Påfyllningsolja

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
GKA
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Påfyllningsolja

Inlägg av GKA »

Jag har kört på Castrol Magnatec i min Octavia -99 och den har knappast tagit någon olja alls mellan oljebytena. Nu har den börjat ta lite olja, så att jag fått fylla på lite ett par gånger. Nu är min Magnatec slut och jag fick 1½ l Castrol longlife av min bror, en högkvalitativ olja. Grejen är bara att den gått 900 mil, så därför tvekar jag att hälla i av den, känns liksom inte bra att fylla på med begagnad olja även om den longlife.
Finns det ngn likvärdig olja som Magnatec, men som är lite billigare,att fylla på med fram till oljebytet, max 1 l skulle jag tro.(är väl en 700-800 mil till nästa oljebyte)
weezer
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Sv:Påfyllningsolja

Inlägg av weezer »

Jag har kört Biltemas i 9500 mil i min octavia -08, funkar ypperligt. Byter var 1500 ungefär.
GKA
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Påfyllningsolja

Inlägg av GKA »

Var idag och kollade på Biltema och de har en helsyntetisk olja som kostar 75 kr/l. Enl instruktionsboken krävs en olja enl ACEA A2, A3 och på oljeflaskan står ACEA A3, B3, vad det nu betyder. Det lutar åt att jag köper denna olja även om Biltemas olja är ifrågasatt i vissa kretsar.
CJ
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Påfyllningsolja

Inlägg av CJ »

Så länge som oljan uppfyller kravet som står i instruktionsboken så är det inga problem.
VW 504.00/507.00 finns på biltema. Är förövrigt statoil som tillverkar biltemas olja.
Sedan kan man ju ha olika åsikter om longlife.. efter 3000 mil så har det hunnit komma in rejält med föroreningar i oljan.
Brukar själv byta var 1000-1500 mil och jag har kört med biltemas olja utan problem i ganska många år nu.
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Påfyllningsolja

Inlägg av fabbe1 »

Jag har kört med Biltemas helsyntet i min förra bil Golf TDI -96 i 24000 mil med byte vid ca: 1400 mil och filter varannan gång den drog ingen olja (ingen påfyllning behövdes) motorn orörd förutom ett glödstift.
Skriv svar