någon som vet. den har någon typ av kubelarm, sitter en knapp på stolpen vid förrar dörren, denna måste man slå av om man kör kupevärmare eller lämnar hunden i bilen.
mycket i bilden styrs via inställningar på ngn setup menu, kan jag välja om jag vill använda detta kupelarm eller ej,?
vill helst komma ifrån att slå av detta varje gång.
men mycket nöjd, Mvh UO
vill bara förmedla känslan av de första kilometrarna i den nya octavian. hämtde den igår.
Vit.
DSG
4x4
massor av utrustning, bla bolero, blåtands för telefon etc, har förmodligen all tankbar bra utrustning.
jättenöjd, tyst och fin och går väldigt bra, kanonnöjd.
har dock funnit en sak lite störande, kankse någon som vet. den har någon typ av kubelarm, sitter en knapp på stolpen vid förrar dörren, denna måste man slå av om man kör kupevärmare eller lämnar hunden i bilen.
mycket i bilden styrs via inställningar på ngn setup menu, kan jag välja om jag vill använda detta kupelarm eller ej,?
vill helst komma ifrån att slå av detta varje gång.
men mycket nöjd, Mvh UO
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Hämtade den nya igår
Om du låser med fjärren två gånger i rad så stängs nog kupeövervakningen av, så är det på min -06:a iaf.
-
ulforv
- Kontakt:
Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Tack, ska testa det.
-
hunterman
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Hej du lycklige! Vilken motor har du i Octavian?
-
ulforv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Hej, 140 TDI, går jättefint så långt.
en annan märklig sak, eller kan vara bra ibland, cigg uttaget där strömen alltid är till, går det på nått enkelt sätt att styra med tändning eller så?
en annan märklig sak, eller kan vara bra ibland, cigg uttaget där strömen alltid är till, går det på nått enkelt sätt att styra med tändning eller så?
-
ulforv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
[quote]Tack, ska testa det.[/quote]
nä, detta funkar ej, får nog lära sig trycka på knappen när hunden är i bilen, eller man ska använda kupevärmaren :(
nä, detta funkar ej, får nog lära sig trycka på knappen när hunden är i bilen, eller man ska använda kupevärmaren :(
-
Blåbäret
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Det är konstant ström i cigg uttaget ja, och det finns inget lätt sätt att få det uttaget att vara nyckelstyrt. Oftast så kan man hitta nyckelstyrd spänning bakom stereon men inte i denna bilmodell eftersom allt går genom CAN-buss. Enklast är nog att dra en egen matning till uttaget från en passande säkring i säkringsdosan i fall man vill ha det så.
Angående larmet så kan nog en Skoda verkstad dra ner känsligheten på kupésensorn eller kanske inaktivera den helt.
Angående larmet så kan nog en Skoda verkstad dra ner känsligheten på kupésensorn eller kanske inaktivera den helt.
-
Family_man
[quote][quote]Tack, ska testa det.[/quote]
nä, detta funkar ej, får nog lära sig trycka på knappen när hunden är i bilen, eller man ska använda kupevärmaren :([/quote]
Har originallarmet till min också och man får nog stå ut med att trycka in knappen i sidostolpen om man skall köra kupevärmare eller lämna nånting rörligt i kupen..tycker personligen att lösningen är jättebra med knappen man trycker in,att den ändrar färg till orange då kupeövervakningen kopplas ur.=)
nä, detta funkar ej, får nog lära sig trycka på knappen när hunden är i bilen, eller man ska använda kupevärmaren :([/quote]
Har originallarmet till min också och man får nog stå ut med att trycka in knappen i sidostolpen om man skall köra kupevärmare eller lämna nånting rörligt i kupen..tycker personligen att lösningen är jättebra med knappen man trycker in,att den ändrar färg till orange då kupeövervakningen kopplas ur.=)
-
Anåke
- Bilmodell: Skoda Octavia DSG7
- Kontakt:
Hej! Har själv en vit 2011 tsi dsg combi som jag är väldigt nöjd med. Har också haft problem med larmet som gått då jag kört cupevärmaren. Var på verkstan och dom ställde ned känsligheten allt som gick men det hjälpte inte helt. Har nu fått lära mej att dubbelklicka på fjärren då jag låser inom 2 sekunder. Det har visst samma funktion som att trycka på knappen vid golvet. Står i instruktionsboken. Har funkat bra då! Lycka till!
-
Patrik_
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Ska man vara petig så är det Safe-lock man avaktiverar med två snabba tryck på fjärren (och i och med det även rörelsesensorn - tänk barn). Vill man avaktivera rörelsesensorn men ändå ha Safe-lock aktiverat så är det fortfarande knappen på insidan som gäller (kanske bäst för kupévärmare).
-
ulforv
- Kontakt:
[quote]Hej! Har själv en vit 2011 tsi dsg combi som jag är väldigt nöjd med. Har också haft problem med larmet som gått då jag kört cupevärmaren. Var på verkstan och dom ställde ned känsligheten allt som gick men det hjälpte inte helt. Har nu fått lära mej att dubbelklicka på fjärren då jag låser inom 2 sekunder. Det har visst samma funktion som att trycka på knappen vid golvet. Står i instruktionsboken. Har funkat bra då! Lycka till![/quote]
Ok, så två snabb tryck på låsningknappen ska funka?
får testa det igen då.
Ok, så två snabb tryck på låsningknappen ska funka?
får testa det igen då.
