Frågor angående beg-köp av Skoda octavia 2 kombi 1.6 fsi

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
LadyGuinevere
Bilmodell: VW Polo Variant -98
Kontakt:

Frågor angående beg-köp av Skoda octavia 2 kombi 1.6 fsi

Inlägg av LadyGuinevere »

Hej

Jag har funderingar på att köpa en Skoda octavia II kombi 1.6 fsi (115hk), årsmodell 2007, främst för att det är kamkedja och verkar vara en pålitlig bil med stort bagageutrymme.

Det som är lite tveksamt är att den gått 16000 mil på relativt kort tid. Ägts av en brukare fem år, 3 bilhandlare, samt en brukare till i 3 månader.

Den är servad enligt konstens alla regler och besiktad utan anmärkning i mars månad.

Vad bör man hålla koll på i samband med en bil som gått relativt lång sträcka under kort tid? Jag kan tänka mig att vattenpump och bussningar börja bli slitna men vad mer kan vara riskfaktor? Är det ett vettigt köp till att börja med?

Mvh

Jenny
K-n.I.Röfvén
Bilmodell: Aldrig mer Skoda
Kontakt:

Sv:rågor angående beg-köp av Skoda octavia 2 kombi 1.6 fsi

Inlägg av K-n.I.Röfvén »

Om den senaste brukaren har haft bilen i tre månader skulle jag nog leta vidare.
Det finns ju ganska gott om beggade Skodor.
LadyGuinevere
Kontakt:

Tack för svar

Jag har mina funderingar kring vad vi skall göra. Vi skall hursomhelst titta på bilen nu i helgen. Har ni tips på fler octavia II kombi modeller med kamkedja så säg gärna till då det är det vi har inriktat oss på. Helst via bilhandlare.

Hittills har jag endast hittat 1.6 fsi 115hk som har kamkedja. Anledningen till kamkedja är att det iallafall blir en mindre sak att oroa sig för regelbundet. Har inte mycket till mekaniskt intresse :)

Jag misstänker att anledningen till att den senaste brukaren endast hade den 3 månader var att personen ifråga var väldigt gammal och kanske inte behövde bil längre.

Jenny
eritulen
Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
Kontakt:

Inlägg av eritulen »

Hej!

Jag har inte haft någon Octavia, så jag kan bara svara rent allmänt. Det behöver faktiskt inte vara någon nackdel att köpa en långmilare, förutsatt att servicen har skötts och att den är välvårdad i övrigt. Troligen har bilen körts mycket på landsväg; motorn får då gå med rätt arbetstemperatur och slits inte så hårt som en bil som körs korta sträckor utan att motorn värms upp ordentligt. Kopplingen slits också hårdare på en bil som körs mycket i stan. Slitdelar måste man räkna med att byta, och när kamkedjan börjar rassla blir man tvungen att byta både den och kedjedreven.

Kosta gärna på ett test hos Motormännen eller Bilprovningen. Då kollas mer än vid en vanlig besiktning.

Mvh
Lennart
MikaelW
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Inlägg av MikaelW »

[quote]Tack för svar

Jag har mina funderingar kring vad vi skall göra. Vi skall hursomhelst titta på bilen nu i helgen. Har ni tips på fler octavia II kombi modeller med kamkedja så säg gärna till då det är det vi har inriktat oss på. Helst via bilhandlare.

Hittills har jag endast hittat 1.6 fsi 115hk som har kamkedja. Anledningen till kamkedja är att det iallafall blir en mindre sak att oroa sig för regelbundet. Har inte mycket till mekaniskt intresse :)

Jag misstänker att anledningen till att den senaste brukaren endast hade den 3 månader var att personen ifråga var väldigt gammal och kanske inte behövde bil längre.

Jenny[/quote]
Hej Jenny!
Jag hade en VW Touran med nämnda motor. Det som hände var att kamkedjesträckaren inte hängde med vid ett tillfälle och kedjan kuggade över = motorras. DYRT! (25 000.-)
Kedja är inte alltid lösningen på livets bekymmer.
LadyGuinevere
Kontakt:

Det är sant, det är aldrig en självklar lösning. Däremot så om jag förstår saker någotsånär så är det relativt låg risk för problem om man har ofta återkommande oljebyten och service, eller har jag förstått helt fel? :)

Skulle ni tipsa om någon annan kombimodell med liten motor (ca 100-130hk), esp etc för omkring 60-100 tusen?
Wiberg
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Wiberg »

Hej!

