Lackkonservering Ditec eller skoda ?
-
mstoltz
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
- Kontakt:
Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Hej
Har beställt en splitterny Skoda Fabia Elegance 1.2 tsi.
Färgen vi valde blev Svart ( black magic pearl )
Nu har jag en fråga.
Vad jag har hört så är just svart lite svårare att hålla, dvs repor, bulor, stenskott osv syns mycket tydligare, samt att skiten syns mycket tydligare....om detta stämmer vet jag ej.
Men vi hade tänkt lackkonservera bilen, men har lite frågor.
1. Är det lönt på en så ny bil?
2. Vilket ska man välja...Ditec eller fråga på skoda om dom gör det ?
3. Har hört nått om Silver Seal 2K , är detta bättre än det som ditec använder?
4 Nån som har erfarenhet av Silver Seal 2K ?
5. Bryter man lackgarantin om man lackkonserverar bilen?
Just eftersom bilen är svart så vill man ju skydda lacken lite extra. ( om den nu är så känslig som det sägs )
Vissa säger att ditec slarvar och kan ibland göra resultatet sämre med smårepor osv.
Men jag hade en nissan innan som jag lämnade till ditec...guldfärgad, den blev ok tyckte jag men inte särskilt lätt tvättad tyckte jag.
Hjälp mig....vilket ska jag göra?
Jag vill inte behöva stå och vaxa en ny bil med jämna mellanrum.....så någon sorts lackskydd ska det på men vilken ?
Dela gärna med er av era erfarenheter :)
MVH
Morgan
Har beställt en splitterny Skoda Fabia Elegance 1.2 tsi.
Färgen vi valde blev Svart ( black magic pearl )
Nu har jag en fråga.
Vad jag har hört så är just svart lite svårare att hålla, dvs repor, bulor, stenskott osv syns mycket tydligare, samt att skiten syns mycket tydligare....om detta stämmer vet jag ej.
Men vi hade tänkt lackkonservera bilen, men har lite frågor.
1. Är det lönt på en så ny bil?
2. Vilket ska man välja...Ditec eller fråga på skoda om dom gör det ?
3. Har hört nått om Silver Seal 2K , är detta bättre än det som ditec använder?
4 Nån som har erfarenhet av Silver Seal 2K ?
5. Bryter man lackgarantin om man lackkonserverar bilen?
Just eftersom bilen är svart så vill man ju skydda lacken lite extra. ( om den nu är så känslig som det sägs )
Vissa säger att ditec slarvar och kan ibland göra resultatet sämre med smårepor osv.
Men jag hade en nissan innan som jag lämnade till ditec...guldfärgad, den blev ok tyckte jag men inte särskilt lätt tvättad tyckte jag.
Hjälp mig....vilket ska jag göra?
Jag vill inte behöva stå och vaxa en ny bil med jämna mellanrum.....så någon sorts lackskydd ska det på men vilken ?
Dela gärna med er av era erfarenheter :)
MVH
Morgan
-
mstoltz
- Kontakt:
Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Verkligen ingen som har några tips eller svar ?
MVH
Morgan
MVH
Morgan
-
RogerPetersson
- Bilmodell: Skoda Oktavia2½
- Kontakt:
Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Hej Morgan jag har alltid använt mig av skodas egna lackonservering alltså på bilfirman Engströms i Linköping. Jag har varit nöjd men jag vet heller inget om de andra som du skriver.
MVH Roger Petersosn
MVH Roger Petersosn
-
Zendzimir
- Bilmodell: Skoda yeti Experience
- Kontakt:
Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
jag rekomenderar Diamondbrite !
har haft det på 4 tidigare bilar och är riktibt nöjd
har haft det på 4 tidigare bilar och är riktibt nöjd
-
Millstone
Sv:Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Klart du skall lackbehandla den. Det nya ytskiktet blir både blankare och hårdare än lacken i sig. Just svarta pigment "sägs vara" mjukara än de ljusare. Är det metallic, har du ett skyddande lager med klarlack, men jag vill ändå rekommendera dig att behandla / konservera lacken.
Jag har gjort det på mina 6-7 senaste bilar, och det ångrar jag inte. En vinter när jag hade gjort en "Krontec" behandling, var min bil den enda på gatan utan snö! Ja, den fastnade inte. Detta superresultat har jag inte fått på ngn annan bil.
