Att byta styrleder mm

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
stakvi
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
Jag skulle byta styrleder. Låsmuttern på styrstaget(?) sitter enormt
fast. Skulle man värma eller skaffa en riktigt stor skiftnyckel?
Eller finns det ett enklare sätt? "Krossa" muttern???

Att byta tvärsgåeende bromsrör? Köper man färdigt bromsrör?

Staffan
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Yttre styrled sitter det en låspinne genom muttern, brukar dra ut den med tång, går inte det är det bara att dra med en hylsa alt fast nyckel. Muttern från staget är kontrad med leden, lättast brukar vara fast nyckel 19 mm om jag minns rätt sen är det att dra, alt sätt ett rör på nyckel o få mer hävarm.
Ibland funkar det att slå på fast nyckel med hammare.

Bromsrör köper man antingen färdiga el så köper man verktyg o rör på tex biltema och oftast kan man återanvända gamla nipplarna.
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Yttre styrled sitter det en låspinne genom muttern, brukar dra ut den med tång, går inte det är det bara att dra med en hylsa alt fast nyckel. Muttern från staget är kontrad med leden, lättast brukar vara fast nyckel 19 mm om jag minns rätt sen är det att dra, alt sätt ett rör på nyckel o få mer hävarm.

Bromsrör köper man antingen färdiga el så köper man verktyg o rör på tex biltema och oftast kan man återanvända gamla nipplarna.
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

K-n.I.Röfvén
Bilmodell: Aldrig mer Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av K-n.I.Röfvén »

Jaja...nu vet vi.
stakvi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
Tack tack....
Jag försökte igår men fick för lite kraft med skiftnyckel. Kan man låta kulleden vara mothåll när man drar muttern på styrstaget.

Skall till Biltema och skaffa en fast 19 nyckel och en minibrännare...

Staffan
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Härligt att svaren reggades 4 ggr hmmm.
Javisst kan du använda leden som mothåll.
Tänk på att själva leden är konisk så köp verktyg för ändamålet eller får du jobba bra med en slägga för att slå ur den från spindelen.
Finns en gaffel alt en avdragare för ändamålet.
Jag använder gaffel, krävs oftast en del våld även med den.
Ska du inte göra framvagnsinställning efter så mät så lederna är av samma längd och använd muttern på staget som ett fast riktmärke.
stakvi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej.
Tack, jag förstår nu mer...
Skall köpa en gaffel. Finns det hos Biltema någon "avdragare" som fungerar tvärs om att man "skruvskjuter" ut den ...leden?

Skall också köpa en fast nyckel 19 en ny rörtång och en minibrännare plus mer rostlösningsspray.

När parkeringsbromsen tar dåligt och det inte hjälper att spanna vajern, så berättade en trevlig fordonslärare att man kan justera bromsbackarna, så att de tar bättre...men hur?

Parkeringsbromsen: är det att hävarmar mm inne i trumman kärvar, då handbromskraften är svag trots att man spänt vajrarna?

Nu om bromsrör. Kan det finnas någon i närheten av Stockholm som kunde ge hjälp eller verkstad`

Staffan
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Japp biltema ska ha en felvänd avdragare för styrleder.
Ang handbroms, har för mig du justerar genom hjulbultshålen.
Dra handbromsen 1 hack, justera på det taggade hjulet med en plan skruvmejsel tills bromsen börjat ta, släpp handbromsen o kolla att det ej går trögt. Färdigt
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Du kan även lägga brickor bakom muttrarna till justeringen.
Då spänner vajrarna längre än vad som är möjligt med bara muttrar
stakvi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
Tack tack...jag har nu bytt styrleder till Biltemas...
Behövde ej värma men fick ha en rörtång att hålla emot med då jag satte fast den nya ....för stoppmuttern...

Handbromsen: jag funderar på vad du skriver om att justera med en skruvmejsel genom bulthålen. Innan besiktningen tog jag bort trumman, gjorde rent, och stålborstade backer och trumma...
Men något stämmer inte nu, då handbromsen tar för dåligt trotts spännda vajrar till 5 knäpp...

När jag tittade in med borttagen trumma så skulle jag sett justeringsskruvarna?....kan hävarmarna kärva?

Många tack
Staffan
andreas ohlsson (andreas1)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas ohlsson (andreas1) »

Ja om du tagit bort trumman ska du kunna se dom.
Ca 5 cm hylsa med en taggad mutter, kan ha fel oxå då jag har 5 bilar o var 1 år sen jag hade isär skodan.
Annars måste det sitta nån självjustering.
Kan kolla i veckan när jag kommer åt verkstadshandboken.
Javisst kan den kärva i armen , när du plockat av backarna kan du känna att kolvarna rör sig om du trycker på dom.
Tryck på den ena o håll lite på den andra annars hoppar kolvarna ut o jobbet blir. Aningen större.
Sen är det att känna på alla rörliga delar så allt rör sig.
Du skriver att du har 5 hack , är spaken fast då o bromsen dålig?
Hur såg trummor o backar ut? Händer att dom får en rostkant o anläggningsytan blir dålig.
Provat att köra lite o bromsa handbromsen för att slita bort ev beläggning?
stakvi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
Tack tack för råd...
Ja, igår tog jag bort trumman igen och mycket riktigt bakom så sitter en kil...ganska fast...så jag smorde, avrostade och tryckte den upp och ner och såg att backarna rörde sig. ...ganska mycket rost...
Jag tryckte ner den så mycket att jag bara precis fick på trumman igen och ställde handbromsvajern på : o hack så rullar julet fint. 2 hack likaså 3 hack börjar låta och fyra hack fast...

