Dålig mottagning stream.

I detta forum skriver vi om Skoda Roomster.
Fredrik J (Bäverhanne)

Dålig mottagning stream.

Inlägg av Fredrik J (Bäverhanne) »

Precis köpt en beggad Skoda Roomster till frugan. Fantastisk bil för lite pengar!
Ett fel uppenbarade sig på en gång, kass radiomottagning, i detta fall en Stream orginalradio.
Så dåligt att inte ens P3 funkar ok i stockholm = riktigt kass.

Felsökning påbörjad: Då det är orginalradion ska inte den extra spänningsmatningen till antennen behövas, om man byter till eftermarknads stereo måste man ha detta men så är inte fallet nu.
Då finns fyra alternativ kvar,
1: huvudenheten skickar ingen spänning till antennförstärkaren.
2: Antennkabelns isolering skadad och jordar mot karossen.
3: Antennsprötets lindning skadad = fel längd för fm bandet.
4: Antennförstärkaren i antennfoten defekt.

Nr 3 & 4 är de mest troliga, nummer 3 utesluten efter okulär kontroll. Nummer 4 är ett vanligt fel på bilar som tvättas i biltvättar, det kommer in fukt/vatten mellan tak och antennfot (sitter bara en gummipackning som tätning) vilket gör att antennförstärkaren går sönder.
Ett första test är att med stream huvudenheten inställd på radio, hålla in "meny" i 10 sekunder. Då kommer man in i en "hemlig" meny. Här kan man se om antenn förstärkaren är aktiv eller inte (on/off) i mitt fall står den på off. Jag misstänker att det är förstärkaren som är trasig, men ovan test utesluter ju inte huvudenhet eller kabel. Ny antennfot(inbyggd förstärkare) och antennspröt inhandlat på skoda för 415kr.

Anledningen till att jag börjar med att köpa denna är att om man ändå ska riva innertaket för att mäta spänning och motstånd på antennkabeln kan man lika gärna byta antennen/foten och täta detta ordentligt så man slipper göra om allt en gång till i framtiden.

Spänning mellan antenn och jord skall vara 12V (om matningen fungerar)
Motstånd i antennkabel skall vara 75Ohm om isoleringen är hel, lägre om den är skadad och högre till oändligt om det är ett brott på kabeln.

Skriv gärna om ni har frågor, tips eller om jag skrivit fel någonstans.
Återkommer med uppdatering/resultat efter helgen.
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Dålig mottagning stream.

Inlägg av Bäverhanne »

Samma förfarande gäller "Dance"
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Dålig mottagning stream.

Inlägg av Bäverhanne »

Då var det klart.
I mitt fall var det antennförstärkaren som var kass.
Var inte helt lätt att komma åt muttern som håller antennfoten, jag använde 22mm hylsa med spärrskaft och en kort kardanknut.

På roomster, lossa tätlist, ta bort de tre "plupparna" som håller innertaket. Dessa dras rakt nedåt, kan vara bra att köpa nya då flänsarna förstörs.
Lossa sedan de övre sidopanelerna i överkant (dra dem rakt ut), lossa panelen som håller mittenplatsens bälte (2st torx t25) nu kommer man med lite vilja och våld åt muttern.
Tag bort gamla antennen och rengör ordenligt, sätt ditt nya med lite silikon umder och var noga med att hålla kabeln i avsett hål. Innan inredningen återmonteras, kontrollera att antennförstärkaren fungerar genom att hålla in "meny" i 10sek, om allt fungerar skall det stå "ant = on".

Nu får vi in radio 107,5 på landet 8mil norr om stockholm, vår toyota tappade den vid sollentuna ungefär och skodan innan bytet tappade ungefär vid haga norra.
Lycka till!
Innan
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dålig mottagning stream.

Inlägg av Bäverhanne »

Glömde detta tillägg igår. Om man köper orginal antennen så har den ett kontaktdon för anslutning mot bilen antennsladd. Om man köper biltemas antenn tror jag inte att detta finns? Känns inte som att det är värt att tjäna 65kr om det innebär massa extrajobb...
Skriv svar