Vibrationsljud ny bil

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
ThreeTowns69
Bilmodell: Skoda Octavia Combi
Kontakt:

Vibrationsljud ny bil

Inlägg av ThreeTowns69 »

Hej, har en ny Skoda Octavia Combi -12 som har ett vibrationsljud i framvagn och även ibland i bakvagnen som är fruktansvärt irriterande. Det är ett dovt resonansljud som låter ungefär som en helikopter och som växer sig starkare ju längre man åker, ibland slutar det... ibland inte. Leverantören har försökt hjälpa och jag har bytt däck(Pirelli -> Hakka 7), hjullager i fram och gjort framvagnsinställning men de säger att de inte kan göra något mer och att det inte är något onormalt ljud. Detta ljud hörs både på sommardäck och vinterdäck men betydligt mer på vinterdäcken. Fälgarna på vinterdäcken är lättmetallfäljar av märket JCL. Vet flera som haft liknande ljud och då har varit snedslitna däck eller hjullager men det är inte fallet för mig. Skulle vara intressant och höra om fler Skodaägare har detta problem.
mstoltz
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av mstoltz »

Nu kan jag inte svara på det problemet du har, vad det kan vara för något, men jag har ett liknande problem.

Kanske inte exakt liknande, men jag har en rent ny Fabia Elegance kombi, kör med vinterdäck dubbade på plåtfälg....men jag tycker att det är rätt kraftiga vibrationer i golvet vid fötterna, vet ej men kanske det har med att jag kör dubbat......men det jag vill komma fram till är att om bilen är fabriksny 2012 som din och min tycker jag att då ska det inte vara några fel eller obekvämligheter på den.

Sedan som du sa att dom inte tyckte att det var ett onormalt ljud...tycker jag bara är skamligt........ett helikopter ljud i bilen är väl inte normalt på en rent ny 2012 tycker jag !!

ett + är ju att dom ialla fall försökt att hitta problemet...vissa kan ju vara riktiga rötägg ibland.

Hoppas det löser sig för dig och återkom gärna i så fall vad det var för fel.

MVH
Morgan
ThreeTowns69
Kontakt:

Sv:Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av ThreeTowns69 »

Kan fylla på med att ljudets frekvens ändras inte av motorvarvtal eller om jag bromsar lite. Så det borde inte vara bromsar som ligger på lite eller motor. Det hörs bäst på landsväg runt 90 km/h och är något dovare på 6:an än på 5:an.

@Morgan
har du samma vibrationer i golvet även om du ändrar däcktryck? Ovala fält/däck kanske?
mstoltz
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av mstoltz »

[quote]Kan fylla på med att ljudets frekvens ändras inte av motorvarvtal eller om jag bromsar lite. Så det borde inte vara bromsar som ligger på lite eller motor. Det hörs bäst på landsväg runt 90 km/h och är något dovare på 6:an än på 5:an.

@Morgan
har du samma vibrationer i golvet även om du ändrar däcktryck? Ovala fält/däck kanske?

[/quote]

Hej

Det vet jag inte, har tyvärr inte hunnit kolla trycket i däcken, men jag funderade på samma sak faktiskt :)

Vad menade du med Ovala fält / Däck ?

MVH
Morgan
ThreeTowns69
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av ThreeTowns69 »

@Morgan
Ovala fälgar eller däck ska det vara :) Men då borde du känna i stolen att det hoppar lite. Om man ska tro forum på nätet så finns det både dåliga däck och fälgar där ute. Och jag skullet tro att de flesta däck inte är helt runda(Mina f.d Pirelli var inte det) men vissa är värre än andra. Det kanske är det som spökar både för dig och mig...

/TT
mstoltz
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av mstoltz »

[quote]@Morgan
Ovala fälgar eller däck ska det vara :) Men då borde du känna i stolen att det hoppar lite. Om man ska tro forum på nätet så finns det både dåliga däck och fälgar där ute. Och jag skullet tro att de flesta däck inte är helt runda(Mina f.d Pirelli var inte det) men vissa är värre än andra. Det kanske är det som spökar både för dig och mig...

/TT[/quote]

Ah..ok :)

Jag pratade lite med en däckfirma som menade att däcken är så pass nya så kanske dom behöver köras in, dvs sätta sig lite och att dubbarna behöver slita till sig.....vet ej om detta stämmer.....men som sagt, jag har ju inte köpt däcken hos honom, dom fick vi till bilen när vi köpte den.

Vi skulle igentligen haft Bridgestone, men fick Yokohama istället, så nu ska vi få 1000 kr tillbaka från försäljaren.

Men ang tråden.....hade du inte provat att byta däck har jag för mig att jag läste ?
Hur som helst så hoppas jag att du hittar vad det är för fel, finns inget mer irriterande på en så pass ny bil !

MVH
Morgan
ThreeTowns69
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationsljud ny bil

Inlägg av ThreeTowns69 »

Dags att uppdatera ifall någon följt denna tråd!
Efter ett byte av dammskydd/damask till drivknuten som hade glidit av lite grann så tyckte jag det blev bättre med vibrationer/vibrationsljudet men det finns fortfarande kvar med vinterdäcken på.

Har nu bytt till sommardäcken (Skoda Original 16") och har inte hört vibrationsljudet sedan dess så jag får väl kolla över vinterdäcken igen innan det är dags att sätta på dem.
Skriv svar