-
ulforv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Värmen har jag en fundering på.
Åkte några mil söder över i landet och upplevda att (nu jämför jag med temperatur jag brukade ha i förra bilen) men när jag vider på värme och ställer temperaturen så känns det som om det är väldigt varmt ändå (18 grader) har på tidigare bilar haft 20-21 och det har varit okey när man kört på vintern. men känns som om denna verkligen skickar på mycket värma trots låg temp.
Någon som har synpunkt eller erfarenhet från liknande?
Åkte några mil söder över i landet och upplevda att (nu jämför jag med temperatur jag brukade ha i förra bilen) men när jag vider på värme och ställer temperaturen så känns det som om det är väldigt varmt ändå (18 grader) har på tidigare bilar haft 20-21 och det har varit okey när man kört på vintern. men känns som om denna verkligen skickar på mycket värma trots låg temp.
Någon som har synpunkt eller erfarenhet från liknande?
-
hunterman
- Kontakt:
[quote]Hej, 140 TDI, går jättefint så långt.
OK. Intressant att du har 140TDI och DSG. Jag gjorde ett inlägg för någon månad sedan som var så här:
Visst växlar DSG-lådan fint, bara den jäkeln växlade ner när den borde! Lådan håller kvar 6:an eller ev. 5:an ända ner till c:a 1200 varv och resultatet blir att hela bilen brummar och vibrerar som körd av gubbe med hatt som segdrar och glömmer att växla ner! Har provat sportläget flertal gånger men det blir för bra "åt andra hållet".
Hur upplever du kombinationen 140TDI och DSG? Jag är jättebesviken på bilen som brummar och ger resonanser i kupén vid varvtal under 1500 varv, oberoende av växel. Hade ej möjlighet att provköra kombinationen före köp, det som fanns var 105 hk diesel med DSG och den gick helt vibrationsfritt vid alla varvtal.
OK. Intressant att du har 140TDI och DSG. Jag gjorde ett inlägg för någon månad sedan som var så här:
Visst växlar DSG-lådan fint, bara den jäkeln växlade ner när den borde! Lådan håller kvar 6:an eller ev. 5:an ända ner till c:a 1200 varv och resultatet blir att hela bilen brummar och vibrerar som körd av gubbe med hatt som segdrar och glömmer att växla ner! Har provat sportläget flertal gånger men det blir för bra "åt andra hållet".
Hur upplever du kombinationen 140TDI och DSG? Jag är jättebesviken på bilen som brummar och ger resonanser i kupén vid varvtal under 1500 varv, oberoende av växel. Hade ej möjlighet att provköra kombinationen före köp, det som fanns var 105 hk diesel med DSG och den gick helt vibrationsfritt vid alla varvtal.
-
hunterman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Äsch, blev fel det här.....
Detta skall väl gå att läsa:
Detta skall väl gå att läsa:
-
erikgz
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Upplever samma ibland men bara om jag kör 80 i lätt motlut, händer inte mig så ofta dock när jag E4-pendlar så jag har inte gjort någon grej av det mot Skoda. Tycker att det blivit mindre sedan Skoda bytte mekatronikboxen till växellådan då billen ryckte vid start från stillastående. Vet inte om boxen gör att det växlar lite tidigare eller om något som skakat löst i och med den nya boxen skruvats fast hårdare så att det inte skramlar längre. Nåja, ingat matnyttigt för dig kanske...
MVH
Erik
MVH
Erik
-
ulforv
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
har kört för lite för att ha några synpunkter på växelingen, än så länge så upplever jag det som behagligt. ska hålla ett öga.
-
skallie
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Har en 140 hk TDI DSG -06:a, den går inte ner så långt i varvtal så att det skorrar.
Har idag beställt en ny 160 TSI DSG som levereras i sommar nån gång.
Har idag beställt en ny 160 TSI DSG som levereras i sommar nån gång.
-
hunterman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
Kanske du inte har det problemet i din bil om du inte märkt det ännu....?
Jag märkte det direkt när jag hämtat ut bilen hos handlaren och körde iväg! Prova när du åker på landsväg på 6-ans växel, saktar ner vid t.ex. en 50-skylt till 50-60 km/t, då ligger min kvar på 6-an i c:a 1200 varv och brummar, vid måttligt gaspådrag vägrar den växla till 5 eller 4, det dånar i hela bilen och jag måste trycka ner gaspedalen nästan i botten, då växlar den flera steg och drar iväg som f-n!
Så kan man ju inte ha det! Har försökt provköra en annan ny likadan Octavia men handlarna har ju inga TDI 140/DSG hemma!
Sign, Missnöjd!
Jag märkte det direkt när jag hämtat ut bilen hos handlaren och körde iväg! Prova när du åker på landsväg på 6-ans växel, saktar ner vid t.ex. en 50-skylt till 50-60 km/t, då ligger min kvar på 6-an i c:a 1200 varv och brummar, vid måttligt gaspådrag vägrar den växla till 5 eller 4, det dånar i hela bilen och jag måste trycka ner gaspedalen nästan i botten, då växlar den flera steg och drar iväg som f-n!
Så kan man ju inte ha det! Har försökt provköra en annan ny likadan Octavia men handlarna har ju inga TDI 140/DSG hemma!
Sign, Missnöjd!
-
skallie
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hämtade den nya igår
När man sänker hastigheten i min så växlar den ner till 5:an vid ca 70 km/h.