Har i dagarna installerat en Parrot CK 3000 evolution i frugans Roomster. Blev hur bra som helst och bättre ljudkvalitè på både in samt utgånde jämfört med min orginal blåtand i Fabian.
Tyvärr inte riktigt samma funktionalitet som orginal, men för 1000kr ny med alla kablar osv tycker iaf jag att det var ett riktigt kap.
Parrot från Proshop.
SOT 976 från Ebay (adapterkabel)
2,5mm Renoveringskabel för säkringsdosa från VAG.
Kopplade in ny säkring på plats 41 i dosan (tändningsstyrd) stökigt att få ned den så att det gick att sätta i kabeln. matade ned kabeln från parrot kablaget och skarvade med flatstift (hade lödit om jag haft till gång till kolv) Avsäkrade med 2AMP.
Stereon plockade ut, ramen med hjälp av Ikeas smörkniv i plast (för att inte repa) samt stereon med fyra Torx T20
Micken monterades med medföljande fäste vid lamphuset i taket, tag bort täckglas, sedan sitter det två PZ1 skruv. kabeln drogs längs innertaket, a-stolpen, bakom handsfack in bakom stereon.
Kontrollen monterades på plastdetalj till höger om Climatic, kabeln lades mellan plastdetalj samt brädan och ned bakom stereon.
SOT 976 kopplades in, blåa kontakten (data, AUX) flyttades från orginal kablage till SOT (om detta inte görs går stereon in i SAFE läge och kräver en fyrsiffrig kod för att starta, samt att AUX inte funkar)
Tänding och konstant matning skiftades vid säkringshållarna på Parrot kablaget.
Enheterna (förstärkare samt styrbox) fästes med dubbellhäftande skumplast tejp i utrymmet under stereon (stereon uttagen)
Alla kablar fick lite vaddering för att inte rassla, satte tillbaks allting och det fungerade perfekt!
Allting gjordes med åtanken att det skall kunna återställas till orginal utan att lämna synliga spår...
Det enda som syns av installationen är just mikrofonen (går att gömma i orginaluttaget, har dock hört att det kan ge störningar) och såklart kontrolllen, personligen tycker jag att den passar bra där den sitter =)
Undrar ni något så fråga =)
Eftermarknads blåtand.
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Eftermarknads blåtand.
Har du någon bild på monteringen?
Jag antar att ljudet går ut i bilens högtalare, går det att streama musik?
Jag antar att ljudet går ut i bilens högtalare, går det att streama musik?
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Eftermarknads blåtand.
Ljudet går ut i bägge framhögtalarna vid samtal.
Just den modellen jag köpte (billigaste) går ej att streama musik genom, däremot den snäppet över kan streama via blåtand. Högre upp finns det enheter med linjeingång, usb port, minneskortsläsare m.m.
Dessa vet jag inte om de använder egen förstärkare eller om de skickar ut en lågnivå som ska in i stereon, i det fallet går de flesta oem spelare bort då de saknar lågnivå.
Inga bilder under installation tyvärr, men bilder på resultatet kan ordnas, inte lika intressant kanske?
Just den modellen jag köpte (billigaste) går ej att streama musik genom, däremot den snäppet över kan streama via blåtand. Högre upp finns det enheter med linjeingång, usb port, minneskortsläsare m.m.
Dessa vet jag inte om de använder egen förstärkare eller om de skickar ut en lågnivå som ska in i stereon, i det fallet går de flesta oem spelare bort då de saknar lågnivå.
Inga bilder under installation tyvärr, men bilder på resultatet kan ordnas, inte lika intressant kanske?
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Eftermarknads blåtand.
Aha, får kika lite på det..
Gärna bilder på resultatet. Bilder är aldrig fel!
Gärna bilder på resultatet. Bilder är aldrig fel!