ingen tomgång tips
-
tim30
- Bilmodell: Skoda felicia 1.6 lx
- Kontakt:
ingen tomgång tips
världens bästa bil har gåt sönder tips
ingen tomgång
går på 3 cylindrar tomgång
gaspådrag fungerar bra men tar uppemot 1 liter milen
syrar 4 o 1 stift ibland
bilen är besiktigat så synd o skrota
värt ett försök komm med tips
detta har jag kollat
stift fördelare kablar kamremmen ok fick den att gå bättre men ingen tomgång när tomgång finns så skakar/hoppar/ryker till det rejält i motorn ca 3-5 cm fram o tillbaks värre än en traktor
ska kolla spjällhuset o rensa
kan man på något sätt kontrollera själv elektroniskt dom kontakter som finns spjällhus 2 kontakter luft 1 kontakt landasond 4 kontakter
är tacksam för alla tips det är förata gången e skoda Felicia sviker mig
ingen tomgång
syrar 4 o 1 stift ibland
detta har jag kollat
stift fördelare kablar kamremmen ok fick den att gå bättre men ingen tomgång när tomgång finns så skakar/hoppar/ryker till det rejält i motorn ca 3-5 cm fram o tillbaks värre än en traktor
kan man på något sätt kontrollera själv elektroniskt dom kontakter som finns spjällhus 2 kontakter luft 1 kontakt landasond 4 kontakter
är tacksam för alla tips det är förata gången e skoda Felicia sviker mig
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:ingen tomgång tips
Komptest o utläsning felkoder är det bästa tipset...
Kan vara en lambdasond alt en givare.
Kan vara en lambdasond alt en givare.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig på din beskrivning, det bästa är nog att lämna in bilen på verkstad. Vill i alla fall berömma dig för att du bemödat att uppge bilmodell och motornummer korrekt, det är det tyvärr inte många som gör och då blir det svårt eller omöjligt att hjälpa. Hoppas att någon annan kan ha ett tips för dig.
-
tim30
- Kontakt:
lite mer info
skoda Felicia 1.6 l bensinmotor AEE motorkod
rengjorde spjällhus kontakter till luft o monterade allt korrekt
resultat den går bättre men tomgången ca 1100 varv under det
går den dåligt men går. 800 varv då går den dåligt hoppar o dör
kan man mäta landasond på nåt sätt själv tänkte kolla det också
innan jag ger upp i nu läget så luktar det avgaser misstänker att den får fel bränsleblandning men den går när man varvar/kör men stinker
avgaser
skoda Felicia 1.6 l bensinmotor AEE motorkod
rengjorde spjällhus kontakter till luft o monterade allt korrekt
resultat den går bättre men tomgången ca 1100 varv under det
går den dåligt men går. 800 varv då går den dåligt hoppar o dör
kan man mäta landasond på nåt sätt själv tänkte kolla det också
innan jag ger upp i nu läget så luktar det avgaser misstänker att den får fel bränsleblandning men den går när man varvar/kör men stinker
avgaser
-
tim30
- Kontakt:
[quote]världens bästa bil har gåt sönder tips
skoda Felicia lx 1.6 AEE motorkod manuell växelåda
ingen tomgång
syrar 4 o 1 stift ibland
detta har jag kollat
är tacksam för alla tips det är första gången e skoda Felicia sviker mig[/quote]
skoda Felicia lx 1.6 AEE motorkod manuell växelåda
ingen tomgång
syrar 4 o 1 stift ibland
detta har jag kollat
är tacksam för alla tips det är första gången e skoda Felicia sviker mig[/quote]
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:ingen tomgång tips
Lambdan ska gå o mäta, hur man gör får du söka på nätet.
När lambdan ger upp luktar det starkt ur avgaserna varm bil.
Såg att du kom från trelleborg vill du kan jag koppla upp bilen för en 100lapp.
Jobbar i malmö.
Är det av intresse pm.
Mvh andreas
När lambdan ger upp luktar det starkt ur avgaserna varm bil.
