Köpråd Octavia Combi

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Sectoidzor
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Köpråd Octavia Combi

Inlägg av Sectoidzor »

Hej!

Jag och frugan håller på att titta på 2010 årsmodell utav Skoda Octavia Combi. Vi kommer att använda den väl, men vi är oerfarna inom Skoda och har inte kunnat bestämma oss vilken modell vi vill ha.

Det står mellan en -10 1.8 TSI bensin eller en -10 2.0 TDI diesel.
Vad är för och nackdelarna med båda modellerna?

Har aldrig kört diesel och känner ingen som gör det heller, är 2010 modellerna skattebefriade? Hur dyra är dom i skatt egentligen?

Ljudsystemet är rätt viktigt för oss. Hur pass bra kan man få det ljudmässigt i en Skoda utan att byta nåt själv?

Det blev mycket frågor nu, hoppas på svar!
wxt
Bilmodell: Skoda octavia 2
Kontakt:

Sv:Köpråd Octavia Combi

Inlägg av wxt »

Hej om du vill ha en diesel och den ska snålt så ska du väja 105 hk.
Den drar ca 0,4 vid motorvägsfart. Eller bensinaren så skulle jag välja 122 hk tsi modellen. Ang ljudsystem så är det väldigt bra om man väljer elegance paketet. Lycka till mvh Daniel.
wxt
Bilmodell: Skoda octavia 2
Kontakt:

Inlägg av wxt »

Hej om du vill ha en diesel och den ska snålt så ska du väja 105 hk.
Den drar ca 0,4 vid motorvägsfart. Eller bensinaren så skulle jag välja 122 hk tsi modellen. Ang ljudsystem så är det väldigt bra om man väljer elegance paketet. Lycka till mvh Daniel.
MikaelW
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Inlägg av MikaelW »

Har en 105 cr tdi sedan 1½ år och kört drygt 3300 mil. Otroligt nöjd. Förvånansvärt stark och hyffsat snål. Den ligger på 0,53 per mil utom på vintern då jag använder webastovärmare och då drar den en dl extra. Skattebefriad i 5 år sedan ligger skatten en bra bit under 2000.-/år. Svårt att få mer bil för pengarna. När det gäller ljudet ska du nog se till att du får en Bolero med soundsystemet om du är kräsen. Visst är det ok ljud i orginal men Boleron är mer användarvänlig med pekskärm och med soundsystemet har du fler högtalare och bättre balans i systemet. Sedan går det ju att få bättre om mna petar själv :-)
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Köpråd Octavia Combi

Inlägg av skallie »

Hade en -06 2.0 TDi automat tidigare, den drog mellan 0,53 (landsväg ca 90km/h) och upp till 0,75 (mest stadtrafik)
Har nu en 1.8 TSi automat sedan 1,5 månad tillbaka, den drar minst 0,7 l/mil.
Tips: Provkör bilen på grov asfalt, den är ganska bullrig, särskillt om man har lite bredare däck.
Family_man

Sv:Sv:Sv:Köpråd Octavia Combi

Inlägg av Family_man »

Skulle satsa på en Elegance utrustad Octavia då man får otroligt mkt utrustning för pengarna och köpa en bil med Bolero stereon och Soundsystem.
Jag tog Bolerostereon till min Octavia TSI122 DSG7 Elegance och valde även till Soundsystemet som ger dig 12 högtalare(3 per dörr med 6,5 tumms basar i framdörrarna och 5,25 tum i bakdörrarna tror jag)samt ett separat slutsteg med 10 kanaler som sitter under förarstolen och det låter riktigt bra har jag börjat tycka nu när högtalarna börjar bli lite inspelade.
Största fördelen är inte att man kan spela högre tycker jag utan att ljudbilden sitter ihop mkt bättre då man har separat mellanregister i mkt bra höjd och placering i kombination med de separata diskanterna uppe vid dörrhandtagen.
Utan Soundsystemet så har man enbart två högtalare per dörr och då hamnar mellanregistret allt för långt från diskanterna vilket gör att ljudbilden faller samman pga att de kombinerade bas/mellanregister högtalarna sitter längst ned i bakkant medans diskanten sitter högt placerad vid inre dörrhandtagen.

Plus paketet som man kan välja till Elegancemodellen är otroligt prisvärt och ger dig godsaker som tex Eluppvärmt baksäte på ytterplatserna,parkeringssensorer bak,metallic lack,larm,kurvdimljus(jag betalade 4400 kr då jag köpte min Octavia)

Vad gäller Motor så är jag oerhört nöjd med att köra TSI122 motorn med DSG7 lådan,motorn är på 1,4 liter men har vridmomentkurva som en stor bensinmotor eller Diesel(200 Nm mellan 1500-4000 Rpm) och tack vare detta känns den inte ens slö med fullastad bil under en semesterresa tycker jag även om den inte är nån raket heller..0-100 på 9,8 sek toppfart 202 km/h räcker dock till och blir över.
Min 2011 års Octavia har nu rullat 390 mil och under semesterresan snittade jag 0,61 lit/mil rask motorvägskörning samt stadskörning inräknat vilket jag tycker är riktigt bra för en Bensindriven bil med Automat och full semesterpackning. =)
Ren stadskörning har jag haft den nere i 0,81 lit/mil vilket inte alls är extremt törstigt för en Turboladdad bensinbil med Automatlåda. =)

Min bil är tillverkad i slutet av November 2010 så den har extra ljudisolering,skulle satsa på en sådan då bullernivåerna är markant mkt lägre även fast Octavia inte är nån knäpptyst bilmodell men det är en nackdel jag gladeligen accepterar då jag är så himla nöjd i övrigt! =)

Lycka till!
Skriv svar