Ännu en startspärr-tråd. Nu lite mer avancerat.... =)
-
Procedomani
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Ännu en startspärr-tråd. Nu lite mer avancerat.... =)
Hej,
har haft problem med startspärren på frugans inköpta Fabia 1,4 2002. Lampan blinkar när man minst anar det och när man har som mest bråttom.
Sladden från tändningslåset till instrumenthuset har jag bytt. Det funkade bättre ett tag, men sen kom problemen tillbaka. Igår så hände det två gånger, väntade 10-20 minuter och den släcktes.
Idag hände det en gång på annan ort. Bilen stod i tre timmar och när den skulle åka så..... va tror ni?.... Jo den blinkade fortfarande. Slutade med att jag började dissekera nyckeln i bilen så den gick sönder, och då startade den helt plötsligt.
Jag får ingen logik i det hela. Det går nog fan troll i systemet.
Kör jag vag-com så säger den typ att:
Signal too low och ignition pickup coil error.
Jag har två nycklar MEN ingen SKC, dvs säkerhetskod. Jag har dock beställt hem kabeln från Kina så att jag kan plocka ut den med VAG-Tacho. Men det tar ju typ tre veckor innan den dyker upp.
Är det bara att omprogrammera (adaption) nycklarna sen så borde det fungera igen? Ska jag byta transponder-ringen (pickupcoilen)? Kan det vara den som spökar? Hur kan jag kontrollera den? Är det i instrumenthuset felet sitter?
Jag har förresten hittat detta som förklarar mycket:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/immo-2-vw-audi.htm
Börjar bli skapligt gråhårig nu pga detta, så tips mottages gärna.
/Hasse
har haft problem med startspärren på frugans inköpta Fabia 1,4 2002. Lampan blinkar när man minst anar det och när man har som mest bråttom.
Sladden från tändningslåset till instrumenthuset har jag bytt. Det funkade bättre ett tag, men sen kom problemen tillbaka. Igår så hände det två gånger, väntade 10-20 minuter och den släcktes.
Idag hände det en gång på annan ort. Bilen stod i tre timmar och när den skulle åka så..... va tror ni?.... Jo den blinkade fortfarande. Slutade med att jag började dissekera nyckeln i bilen så den gick sönder, och då startade den helt plötsligt.
Jag får ingen logik i det hela. Det går nog fan troll i systemet.
Kör jag vag-com så säger den typ att:
Signal too low och ignition pickup coil error.
Jag har två nycklar MEN ingen SKC, dvs säkerhetskod. Jag har dock beställt hem kabeln från Kina så att jag kan plocka ut den med VAG-Tacho. Men det tar ju typ tre veckor innan den dyker upp.
Är det bara att omprogrammera (adaption) nycklarna sen så borde det fungera igen? Ska jag byta transponder-ringen (pickupcoilen)? Kan det vara den som spökar? Hur kan jag kontrollera den? Är det i instrumenthuset felet sitter?
Jag har förresten hittat detta som förklarar mycket:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/immo-2-vw-audi.htm
Börjar bli skapligt gråhårig nu pga detta, så tips mottages gärna.
/Hasse
-
Procedomani
- Kontakt:
Sv:Ännu en startspärr-tråd. Nu lite mer avancerat.... =)
Nu vägrar den att starta helt och hållet. =(
Har laddat upp batteriet så att jag vet att det är fulladdat nu.
Relä 109 som dom driftar om på briskoda.net? Har det nåt med startspärren att göra?
Har laddat upp batteriet så att jag vet att det är fulladdat nu.
Relä 109 som dom driftar om på briskoda.net? Har det nåt med startspärren att göra?
-
Procedomani
- Kontakt:
Sv:v:Ännu en startspärr-tråd. Nu lite mer avancerat.... =)
Hehe!!! Tror nu att jag har löst detta problem! Bilen startar och går att köra med. Skitenkelt att lösa, att jag inte tänkte på detta förut.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Ja så kan det vara, ibland är det enkelt. Man lär så länge man lever ;-)
-
2much
- Bilmodell: Octavia och Fabia
- Kontakt:
Och vad var lösningen ;)
-
fabbe1
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Ja det undrar verkligen jag också.
Tony
Tony
-
Malte
- Kontakt:
Ja inte lär vi få reda på det här inte, detta forum är bara för frågor inte så många svar. Av någon för mig outgrundlig anledning !
Hur kan man säga att man fixat felet men inte vill dela med sig av svaret ? När man ställt frågan !
