Flexkoppling avgassystem

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
segelflyg_anders
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
Kontakt:

Flexkoppling avgassystem

Inlägg av segelflyg_anders »

Hej,

Nu har jag åtgärdat min felande flexkoppling på avgassystemets främre del på min 1.8T med AGU-motor. Så här gjorde jag, hoppas det kan hjälpa några.

På avgassystemet till AGU-motorn, 1.8T 20V så sitter det en flexkoppling direkt efter turbon. Den verkar ha en benägenhet att dels ta stryk då man smäller i avgassystemet mot något samt att bli rostangripen. Jag fick en förvarning om att det var på G innan systemet till slut delade sig och gick av strax efter turbon. Det låter mycket men det går att köra hem kärran försiktigt eftersom systemet trillar ner och landar på tvärbalken.

Sonderingar på VAG gav ett hutlöst pris på 9.500:- +pantavgift 3.500:- tills de fått in det gamla systemet. Irriterande eftersom själva flexkopplingen är en standarddel för ca 150:- på marknaden. Detta kräver dock tillgång till MIG/TIG-svets eftersom den svetsas fast i båda ändar hela vägen runt. Delen med flexkopplingen är en del inklusive katalysatorn, en del av förklaringen till priset.

Utökad sondering gav; ersättningssystem hos Mekonomen 6000:-, skruvat.se 3.600:-, carparts4less.co.uk 115 pund. Ja du läste rät,t etthundrafemton pund ! Jag betalade GBP133.15 inkl DHL-frakt fram till dörren, det motsvarar ca SEK 1500:- !! Inte dålig timpenning på det letandet. Leveranstid en vecka.

Artikelnummer för min -00 som reggades i April är 724440070, har du en lite nyare bil är det ett annat artikelnummer, brytet går ca halvårsskiftet juni/juli 2000.

En snabb koll ger att ersättningssystemet inte är riktigt lika omsorgsfullt svetsat som originalsystemet samt att den har ett hål för mycket för lambdasonder. Samma system används på Audi A3/TT, VW Bora/Golf samt någon SEAT-modell och antagligen har någon av dessa en extra sond.

Förutom systemet behöver du; nya låsande muttrar (M10), ny packning turbo/avgas samt för säkerhets skull 4 nya pinnskruvar (M10x35mm) - detta köper du med fördel på VAG, kostar ca 150:- totalt. Du kommer också att behöva en "lambdaplugg" för att proppa överskottshålet.

Verktyg du behöver är stålborste, (rost)penetrerande olja, 10mm hylsa, hylsa till klämmorna på skarvmuffen mitt på systemet (okänt vilken dimension, mina original är ersatta med OK-delar), 16mm U-ring och/eller hylsa samt faktiskt 17mm i mitt fall där inte 16mm nyckeln gick på. Viktigt då är att ta en 6-kantig hylsa istf 12-kantig för då kommer muttern att bli rund - det vill du INTE. Du behöver också en 21mm U-ring till lambdasonden samt en nyckel till lambdapluggen, i mitt fall en grov insexnyckel - tror det var 8 eller 10mm.

- Hissa bilen ca 20 cm, allt arbete görs bäst underifrån
- Följ kabeln från lambdasonden och koppla ur den, min satt under en kåpa under bilen, den lossades med 10mm hylsa
- Dela systemet i skarven mitt under bilen och krångla ut den trasiga delen, man får vrida lite tills man hittar rätt läge
- Ta bort lambdasonden med en 21mm nyckel, var försiktig med den och skruva in den i det nya systemet
- Passa på att plugga överskottshålet med "lambdapluggen"
- Stålborsta runt de 4 muttrarna som håller avgasflänsen mot turbon och lägg på penetrerande olja, vänta över natten eller helst ännu längre, lägg gärna på lite extra då och då
- Ta fram lämpligt verktyg till muttrarna som håller flänsen, jag började med en 16mm U-ring, muttrarna sitter väldigt hårt men pinnskruvarna är så grova att de