Hej!
Jag har en Skoda octavia mpi 06. Vid kallstarta så låter det som om bilen går på trecylindrar och det ryker blå rök om bilen. Detta sker ändats när bilen är kall på vinter vår och höst ej på sommaren. Det låter endast i ca 10 sek efter det går bilen som vanligt. Jag har servat bilen och bytt tändstift och olja mm. Oljan såg bra ut inget täcken på att topplockspackningen är sönder. Kan det vara tändspolen? Detta har varit ett problem i ca 4 år. När jag lämnade in den på din bil så sa de att de ej kunde hitta något fel. Bilen drar mycket olja mot var den gjorde innan.
Tack på förhand.
Fredric
Vid kallstarta låter det som bilen går på tre cylindrar och det blå rök bakom bilen.
-
Fredric 78
- Bilmodell: Skoda octavia 1,6 mpi
- Kontakt:
-
Fredric 78
- Bilmodell: Skoda octavia 1,6 mpi
- Kontakt:
Sv:bilen går på tre cylindrar och det blå rök bakom bilen.
Bytt temperaturgivaren, verkar vara det som var felet. Vi får se till vintern om den krånglar.
-
Oktavia
- Bilmodell: Skoda Octavia
Sv:bilen går på tre cylindrar och det blå rök bakom bilen.
År du säker på att den går på 3 cylindrar, så att det inte är ventilknack som du hör?
Om det är ventilknack så kan det var igensatt vevhusventilation. Se till att rengöra den, annars kan det hända att motorn trycker ur sig olja (motorhaveri).
Kör du på longlife kan du prva till att byta till vanlig helsyntet och byta var 1500 mil, så för du nog ned oljeförbrukningen.
Om det är ventilknack så kan det var igensatt vevhusventilation. Se till att rengöra den, annars kan det hända att motorn trycker ur sig olja (motorhaveri).
Kör du på longlife kan du prva till att byta till vanlig helsyntet och byta var 1500 mil, så för du nog ned oljeförbrukningen.