Kan tänkas att jag skulle behöva byta de rörliga delarna backar mm... när jag ändå sitter där och pillar med rostlösare och värmetålig smörjning(lite och torkar bort)

Blir CO(3,7) och HC (182)värdena för höga om det är hål på avgasräret inte ljuddämparna? Skulle vara 0,5 och 100?

Staffan tack för råd
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Just det, nu när du skriver det kom det, kilen med fjädern som ska dra kilen vid justering.
Hmm läcka på avgasrör brukar vara höga lambdavärde.
Hc o co är annat. Serva bilen med olja luftfilter o stift, detta är boven ibland annars är det troligen katten som mår dåligt.
stakvi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
CO 2500 var bra (0,3)och Lambda 1,03

CO och HC höga hum luftfilter och tändstift....
Men jag måste täta hålen i avgasröret....oljan ny...

Fråga:
Vad är det som gör att kilen kan dras ner och backarna pressas ut mer? Bromsarna bak var inte sååå bra men klarade sig...

Skall göra ren andra sidan och kilen där nu med röstlösare upp och ner knuffande i morgon på samma sätt och dra ner kilen precis så att jag får på trumman, efter att ja spänt ner handbromsvajern. Sedan spänna handbromsen igen. Då jag hade tryckt ner kilen på det första hjulet så var vajern för spänd.

Tack tack
Staffan (min hemsida är www.vernissage.nu -gammal fotograf)
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

hål i avgasrörett oavsett rör el luddämpare ger högt lambdavärde.
detta betyder inte att bilen mäter detta värde , detta pga sbp mäter längst bak.

var gång du bromsar särar bromsbackarna på sig,blir då mellanrum så att kilen kan trilla ner en bit , detta är skodas självjustering.
brukar trampa bromsen så hårt jag kan för att kilen ska justera sen spänna vajern.
sen brukar jag vilja låsa handbromsen på 3 hack,detta för att sbp absolut ej ska kunna klaga samt att det går längre tid innan jag beöver justera igen.
sen känner jag på hjulen efter var hack så att dom börjar låsa samtidigt,, aldrig någonsin fått ombes på detta sätt.
lycka till
stakvi
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av stakvi »

Hej
Jag har nu delbesiktigat handbroms och styrled...
Nu finns avgasvärdena kvar. De sade på bilprovningen att bilen fick för mycket bränsle... för nu var CO högt HC högt och CO 2500 högt Lambdavärdet var lågt mycket(?) lågt 0,96.

När jag skaffade bilen var lambdavärdena för höga(?) och jag trodde att det var fel på kontakten/sladdarna från den och smorde kontakten längre upp ...nästan vid termostaten där sladdarna kopplas samman...
Kan det vara annars fel på Lambdasonden?

Bromsrör: rostiga Tvärsgående...jag hörde att man kan skarva järn/stål med koppar på ena sidan är det bara en liten sväng som går ut och upp och tillbaks till fyrkantiga boxen vid regulatorn. Vid andra sidan går den upp och bakom balken men den är fin vid balken och framåt, så där skulle skarvas ca 50 cm---

Tack tack

Staffan
andreas1
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Att byta styrleder mm

Inlägg av andreas1 »

Lambdakontakten är den enda kontakt man ej ska fette/smörja in den ska vara snustorr, sen om det är felet kan jag ej svara på.
Felet jag fått när lambdan är dålig är skarp lukt ur avgasröret varm bil (kall bil luktar dom flesta skarpt) ryckig gång när man motorbromsar vid 1500 varv rycker det till.
Går att fuska genom sbp oxå men då har du hög bränsleförbrukning i onödan.

Ang bromsrör så har biltema skarvhylsor som är godkända men personligen bytar jag rör ist då rören oftats är sämre än det man ser, när jag bytte mina gick dom lätt att knäcka i många av böjarna o då såg dom ej så dåliga ut utvändigt.
Köper kopparrör o verktyg på biltema o återanvänder gamla nipplarna, då har du kopparrör till hela bilen för några hundringar o slipper alla rostiga bromsrör för alltid. Jobbigast är luftningen pga fastrostade luftnipplar men det åker du på i vilket fall.
Brukar slå rakt på nippelen för att gängorna ska vibrera o därmed lossna lättare,misslyckades dock bak på min så blev nya cylindrar oxå.
Skriv svar