Vi har ett ganska högt tickande ljud på vår Fabia 1.2HTP när den står på tomgång. Gasar man upp lite så försvinner det.
Någon som vet om detta är normalt?
Om det inte är det, var ska man börja leta?
Är en 2004 som rullat runt 20.000 mil.
Ska vara servad enligt bok men en del är gjorda av tidigare ägare.
Ska själv byta olja på den inom kort. Något mer som kan vara lämpligt att byta då (tändstift, luftfilter e.t.c.)
Är lite rädd att det är kamkedjan eller spännaren som börjar ge sig.
Kan man kolla spännaren på något sätt?
Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
-
Dede
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
-
jinnestrand
- Bilmodell: Skoda fabia
- Kontakt:
Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Har själv liknande problem med min 1.2 (2004), tickande ljud när motorn blivit varm. Kan inte bestämma om det är ventiltick eller ett insprutningsmunstycke som hörs, troligtvis ventilljud.
Så du är inte ensam med tickande ljud från motorn.
Så du är inte ensam med tickande ljud från motorn.
-
Dede
- Kontakt:
Sv:Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Har du hört med någon verkstad om man ska börja felsöka eller det är OK att låta det vara?
-
jinnestrand
- Bilmodell: Skoda fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Har skickat i RedLine spridarrengöring i bensinen och kört en tank vartefter tickandet minskade, :-). Vidare brukar den också låta mindre med ny olja i motorn. Så jag gör det enkelt för mig. När det låter för mycket byter jag olja och häller i lite tillsatser i bensinen och sedan brukar bilen gå betydligt mjukare. Om det är lyftarna som låter är min erfarenhet att det är värt att byta olja från 503/504 longlife (tunt blask) till 502 som vanligen är en lite tjockare 5W/40
Tror faktiskt att det fram för allt är en spridare som låter i min och enligt mig är det inget allvarligt. På äldre Volvos (850/V70) kan spridarna låta väldigt mycket och det betraktas mer eller mindre som ett skönhetsfel (inget allvarligt). Brukar dock bli bättre med en tjockare olja i motorn (glöm inte att den ska fungera på vintern också så inget högre än 10W).
Tror faktiskt att det fram för allt är en spridare som låter i min och enligt mig är det inget allvarligt. På äldre Volvos (850/V70) kan spridarna låta väldigt mycket och det betraktas mer eller mindre som ett skönhetsfel (inget allvarligt). Brukar dock bli bättre med en tjockare olja i motorn (glöm inte att den ska fungera på vintern också så inget högre än 10W).
-
Dede
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Då har Fabian fått ny olja och jag slängde i lite bränslerengöring också. Säkert bara humbug men hjälper det lite är det bättre än inget.
Tickandet minskade rejält med ny olja så frågan är om det inte är lite ventiltickande man hör. Hoppas det håller sig till att ticka lite på tomgång.
Tickandet minskade rejält med ny olja så frågan är om det inte är lite ventiltickande man hör. Hoppas det håller sig till att ticka lite på tomgång.
-
Dede
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Lyfter tråden igen då jag börjar bli orolig för tickandet.
Kan man på något sätt lyssna sig till/testa om det är ventiler, kamkedja eller insprutningen som tickar?
Känns ju iofs som kamkedjan mer skulle rassla och ljudet på vår är ett ganska hårt tickande ljud, framförallt på tomgång.
Kan man på något sätt lyssna sig till/testa om det är ventiler, kamkedja eller insprutningen som tickar?
Känns ju iofs som kamkedjan mer skulle rassla och ljudet på vår är ett ganska hårt tickande ljud, framförallt på tomgång.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tickanded ljud tomgång 1.2 HTP
Kamkedja hör man inte miste på rasslar mer från sidan.
Tickande som påverkas av varvtal som stystnar vid högre varv är med stor säkerhet en lyftare som börjar bli dålig.
Har kört en del bilar med detta fel o ingen har nånsin rasat.
Viktigt är dock att mäta oljetryck.
Dåligt oljetryck kan göra att ventilerna knackar o oljelampan är släckt.
När lampan tänds är det illa o motorn troligen skrot.
Oljetrycket kan du mäta genom att sätta en givare där oljetryckskontakten sitter o en lös mätare från tex biltema.
Detta är en billig försäkring
Har du dåligt tryck brukar det räcka att släppa sumpen o rensa silen.
Lycka till
Tickande som påverkas av varvtal som stystnar vid högre varv är med stor säkerhet en lyftare som börjar bli dålig.
Har kört en del bilar med detta fel o ingen har nånsin rasat.
Viktigt är dock att mäta oljetryck.
Dåligt oljetryck kan göra att ventilerna knackar o oljelampan är släckt.
När lampan tänds är det illa o motorn troligen skrot.
Oljetrycket kan du mäta genom att sätta en givare där oljetryckskontakten sitter o en lös mätare från tex biltema.
Detta är en billig försäkring
Har du dåligt tryck brukar det räcka att släppa sumpen o rensa silen.
Lycka till