Bromsarna fungerar inte vid blött och slaskigt väglag.

I detta forum skriver vi om Skoda Superb.
Pirjo67
Bilmodell: Skoda Superb 2012
Kontakt:

Bromsarna fungerar inte vid blött och slaskigt väglag.

Inlägg av Pirjo67 »

Hej,
jag har till min fasa upptäckt att bromsarna slutar fungera vid blött och slaskigt väglag på min Superb 2012. En fruktansvärd känslas som infinner sig när inte bromsarna tar. Det sitter ännu i ryggmärgen att pumpbromsa, vilket startar upp värkan igen. Jag skulle beskriva det som om det blir "vattenplaning" på bromsskivorna. Bilen är nu inne på verkstad för undersökning av felet. Bilen är en ren trafikfara.
Någon annan som har samma erfarenhet, och vad gjordes för att avvärja felet?
martini
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Bromsarna fungerar inte vid blött och slaskigt väglag.

Inlägg av martini »

Vanligt fel på gamla passaten !
Kan vara att bromssköldarna har blivit inåtvikta någon centimeter
vid hjulskifte. (om man "tappar" ner hjulet på skölden när man tar av sista hjulbulten)
Hoppas du fårstår vad jag menar.
Martin
sengstr
Bilmodell: Octavia RS2:a
Kontakt:

Sv:Bromsarna fungerar inte vid blött och slaskigt väglag.

Inlägg av sengstr »

Detta är ett gammalt fel som jag hade på min RS också..
När man åkt en längre stund utan att bromsa och det är slask eller regn ute så slutar de fungera vilket gör att man panikbromsar lite..

Som någon skrev så löser det där ett problem.
Men ett annat är att ha igång sensorerna för vindrutetorkarna.. Då ligger bilen och bromsar lite då och då. För att nöta lite på skivor och bromsklossar så att det där just inte skall kunna hända. Att tänka på när man använder den är ju såklart att inte alltid ha den där på.. Bromsarna kan snabbt ätas upp. Nyare audi, vw har detta problem. Min audi tog bromsklossarna slut på 1 år.. Då började jag undersöka varför och hörde mig för om detta fenomen.. Efter det har jag använt spaken på ett annat sätt kan jag säga. Men pröva om detta fungerar också.
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv::Bromsarna fungerar inte vid blött och slaskigt väglag.

Inlägg av winston »

Jag förstår inte vad du menar med "Men ett annat är att ha igång sensorerna för vindrutetorkarna"
sengstr
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

i många nya audi och skoda vw osv osv osv, så har du i vindrutetorkar spaken ett läge där den känner av hur mycket regn det faller på vindrutan. (kommer inte ihåg vad det heter).. Den gör att bromsarna ligger på då och då.. Just för att få bort vätska ifrån skivor och belägg för att man alltid ska kunna ha full bromsverkan. Detta ligger 1 hack upp på spaken för vindrutetorkarna.
sengstr
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

Det heter regnsensor.. ursäkta mitt bristande ordförråd ibland :)
Skriv svar