Halvljusautomatik

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Lennart p
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Halvljusautomatik

Inlägg av Lennart p »

Halvljus automatiken slutat fungera! Fabia 2008 combi. Har hittat reläer innanför säkringarna, verkar fungera, har provat byta strömbrytaren på inrådan av skodaverkstad, utan resultat. reläerna slår till vid spänningssättning på spolen. MEN vilket av reläerna är det rätta? Eller finns något annat? inte uppdatering av mjukvara enl. Skoda. Tacksam för tips. Lennart
Skoda-Kongo
Bilmodell: Octavia Combi TDI 1.6CR
Kontakt:

Sv:Halvljusautomatik

Inlägg av Skoda-Kongo »

Hej!

Tyvärr har jag inget tips - ännu, men fick exakt samma problem på min Skoda Fabia Kombi -2008 för en månad sedan(!) Har tänkt att riva ner och mäta upp brytare, reläer och kablar efter sommaren.

Hälsningar Jens
Lennart p
Kontakt:

Sv:Sv:Halvljusautomatik

Inlägg av Lennart p »

Jag kommer att ta loss alla relän, spänningssätta spolarna och mäta om kontakten är hel. det finns bra funktionsschema på varje relä.
meddelar om jag kommer på nåt. Lennart
Lennart p
Kontakt:

Sv:Sv:Halvljusautomatik

Inlägg av Lennart p »

Har hittat rätt relä!
Det sitter rakt innanför strömställaren för hel/halv/parkljus.
Gaveln på instrumentbrädan kan man med fördel ta loss, sitter bara med "snäppen" så ser man bättre. Strömbrytaren tas loss på samma sätt som övriga Skoda. Reläet är märkt 484, kommer man åt med en förlängd plattång, jag förlängde en med c:a 15 cm.
Mvh Lennart
euromange
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Halvljusautomatik

Inlägg av euromange »

Jag hade samma problem med min fabia 08, nu sitter nytt relä på plats och allt fungerar som det ska.
Strömställaren tas bort genom att man trycker in vredet och vrider hela strömställaren åt höger.
Sen tar man bort ljuddämpningsplasten som sitter ovanför pedalerna och då kommer man åt att ta bort reläet samtidigt som man kan titta in genom hålet där strömställaren sitter.
Mitt relä klickade som vanligt när man manuellt slog igång halvljuset men eftersom det innehåller 2 spolar så var det trasigt ändå.
peter77
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Re: Halvljusautomatik

Inlägg av peter77 »

Hej , längesedan denna tråden var aktiv :P Tjejen har samma problem på sin fabia , vart köper man ett sånt relä ? Är det bara Skoda eller någon mer som säljer dom ?
Nån länk på hur relät ser ut ? Med vänlig hälsning, Peter
Kvarnbäcken
Kontakt:

Re: Halvljusautomatik

Inlägg av Kvarnbäcken »

Tog loss mitt 484-relä med förlängd plattång och lödde om lödningarna för spollindningen på reläet. Sedan fungerade det hela.
Skriv svar