Oljud
-
Mickanpe3
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Oljud
Hej! Jag har en Skoda Octavia -09 som gått ca 6000. Har haft den sedan i våras.
Till och från så låter det konstigt ifrån framvagnen, ett knakande ljud. Det låter bara när vi kör i låga hastigheter. Ibland kan det vara tyst i 1-2 veckor utan att vi hör oljudet och sen kommer det tillbaka.
Självklart har alltid ljudet försvunnit när vi kommer till verkstaden. Återförsäljaren har tittat på den en gång men ej funnit något fel!
Någon som vet vad det kan tänkas vara?
// Mikaela
Till och från så låter det konstigt ifrån framvagnen, ett knakande ljud. Det låter bara när vi kör i låga hastigheter. Ibland kan det vara tyst i 1-2 veckor utan att vi hör oljudet och sen kommer det tillbaka.
Självklart har alltid ljudet försvunnit när vi kommer till verkstaden. Återförsäljaren har tittat på den en gång men ej funnit något fel!
Någon som vet vad det kan tänkas vara?
// Mikaela
-
pringles147
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8t SLX
- Kontakt:
Sv:Oljud
Väldigt svårt att säga på den lilla informationen.
Är det bara inifrån bilen ni har hört ljudet?
Specifiera ljudet mera, skramlar det, knakar det högt eller som en dörr som öppnas, vilken sida tycks det komma ifrån, är det bara vid låga hastigheter oavsett växeln eller är det bara när motorn varvar lågt?
Har ni ändrat något nyligen, samt är det diesel eller bensin?
Är det bara inifrån bilen ni har hört ljudet?
Specifiera ljudet mera, skramlar det, knakar det högt eller som en dörr som öppnas, vilken sida tycks det komma ifrån, är det bara vid låga hastigheter oavsett växeln eller är det bara när motorn varvar lågt?
Har ni ändrat något nyligen, samt är det diesel eller bensin?
-
Mickanpe3
- Kontakt:
Sv:Sv:Oljud
Hej!
Det är ett knakande/knarrande (ganska högt ljud) ljud som jag själv uppfattar som om det kommer ifrån framvagnen på vä sida. Har inte hört ljudet utanför bilen. Vi har inte gjort något speciellt med bilen sedan vi köpte den i mars -12. Ljudet kommer ofta när vi skall åka hemifrån och skall köra ut ifrån gården eller när vi kommer hem och kör in på gården. Som sagt oftast när vi har backen eller 1:an i. Det är en bensinare.
Har lite svårt att förklara då jag inte är så haj på bilar :)
//Mikaela
Det är ett knakande/knarrande (ganska högt ljud) ljud som jag själv uppfattar som om det kommer ifrån framvagnen på vä sida. Har inte hört ljudet utanför bilen. Vi har inte gjort något speciellt med bilen sedan vi köpte den i mars -12. Ljudet kommer ofta när vi skall åka hemifrån och skall köra ut ifrån gården eller när vi kommer hem och kör in på gården. Som sagt oftast när vi har backen eller 1:an i. Det är en bensinare.
Har lite svårt att förklara då jag inte är så haj på bilar :)
//Mikaela
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Oljud
Drivknut, ej helt ovanligt att ljudet kommer o går !
Är drivknutsdamasken trasig eller nyligen bytt ?
Är drivknutsdamasken trasig eller nyligen bytt ?
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Oljud
Jag hade ett knarrande ljud ibland på min förra Octavia när man körde över farthinder eller liknande, det kom från gummibussningar i hjulupphängningen, blev tyst ett tag när man sprayat med silikonspray. (OBS INGET spray på bromsarna)
-
Mickanpe3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Oljud
Tror inte att något är gjort med drivknutarna. Har nu lämnat in bilen och hoppas att de hittar en förklaring!!
-
megax
- Bilmodell: Skoda octavia Glxi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljud
[quote]Tror inte att något är gjort med drivknutarna. Har nu lämnat in bilen och hoppas att de hittar en förklaring!![/quote]
Vad kom dom fram till? upplever samma ljud i min framvagn. en kompis har tittat på det men kom inte fram till något specifikt. han misstänkte nån bussning. spindellederna verkade det inget fel på sa han. hör gärna av dig vad felet var.
Vad kom dom fram till? upplever samma ljud i min framvagn. en kompis har tittat på det men kom inte fram till något specifikt. han misstänkte nån bussning. spindellederna verkade det inget fel på sa han. hör gärna av dig vad felet var.
-
megax
- Bilmodell: Skoda octavia Glxi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljud
Här visade det sig att det var spindelleden som var dålig. enligt mekonomen iallafall. så ska byta ut den i veckan/helgen och hoppas det var det felet.