Byta kat. -00

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
patapike
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

Har en Octavia 1.6 l årsmod 2000. Höga avgasvärden vid besiktning.
CO 8.2 (0.5)
CO 2500 9.9 (0.3)
HC 696 (100)
LAMBDA 0.72 (0.97-1.03)!!!

Kan det vara så att katalysatorn är väck, värdena känns rätt extrema. Eller är det något annat? Hur besvärligt är det att byta kat, på nätet ser det ut som att katen sitter i mitten på ett rätt långt rör som kanske går upp mot grenröret!?! Trodde att det bara var själva "burken" man byter.

Någon som vet var man hittar nya grejor till bäst pris (kat)?

Jättetacksam för tips och idéer.
patapike
Kontakt:

Sv:Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

... tänkte bara tillägga att bilen går bra förutom att den "rycker/hugger" till ibland vid landsvägskörning. Bilen har gått 11 000 mil. Eventuellt tilltar detta vid vått väglag!
koffen
Bilmodell: Skoda Octavia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av koffen »

Lambda 0,72 betyder att motorn går extremt fett. Detta medför att katten "slocknar" och inte kan omvandla avgaserna på rätt sätt. Då hjälper det inte att byta kat utan du måste hittta orsaken till felet. Låter som trasig lamdasond eller luftläckage i avgasröret i närheten av sonden.
patapike
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

Kloka ord Ola. Jag har funderat i dessa termer. Hur illa till sitter lambdan? Måste man ha brygga/grop eller kommer man åt den från motorrummet? Finns det mer än en lambda? Jag ska leta luftläkage imorgon, testar med startgas enligt gammal tradition;) Är det någon mening att rengöra lambdan? Luftmassmätaren är bytt då den bluddrade och ibland stannade på tomgång.

Kan man utifrån avgasvärdena säga att katalysatorn är väck till 100%?
koffen
Bilmodell: Skoda Octavia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av koffen »

Tror att du ska börja med att byta lambdasonden.
Sonden (en) sitter i grenröret och du kommer åt den uppifrån. Om man nu kan kalla det "åtkomligt"... Den brukar sitta väldigt hårt så man måste ha rätt blocknyckel eller ännu hellre en halvöppen specialnyckel för lambdasonder.
När det gäller katten så tror jag bara den har somnat, inte dött. DVS den komer igång av sig självt igen när felet är åtgärdat. Du kan dock behöva bränna ur den ett tag på lite högre varvtal för att få bort sotet som bildats.
Tror inte att själva sonden tål några rengöringsmedel så om någon har tips om det vore det intressant att veta.
Detta om sonden, men det kan naturligtvis finnas flera andra orsaker till dina höga avgasvärden.
patapike
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

Jättebussigt! Ska bli spännande och kolla under huven imorgon. Kan tänka mig att den sitter i sten. Där med att rengöra den är bara något jag hört talas om. Tänkte att en helt igensotad sensor inte kan göra sitt jobb. Tur man har rymligt varmgarage:)

Nästa funderinga är var jag köper en ny lambda? Ser på nätet att priset varierar betänkligt. Mekonomen har universal där man får rodda med sladdar och kontakt samma med Biltema.
patapike
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

Har lossat plastkåpor, avfettat och torkat väl. Därefter sökt luftjuvar med startgas (tömde en halv burk runt diverse slangar och allt verkar vara heltätt). Bytt olja+filter samt luftfilter (det var dags;) Har dessutom kollat kabeln som går från lambdan bak till en kopplingsdosa som sitter i höjd med katen men 50 cm åt passagerarsidan till. Lossade kåpan och rengjorde denna helt vanliga kontakt! Har bankat lite på katen men hör inget skrammel. Ska nollställa gamla felkoder till veckan och göra ny felsökning. Får se vad det leder till. Det känns dock som lamdan... Mycket har jag lärt mig, om inte annat.

Fortsätt gärna kommentera, tack!
patapike
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta kat. -00

Inlägg av patapike »

Ärade Skodavänner. Jag släckte befintliga felkoder på bilen (350 kronor på verkstad), bytte olja, filter och luftfilter. Åkte på chans till Bilprovningen och det gick skitbra.

CO 0.0
CO2500 0.0
HC 007
LAMBDA 1.00

Helt otroligt! Tack för alla tips;)
Skriv svar