Jag äger en Octavia 1.6 FSI årsmodell -07. Har ägt den sen den var ny och har inte råkat ut för något större under de 12.000 mil som vi nu kört.

De två saker som jag har fått göra är att byta två st tändspolar som la av... Ingen större kostnad, i och med att alla servicar var gjorda hade jag även mobilitetsgaranti så ringde ett samtal till skoda sen kom en bärgare och hämtade mig och bilen med en lånebil på flaket!

Sen nu när värmen kom i år så funkade inte AC:n... Trodde först att det var pumpen men visade sig "bara" vara en ventil så de bytte den och bytte ut medlet i systemet så funkade den igen!!

Kolla så alla servicar är gjorda på auktoriserad verkstad så mobilitetsgarantin fortfarande gäller!!

Lycka till med köpet!

/Stefan
pojohansson
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av pojohansson »

kamremmen håller 10-12000 mil så om du köper en med nybytt kamrem går den ett bra tag utan byte, det är mitt tips.
K-n.I.Röfvén
Bilmodell: Aldrig mer Skoda
Kontakt:

Inlägg av K-n.I.Röfvén »

[quote]Det är sant, det är aldrig en självklar lösning. Däremot så om jag förstår saker någotsånär så är det relativt låg risk för problem om man har ofta återkommande oljebyten och service, eller har jag förstått helt fel? :)

Skulle ni tipsa om någon annan kombimodell med liten motor (ca 100-130hk), esp etc för omkring 60-100 tusen?[/quote]

Toyota Corolla Touring 05-07 med VVTI-motorn är ju en trevlig bil. Det går att få ganska bra garantier om den köps hos en Toyotanasare. Även maskinskadedelen på försäkringen gäller både fler mil och längre tid på en Corolla än dom flesta andra bilmärken.
Du bör kunna hitta en som gått ca.8000 mil för 70-90 tusen beroende på utrustning.
Denna motor har kamkedja.
MikaelW
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Inlägg av MikaelW »

[quote]kamremmen håller 10-12000 mil så om du köper en med nybytt kamrem går den ett bra tag utan byte, det är mitt tips.[/quote]
1,6 fsi har kedja, inte rem. Ska hålla motorn ut (om inte sträckaren sviker :-()
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Inlägg av fyramyra »

[quote]Hej!

Jag äger en Octavia 1.6 FSI årsmodell -07. Har ägt den sen den var ny och har inte råkat ut för något större under de 12.000 mil som vi nu kört.

De två saker som jag har fått göra är att byta två st tändspolar som la av... Ingen större kostnad, i och med att alla servicar var gjorda hade jag även mobilitetsgaranti så ringde ett samtal till skoda sen kom en bärgare och hämtade mig och bilen med en lånebil på flaket!

Sen nu när värmen kom i år så funkade inte AC:n... Trodde först att det var pumpen men visade sig "bara" vara en ventil så de bytte den och bytte ut medlet i systemet så funkade den igen!!

Kolla så alla servicar är gjorda på auktoriserad verkstad så mobilitetsgarantin fortfarande gäller!!

Lycka till med köpet!

/Stefan[/quote]bra att du fick dit bärgare o lånebil så smidigt...tycker dock det verkar som många har problem med Skoda fast de är ganska nya..det är väl för mycket finesser på de nyare..inte bara Skoda..min octy-04 har dock inte krånglat mycket,men en elhiss har lagt av..inte så viktigt..nu har dock båda främre hjullagren gett upp,trots byte för 1700 mil sedan..!!!alldeles för dåligt!!!kanske en äldre bil vore att föredra..det är inte så mycket bjäfs som kan krångla på dom..
LadyGuinevere
Kontakt:

Det blir nog ett köp av den Skoda octavia 1.6 fsi som jag pratat om. Den var skön att köra, lätt att hantera och lät bra i motorn. De enda problemen som uppkom vid provkörning var små stenskott här och där på karossen. Har dock beställt ett ytterligare test av oberoende verkstad innan köpet blir genomfört totalt.
Skriv svar