Hur kan man säga att man fixat felet men inte vill dela med sig av svaret ? När man ställt frågan !
-
tektyl
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Måste vara något fel där.
Stickan
Stickan
-
Procedomani
- Kontakt:
Jo, ett svar hade nog varit på sin plats.... men var nog för upphetsad för det just då. Var ju dock ett bra tag sen nu så.....
Det jag gjorde då var att jag bytte ut kontaktstycket bak på instrumenthuset. Nya stift på nya tåtar (nätverkskabel?!?!) som jag sedan skarvade ihop med befintliga kablar mha sk "mörtögon". Detta löste problemet ett bra tag.
Har dock fått tillbaka felet ibland. Och det är väldigt fuktbetonat.
Och svaret på det riktiga felet hittade jag när jag klippte kabel under motorhuven. Det som jag möttes av var gröna koppartrådar, dvs ärg. Hela kabelstammen suger åt sig vatten.
Och efter lite googling så är/var detta tydligen ett känt fenomen. Synd bara att tidigare ägare inte löste problemet medans det fanns garanti kvar på bilen.
Nu väntar jag nog med att byta ut dessa kablar. Har lärt mig att leva med att jag ibland måste koda nyckelkoden manuellt menmen...
Det jag gjorde då var att jag bytte ut kontaktstycket bak på instrumenthuset. Nya stift på nya tåtar (nätverkskabel?!?!) som jag sedan skarvade ihop med befintliga kablar mha sk "mörtögon". Detta löste problemet ett bra tag.
Har dock fått tillbaka felet ibland. Och det är väldigt fuktbetonat.
Och svaret på det riktiga felet hittade jag när jag klippte kabel under motorhuven. Det som jag möttes av var gröna koppartrådar, dvs ärg. Hela kabelstammen suger åt sig vatten.
Och efter lite googling så är/var detta tydligen ett känt fenomen. Synd bara att tidigare ägare inte löste problemet medans det fanns garanti kvar på bilen.
Nu väntar jag nog med att byta ut dessa kablar. Har lärt mig att leva med att jag ibland måste koda nyckelkoden manuellt menmen...
-
Procedomani
- Kontakt:
Konstigt!
Hur kan man väcka liv i en ett år gammal tråd utan att responsa på responsen?......det måste vara nåt fel där.....
Hur kan man väcka liv i en ett år gammal tråd utan att responsa på responsen?......det måste vara nåt fel där.....
-
Malte
- Kontakt:
Okay ! Får skärpa mig där, är kanske van att efter svar så får man oftast ingen större tacksamhet här.
Men jag kan försöka själv att vara ett föredömme :-)
Tack för din förklaring ! En liten följd fråga bara, hur codar man startspärren manuellt ?
Men jag kan försöka själv att vara ett föredömme :-)
Tack för din förklaring ! En liten följd fråga bara, hur codar man startspärren manuellt ?
-
Procedomani
- Kontakt:
Hehe... =)
För att koda startspärren manuellt så använder man trippmätar-reglaget (pinnen). Genom att trycka in den och samtidigt vrida höger så dyker fyra nollor upp i displayen (0000).
Man förflyttar sig mellan siffrorna genom att vrida knappen höger. Och man vandrar uppåt på varje siffra genom att trycka in pinnen.
När siffrorna är klara så trycker man in pinnen och samtidigt vrider höger. Då kommer trippen tillbaka i displayen. Nu kan man starta bilen.
Observera att startspärrslampan nu lyser hela tiden.
En fördel kan vara att ha en kod med "låga" siffror. Kan tro att det känns som en evighet att koda 9999..
För att koda startspärren manuellt så använder man trippmätar-reglaget (pinnen). Genom att trycka in den och samtidigt vrida höger så dyker fyra nollor upp i displayen (0000).
Man förflyttar sig mellan siffrorna genom att vrida knappen höger. Och man vandrar uppåt på varje siffra genom att trycka in pinnen.
När siffrorna är klara så trycker man in pinnen och samtidigt vrider höger. Då kommer trippen tillbaka i displayen. Nu kan man starta bilen.
Observera att startspärrslampan nu lyser hela tiden.
En fördel kan vara att ha en kod med "låga" siffror. Kan tro att det känns som en evighet att koda 9999..
-
samojed 1959
- Bilmodell: skoda fabia
- Kontakt:
Re: Ännu en startspärr-tråd. Nu lite mer avancerat.... =)
hej jag köpte en hastighetsmätare på skroten satte dit den men då är startspärren i vad kan jag göra?mvh micke