Krontec gjörs av.... Ja just det, Ditec.
Det finns en uppsjö av fabrikat på marknaden, de jag tycker levererat bäst resultat är
Mr Cap
Ditec
Crontec
Lahega (Kommer ej ihåg deras varumärke)
Det viktiga är ATT du behandlar, och det är just när bilen är ny i lacken du får bäst resultat.
Jag är lite småsnål, så jag lämnar alltid in när bilen är typ 1,5 månad och otvättad, då blir den som ny igen, och jag slipper tvätta. ;0)
Lycka till.
Jag har gjort det på mina 6-7 senaste bilar, och det ångrar jag inte. En vinter när jag hade gjort en "Krontec" behandling, var min bil den enda på gatan utan snö! Ja, den fastnade inte. Detta superresultat har jag inte fått på ngn annan bil.
Krontec gjörs av.... Ja just det, Ditec.
Det finns en uppsjö av fabrikat på marknaden, de jag tycker levererat bäst resultat är
Mr Cap
Ditec
Crontec
Lahega (Kommer ej ihåg deras varumärke)
Det viktiga är ATT du behandlar, och det är just när bilen är ny i lacken du får bäst resultat.
Jag är lite småsnål, så jag lämnar alltid in när bilen är typ 1,5 månad och otvättad, då blir den som ny igen, och jag slipper tvätta. ;0)
Lycka till.
-
mstoltz
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Hej
tack för all respons :)
Jo ....det finns ju en hel del olika lackprodukter.....men vilken är mest prisvärd?
Det nämndes en som hette krontec, som Ditec gjorde, men jag kollade Krontecs hemsida och där stod inte Ditexc med i deras lista över företagen som använde deras produkter.
Nån som vet vad Ditec änvänder för lackprodukt ?
Och nån som vet vad Skoda använder för produkt ?
MVH
Morgan
tack för all respons :)
Jo ....det finns ju en hel del olika lackprodukter.....men vilken är mest prisvärd?
Det nämndes en som hette krontec, som Ditec gjorde, men jag kollade Krontecs hemsida och där stod inte Ditexc med i deras lista över företagen som använde deras produkter.
Nån som vet vad Ditec änvänder för lackprodukt ?
Och nån som vet vad Skoda använder för produkt ?
MVH
Morgan
-
Zendzimir
- Bilmodell: Skoda yeti Experience
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
ang ekonomin
använder du ditec så kostar det ca 1500/år att "uppgradera
med diamond brite så köper du ett aftercare kit ca250 sek räcker ca ett år och du har 6 års garanti
använder du ditec så kostar det ca 1500/år att "uppgradera
med diamond brite så köper du ett aftercare kit ca250 sek räcker ca ett år och du har 6 års garanti
-
mstoltz
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering Ditec eller skoda ?
Hej igen.
Jo nu kommer snart min nya fabia elegance till sverige och då är det dags för lackbehandling som ovan inlägg...men
idag ringde jag både till skoda själv och ditec.
på skoda skulle dom ta 3500 kr och efter 18 månader 1500 kr.
På skoda använder dom Lahega Touchguard.
Ditec skulle ta 4250 kr och efter 18 månader 1995 kr.
Dom ville inte säga vad dom använde utan sa att dom använde sitt egna....men frågan är då vad är det för nått dom använder / har i sin produkt ???
Enligt vissa källor använder dom samma som skoda, dvs lahega touchguard......men varför vill dom inte säga det i så fall.
Någon som vet vad ditec använder ?
Är det någon som har erfarenhet av Lahega Touchguard ?
Jo nu kommer snart min nya fabia elegance till sverige och då är det dags för lackbehandling som ovan inlägg...men
idag ringde jag både till skoda själv och ditec.
på skoda skulle dom ta 3500 kr och efter 18 månader 1500 kr.
På skoda använder dom Lahega Touchguard.
Ditec skulle ta 4250 kr och efter 18 månader 1995 kr.
Dom ville inte säga vad dom använde utan sa att dom använde sitt egna....men frågan är då vad är det för nått dom använder / har i sin produkt ???
Enligt vissa källor använder dom samma som skoda, dvs lahega touchguard......men varför vill dom inte säga det i så fall.
Någon som vet vad ditec använder ?
Är det någon som har erfarenhet av Lahega Touchguard ?