Jag har kört min nya Skoda Scout 2.0 TDI och är jättenöjd. Eftersom jag har gått från en Octavia 2003 4x4 som gått 23500 mil så känns det självklart som ett lyft. Jag handlade den gamla bilen frambriksny 2002 och den har levererat över förväntan i alla år, trots en chippning nästan omgående och som följt med ända till idag.
Men man gör lätt jämförelser mellan de 2 bilarna och då finns det några få saker som sticker ut lite. Farhållaren på Scouten är inte lika lätt att ställa in på en exakt hastighet och den rullar upp i fart i nedförsbackar och sackar i uppförsbackar betydligt mer än den gamla octavian. Nu kanske de inte skall jämföras eftersom den gamla var en bensinare med 1.8T och manuell låda, den här är 6 vxl GSD och diesel...
Men det som så här långt stör mig lite, är färddatorns snittförbrukningsvisnining. På gamla Octavian så förde jag under flera år bok på tankningar och jämförde med färddatorns visning. Det stämde förvånansvärt bra, mer eller mindre exakt.
På Scouten har jag också fört bok men än så länge endast tankat 2 ggr. Enligt färddatorn har jag en snittförbrukning på 0.58 men delar jag mil med tankade liter hamnar jag på 0.77.
Nu är det här mycket osäkra siffror. Jag har varit försiktig med att toppfylla för att undvika att det stänker ut och erfarenheten sen jag körde lastbil typ 100 år sedan, visar att dieseln gärna skummar olika pga temp och tankningshastighet så det är inte allt säkert att de 2 tankningarna stämmer. Snart dags för tankning nr 3 och då skall väl snittet bli ytterligare en aning säkrare...
Men det som jag funderar lite runt, är hur mycket dieselvärmaren spelar in i det här. Kan det vara så att den är aktiv men inte kommer med i snittförbrukningen. Vad jag kan läsa mig till på nätet, är att jag skall räkna med en 6 dl timme (upp till) och det är klart, kör jag en halvtimme värmare innan jag startar upp, kör kanske bara någon, några mil och sen kör värmare igen så drar det upp snittet. Om värmare sedan stödvärmer så har det en viss påverkan också, även om jag tycker att stödvärmen borde finnas med.
Nåväl, våren kommer och nyttjandet av värmaren minskar och då ser jag väl förhoppningsvis om färddatorn blir mer tillförlitlig.
Skulle mitt snitt på 0.58 hålla så tycker jag att det är rätt OK för en så tung bil med automat (jo jag vet att DSG inte ökar så mycket).
Jag kör med en så kallad Bobrik en fartkameravarnare som också talar om aktuell hastighet från vägverkets databas. Det gör att jag faktiskt håller alla hastighetsgränser, annars blir det ett djävla liv i bilen, så det bidrar självklart till en hyfsat låg förbrukning. Men det skall ändå jämföras med ett snitt på 0.82 på gamla 1.8T med BSR steg 1 (193hk) och 98 oktan, också med hastigheten anpassad efter Bobrik.
Hur som helst en riktigt trevlig diesel är det i alla fall. Jag var på väg att köra direkt till BSR för en chipning. Ansåg att det behövdes när jag var hos Skoda och provkörde. Men efter ett par dagar, när jag ställt om mig till dieselns temprament tycker jag nog att den här 140hk maskinen levererar det jag behöver.
Man börjar väl bli ädre också.....
/putte
Färddator och dieselvärmarförbrukning
-
Peter Johansson (peter_putte)
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Färddator och dieselvärmarförbrukning
Kör en VW Caddy med 1,6l 105 hk TDI-motor som med start och stoppteknik i jobb.
Den har också dieseldriven stödvärme som hjälper till att få upp motortemperaturen när det är under 4 plusgrader.
Den fungerar bara när tändningen är på, dvs den kan inte styras att värma bilen innan man ska använda den.
Senaste tankningen ( kör mest i stadstrafik ) hade den dragit 0,87l/mil, det är nästa 2 dl mer än vad den drar på sommaren.
Den har också dieseldriven stödvärme som hjälper till att få upp motortemperaturen när det är under 4 plusgrader.
Den fungerar bara när tändningen är på, dvs den kan inte styras att värma bilen innan man ska använda den.
Senaste tankningen ( kör mest i stadstrafik ) hade den dragit 0,87l/mil, det är nästa 2 dl mer än vad den drar på sommaren.