Octavia 1,6 -99
Motorn kokade efter att nålen gått i taket. Ställde bilen och väntade några tim, fyllde sen på kylarvattnet som kokat ur och körde bilen på tomgång med öppet lock på behållaren. Inget bubblande, inga oljefläckar på vattnet, svart olja på stickan, nuvån sjönk ej = ej topplockspackningen.
Jag kan dock inte minnas att fläkten gick efter jag stannat då den kokade, vilket den borde gjort.
Kollade med min bilverkstad och de ville som första åtgärd att jag kollade så att fläkten fungerade öhtaget. Han bad mig "koppla ihop kablarna med en skruvmejsel". Men jag fattar inte hur man gör. Kollade på fläkten, det går in en kabel med två ledningar i mitten och sen sitter det en kabelhållare i utkanten längre ner, där jag antar att strömmen kommer ut efter att ha passerat motorn. Frågan är bara hur jag skall kunna testa att fläkten är OK. Jag antar att det är en första åtgärd innan man går vidare och kollar givare o kontakter, (är det givaren som sitter på motorblocket och har en kabel, som går in under batteriet ?)
kontroll av kylarfläkt
-
GKA
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
JohnJohn
Sv:kontroll av kylarfläkt
Det är tempgivaren som du skall koppla ihop för att funktionstesta fläkten, vet dock ej var den sitter på din bil (brukar vara monterad på kylaren, tvåpolig kontakt). 3 möjliga fel ifall fläkten inte startar, säkringen, tempgivaren eller själva fläkten.
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:kontroll av kylarfläkt
Kika på säkringarna vid batteriet, kan ha ärjat såpass att det blir taskig kontakt. Hade det felet på en leon 1.6 (samma motor). Tempgivaren sitter i kylaren på höger sida sett framifrån, om du kikar ner där så ser du kontaktdonet, jobbigt som satan att få bort.
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:kontroll av kylarfläkt
[quote]Kika på säkringarna vid batteriet, kan ha ärjat såpass att det blir taskig kontakt. Hade det felet på en leon 1.6 (samma motor). Tempgivaren sitter i kylaren på höger sida sett framifrån, om du kikar ner där så ser du kontaktdonet, jobbigt som satan att få bort.[/quote]
Om du låter bilen stå på tomgång när den nått arbetstemp så ska fläkten starta inom ett par minuter. Om den inte startar så testa säkringarna, sen koppla ihop sladdarna till tempgivaren, sen direktkoppla fläkten till batteriet.
Om du låter bilen stå på tomgång när den nått arbetstemp så ska fläkten starta inom ett par minuter. Om den inte startar så testa säkringarna, sen koppla ihop sladdarna till tempgivaren, sen direktkoppla fläkten till batteriet.
-
GKA
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:kontroll av kylarfläkt
Det är tre kablar till temp.givaren, två röda och en röd-vit (jord?)
Iaf tog jag loss kontaktdonet och försökte koppla ihop kablarna. Jag använde en kabel med en insticksdel i varje ände och sen en testskruvmejsel, där det går att sätta fast ena kabeländan med en "gäddkäft". Jag fäste denna ände i gods och prövade sen att koppla ihop två kablar plus att jag satte skruvmejseländan mot den tredje. Jag testade de tre alternativ som gick, men inget hände. Jag förutsatte att de borde vara ström i någon kabel, som gick in till temp.givaren, som sedan fortsatte när temperaturen blev så hög att den "öppnade". Kanske jag tänker fel med mina bristande elkunskaper ? Jag har även testat att skava av de ingående kablarna till fläkten och tjuvkopplat, men inget har hänt, inte ens nu vid det senaste tillfället då tempen steg nästan till rött och jag öppnade motorhuven och kopplade ihop med en skruvmejsel.
Har även pratat med reservdelar på VAG och killen sa att jag har en AAE-motor och där är ett vanligt fel att nålen i termostathuset hänger sig. Min teori är att det inte bara är fel med strömmen fram till fläkten utan kanske också termostaten, då värmemätaren ligger fint i mitten och så helt plötsligt stiger den snabbt upp mot det röda (ung 1 km i 50 km/tim).
Har inte hittat var termostaten sitter och är osäker ifall det rinner ut kylarvätska ifall man öppnar utan att tappa ur.
"Min" bilverkstad ligger 3 mil hemifrån, men vågar inte köra så lång sträcka ifall den börjar koka igen, får nog hitta någon på närmare håll, ifall jag inte kan fixa det själv.
Iaf tog jag loss kontaktdonet och försökte koppla ihop kablarna. Jag använde en kabel med en insticksdel i varje ände och sen en testskruvmejsel, där det går att sätta fast ena kabeländan med en "gäddkäft". Jag fäste denna ände i gods och prövade sen att koppla ihop två kablar plus att jag satte skruvmejseländan mot den tredje. Jag testade de tre alternativ som gick, men inget hände. Jag förutsatte att de borde vara ström i någon kabel, som gick in till temp.givaren, som sedan fortsatte när temperaturen blev så hög att den "öppnade". Kanske jag tänker fel med mina bristande elkunskaper ? Jag har även testat att skava av de ingående kablarna till fläkten och tjuvkopplat, men inget har hänt, inte ens nu vid det senaste tillfället då tempen steg nästan till rött och jag öppnade motorhuven och kopplade ihop med en skruvmejsel.
Har även pratat med reservdelar på VAG och killen sa att jag har en AAE-motor och där är ett vanligt fel att nålen i termostathuset hänger sig. Min teori är att det inte bara är fel med strömmen fram till fläkten utan kanske också termostaten, då värmemätaren ligger fint i mitten och så helt plötsligt stiger den snabbt upp mot det röda (ung 1 km i 50 km/tim).
Har inte hittat var termostaten sitter och är osäker ifall det rinner ut kylarvätska ifall man öppnar utan att tappa ur.
"Min" bilverkstad ligger 3 mil hemifrån, men vågar inte köra så lång sträcka ifall den börjar koka igen, får nog hitta någon på närmare håll, ifall jag inte kan fixa det själv.
-
GKA
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:kontroll av kylarfläkt
Nu är felet åtgärdat på en mindre verkstad i närheten. (vågade ej köra de 3 milen till "min" bilverkstad) Det var som de sa på VAG fel i termostaten och termostathuset, vilka byttes ut( troligen hängde sig nålen och termostaten öppnade sig inte riktigt) Nu har jag kört både långa och korta sträckor och temp.mätaren går bara upp till mitten och stannar där, så det verkar OK nu. (vet dock inte om fläkten fungerar, om det nu är nödvändigt) Det kostade en 1000-lapp inkl delar(543 kr), så det var inte så farligt dyrt.