Under körning händer det att varningslampan tänds när jag svänger. Jag har dragit och rört på bältet/bälteslåset när bältet är kopplat men då tänds inte lampan.
Jag trodde att det var fel/glapp i bälteslåset men det verkar inte så.
Tips på felsökning!
Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
-
winston
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
JM
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
Jo men det är det säkert. Det finns en tidigare tråd på detta forum om precis samma sak. Jag kopplade ur skiten. Tog mig ca 2 minuter.
//J
//J
-
ckarling
- Bilmodell: Skoda Ostabil Combi 2.0TDI DSG6
- Kontakt:
Sv:Sv:Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
Detta har hänt mig också, hur kopplar man bort det?
-
JM
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
Vid förarstolens infästning vid golvet, högersida, finns en plastlucka. Under denna lucka finns kontakten som man bara delar. Påverkar inte säkerheten på något sätt.
Leta gärna reda på den gamla tråden så står det mer där.
//J
Leta gärna reda på den gamla tråden så står det mer där.
//J
-
frahl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
Om man sitter i förarstolen så är det en lucka på vänster sida och i den finns fler kontakter, två st en grön o en gul, gul till höger. Det ser ut som både går till stolen. Ska man rycka båda? eller bara den ena, isf vilken. har en octavia 2005. Har haft pling en lång tid o idag gick det för långt... ville bara byta bil...
-
winston
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Varningslampa för fastsatt säkerhetsbälte
När jag fick avbrott i elslingan i sätet på förarstolen fick jag följande tips:
Kolla elsits. Kontakter under plastlock/förarsätet
Gul = Airbag, dra bara ur kontaktstycket vid urmontering stol. Rör inte för övrigt/kontrollmät
Elsits 2 stycken kontaktstycken, en stor och en liten
Den stora:
Brun = Jord
Blå/vit = Termistor
Röd/grön = Elslingor i säte och rygg
Slå på tändningen och värmereglaget. Mät mellan röd/grön och brun skall vara 12 volt, annars avbrott
Mät mellan blå/vit och brun, skall vara ca 10 kohm
Det betyder att du inte skall ta isär den gula för då fungerar inte sidoairbagen i stolen
Av ovanstående text verkar det som det bör vara den lilla kontaktstycket som du skall ta isär (den stora är till elsätet enligt ovan)
Prova och kolla om det blir tyst och kolla även att elsätet fungerar efter att du tagit isär lilla kontaktsstycket.
Kolla elsits. Kontakter under plastlock/förarsätet
Gul = Airbag, dra bara ur kontaktstycket vid urmontering stol. Rör inte för övrigt/kontrollmät
Elsits 2 stycken kontaktstycken, en stor och en liten
Den stora:
Brun = Jord
Blå/vit = Termistor
Röd/grön = Elslingor i säte och rygg
Slå på tändningen och värmereglaget. Mät mellan röd/grön och brun skall vara 12 volt, annars avbrott
Mät mellan blå/vit och brun, skall vara ca 10 kohm
Det betyder att du inte skall ta isär den gula för då fungerar inte sidoairbagen i stolen
Av ovanstående text verkar det som det bör vara den lilla kontaktstycket som du skall ta isär (den stora är till elsätet enligt ovan)
Prova och kolla om det blir tyst och kolla även att elsätet fungerar efter att du tagit isär lilla kontaktsstycket.