Varning! Skoda Superb läcker vid glastaket

I detta forum skriver vi om Skoda Superb.
kultis
Bilmodell: Skoda Superb Combi
Kontakt:

Varning! Skoda Superb läcker vid glastaket

Inlägg av kultis »

Vill passa på att varna alla superägare som valt att skaffa glastaket. På min bil, snart två år gammal, upptäckte jag vatten i reservhjulsbaljan, någon dag senare såg jag att det började rinna in längs a-stolpen. Väl inne på verkstaden upptäckte dom att hela golvmattan och innertaket fått mögelangrepp. Idag två veckor efter att jag lämnade in bilen var jag där för att hämta lite prylar och gissa om jag blev förvånad. HELA bilen var demonterad, säten, tak, matta, dörrsidor, alla dörrsidor, hela instrumentpanelen inklusive mätare och ratt. Ni fattar, det var soprent så när som på kabelstammarna.
Som tur är har inte garantin gått ut, så jag slipper betala, men den turen kanske inte alla har. Läckan visade sig vara dräneringsrören till "kanalen" runt glastaket, en dräneringsslang hade lossnat eller aldrig varit ordentligt fastsatt. Så om du har en likadan bil, håll ett öga när det regnar.
Tänk vad lite vatten kan göra ;-)
Vad tror ni, kan bilen bli bra igen med detta stora ingrepp, eller ska man försöka kräva att de löser in den? Känns som om problemen kan bli många framöver. Någon som har liknande erfarenheter?
Mvh
Fredrik