Motortvätt, info!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Schkåda
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Motortvätt, info!

Inlägg av Schkåda »

En motortvätt är behövligt till bilen, -00 1,6 AEE.

Har läst de trådar som finns om ämnet, men vore ruggigt fint om man kunde få hjälp att sammanställa det som folk tycker är viktigt att täcka (med t.ex plastpåse/motsv och gaffatejp) för att undvika problem, små som stora, efter motortvätt. Det skulle många ha glädje av under lång tid på detta forum!!

Det jag noterat efter att ha läst befintliga trådar är:

#Fördelare, dosan dit alla tändkablar går
#Generator
#Startmotor
#Kontakter till styrdon (vilka och var??!)
#Annan motorelektronik (tips??)

Vore kalas om folk kunde fylla på och skriva, tror som sagt många Skodaägare skulle ha glädje av det under lång tid framöver! Och Octavia I blir ju inte yngre, så behovet och intresset av motortvätt kommer ju bara öka...
Schkåda
Kontakt:

Sv:Motortvätt, info!

Inlägg av Schkåda »

Ingen som kan fylla på och kanske rentav beskriva placering i motorutrymmet där det är lämpligt att täcka elektronik mm??!
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Motortvätt, info!

Inlägg av Malte »

Min åsikt är denna, motortvätt bör undvikas i möjligaste mån. Ser det för hemskt ut att man kört utan oljelock eller liknande måste givetvis något göras.

Spraya på lämpligt avfettningsmedel spola med högtryck undvik att spola direkt in i generatorn. Låt bilen stå med öppen huv gärna i solen, blås med tryckluft så det blir torrt i de el kontakter du ser. Ta av fördelarlocket om din bil har ett sådant, blås torrt inuti håll i centrum kolet med ett finger så du inte blåser bort det.
Efter några timmar i solen bör bilen starta o allt fungera utan problem !

Men detta är min åsikt o funkar bra för mig, om det sedan är bättre att plasta dona är upp till var o en.
roonta
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Motortvätt, info!

Inlägg av roonta »

Hej!

Undvik motortvätt aldrig bra för bilar med dagens elektronik
Schkåda
Kontakt:

Sv:Sv:Motortvätt, info!

Inlägg av Schkåda »

Jag har med framgång nu motortvättat. Med rätt förberedelser var det inga som helst problem, bilen startade och gick perfekt efteråt.

Känns dessutom riktigt bra att hålla efter motorrummet, blir mycket lättare att upptäcka läckage och svettningar/begynnande bekymmer, samt att det är mycket roligare om/när man behöver skruva i motorrummet.

Ska vid tillfälle skriva en ny tråd för hur jag gick tillväga med AEE 1,6-motorn.
Skriv svar