Startproblem Octavia -99

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
orjanf
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Startproblem Octavia -99

Inlägg av orjanf »

Har en 99:a, 1,6 som plötsligt blivit på dåligt humör.
När man startar bilen på morgonen (då den är kall) är allt precis som vanligt. Om man sedan parkerar bilen (varm) och kommer tillbaka efter någon timme så tänder den inte på en enda cylinder.

Startbatteriet drar precis som vanligt och man kan hålla på och gnugga tills batteriet är slut utan tillstymmelse till tändning.

Tändspole?
Bränsleinsprutning?
Datorstrul?
Glapp?

Den har strulat några gånger, men fram tills igår har det gått att få igång den efter ett tag. Jag tryckte gasen i botten några gånger och vips gick den igång, men senast blev det bogsering hem.

Felet kan nog vara svårdiagnosticerat med tanke på att det kommer och går. Jag kan naturligtvis inte vara säker på att det har att göra med att motorn är varm eftersom det statistiska underlaget är alltför begränsat... Batteriet är ok, annars skulle man ju kunnat tänka sig att flitigt fläktanvändande medfört att spänningen till tändningen blir för låg.

Tacksam för alla tips!

//Örjan
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Startproblem Octavia -99

Inlägg av vildagnu »

Det är jobbigt med sporadiska fel. men för att kunna ringa in felet så skulle jag först framkalla felet och sen när bilen inte startar börja göra olika tester.

första vore att kontrolera att bränslepumpen funkar. slå på tändningen. då skall du höra ett hummande ljud i 1-3sekunder.

andra vore att ta ut stiften lägga dom i rätt ordnig eftersom att du tar ut dom. kolla så alla ser lika ut vid elektroden. därefter sätt in stiften i tändhattarna igen och se till att stiften är jordade. be frugan dra runt motorn, medans du kollar så det är gnista på stiften. samtidigt sätt näsan åvanför tändstifts hålen och lukta om du känner bensin doft.

om du har bensin och gnista. så är det något med bränsle blandningen eller timingen för gnistan.

Innan du sätter tillbaka stiften så droppa in lite bensin i
cylinrarna, därefter montera och prova starta. om den tänder till då så är det bränsle relaterat.
Prova det och återkom. detta gör du under en timmes jobb.

//kalle
Steeldragon
Bilmodell: Skoda Oktavia RS1
Kontakt:

Sv:Sv:Startproblem Octavia -99

Inlägg av Steeldragon »

Jag hade samma fel på min saab och då var det tändlägesgivaren.
Vet inte vilken modell du har, men har du fördelarlock på bilen så har du troligtvis inte TLG. Men om felet kommer, har du möjlighet att läsa felkoderna då ?
Anders Pettersson (segelflyg_anders)

Sv:Startproblem Octavia -99

Inlägg av Anders Pettersson (segelflyg_anders) »

Det finns två vinkelgivare, en vid kamaxeln och en vid vevaxeln som sitter nere ungefär vid oljefiltret.

Min motor var helknasig, när den var varm och väl startade så var den helt orkeslös.

Det var vinkelgivaren som sitter nere vid oljefiltret som var trasig.

/Anders P
Skriv svar