Har bytt bromsbelägg bak på min Octavia Combi 1,6 MPI 2007. Inga problem att byta beläggen förutom att det var ett tidsödande arbete att skruva tillbaka kolvarna. Hursomhelst, efter byte av beläggen beter sig bromsarna konstigt.
Bromsarna tar litet grann direkt när man trycker på bromsen, men om man trycker hårdare så sjunker pedalen långt ner innan man får en ökad bromsverkan.
Kolvarna har gått ut som de skall, beläggen ligger tight mot skivan, handbromsen tar direkt och man kan lätt låsa bakhjulen med handbromsen, allt verkar OK men pedalen går likafullt alldeles för långt när man försöker bromsa hårt. Man kan tro att det är luft i systemet, men frågan är var den kommit ifrån - jag har ju inte öppnat systemet.
Funderar på om det kan ha blivit något fel i ABS-enheten på grund av den tillbakaströmmande bromsvätskan när jag skruvade tillbaka kolvarna, men det verkar inte logiskt? Tacksam för alla tips!
Bromsproblem
-
Åke C
- Bilmodell: Skoda Octavia 2007
- Kontakt:
-
jackblack
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Bromsproblem
Min bror fick samma fenomen som du beskriver när han fixade sin sambos bil,dock så var det luft i i systemet och som försvann när han luftade bromsarna ordentligt
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Bromsproblem
Låter defenitivt som luft eller riktigt kass olja. Sägs ju även att bromsar behöver slitas in, men då handlar det mer om konstant dålig bromsverkan, inte att pedalen sjunker för mycket...
-
per-anders
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bromsproblem
Japp, om du inte redan gjort det lufta bromsarna!
Bromsbelägg ska slitas in med massor av små inbromsningar för att få beläggens yta att passa tajt mot skivan!
Skillnad mellan belägg och skiva ger inte de symptom du beskriver utan det är typiska luft problem.
ABS fungerar inte på det sättet heller.
Bromsbelägg ska slitas in med massor av små inbromsningar för att få beläggens yta att passa tajt mot skivan!
Skillnad mellan belägg och skiva ger inte de symptom du beskriver utan det är typiska luft problem.
ABS fungerar inte på det sättet heller.