Såg att du kom från trelleborg vill du kan jag koppla upp bilen för en 100lapp.
Jobbar i malmö.
Är det av intresse pm.
Mvh andreas
-
stormjacke
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Jag har också samma symptom på min Felicia, 1.6 AEE.
Har bytt tändstift, lamdasond, tändspole, fördelare (inkl. hallgivare), bytt tempgivare, samt kollat att lufttemperatursensorn fungerar och det gör den.
Men har fortfarande ingen tomgång (dvs pendlar mellan 800-1800 varv). Har beställt luftspjälls enhet och den bör komma nångång kommande vecka..
Har även kollat spridarna och de pulserar ut bensin allihopa likadant.
Men för att starta bilen måste man nästan jämt hålla full gas tills den börjar hosta igång på 3 cylindrar. och gasar man till den så börjar den gå på 4 cylindrar men som sagt med väldigt varierande tomgång.
Jag har även provat att öppna spjällhusenheten men där fanns mycket mekaniska komponenter som inte gjorde mig särskilt klok..
Jag har stora förväntningar på mitt kommande spjällhus.
Har bytt tändstift, lamdasond, tändspole, fördelare (inkl. hallgivare), bytt tempgivare, samt kollat att lufttemperatursensorn fungerar och det gör den.
Men har fortfarande ingen tomgång (dvs pendlar mellan 800-1800 varv). Har beställt luftspjälls enhet och den bör komma nångång kommande vecka..
Har även kollat spridarna och de pulserar ut bensin allihopa likadant.
Men för att starta bilen måste man nästan jämt hålla full gas tills den börjar hosta igång på 3 cylindrar. och gasar man till den så börjar den gå på 4 cylindrar men som sagt med väldigt varierande tomgång.
Jag har även provat att öppna spjällhusenheten men där fanns mycket mekaniska komponenter som inte gjorde mig särskilt klok..
Jag har stora förväntningar på mitt kommande spjällhus.
-
Roger
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Du verkar ha vart i farten och bytat en massa grejor redan. Lambdasond kan du glömma i fall motorn går dåligt redan från kallstart eftersom lambdan inte är aktiv förrän motorn börjar bli varm. En sak du skulle kunna prova med är att klippa till en plåtbit och montera i stället för packningen till EGR-ventilen och på så sätt spärra den för att se om det gör någon skillnad. Det kan ju vara så att EGR-ventilen har hängt sig i öppet läge.
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Vart finner jag EGR ventilen på min skoda någonstans då? :)
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Nya spjällhuset kom idag. :) Weeeei! (tänkte jag)
Monterat med ny insugspackning.. Tror ni det vart nå bättre då? Nä!!
Pisseblöta ylletröjja! Felsökandet fortsätter...
Jag tog loss kontakten till spjällhuset medans bilden stod och gick.. och då blev varvtalet för en liten stund mer stabilt kring 1800 varv.. sen började den pendla upp och ner igen. Satt tillbaka kontakten medans bilen fortfarande gick.. först hände ingenting... sen la den av.
Hmm...
Så för er som har samma problem.. Allt jag har bytt hjälper alltså inte. Så behöver inte fler människor köpa nya delar i onödan. :P
Monterat med ny insugspackning.. Tror ni det vart nå bättre då? Nä!!
Pisseblöta ylletröjja! Felsökandet fortsätter...
Jag tog loss kontakten till spjällhuset medans bilden stod och gick.. och då blev varvtalet för en liten stund mer stabilt kring 1800 varv.. sen började den pendla upp och ner igen. Satt tillbaka kontakten medans bilen fortfarande gick.. först hände ingenting... sen la den av.
Hmm...
Så för er som har samma problem.. Allt jag har bytt hjälper alltså inte. Så behöver inte fler människor köpa nya delar i onödan. :P
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Däremot så har vi nog alla vi Feliciaägare (med 1.6 motorer) hål på nedre främre röret (avgasröret) efter grenröret. Tog bort värmeskölden och kände efter. I den flexibla 'skarven' som liknar dammskydde till stötdämpare, så är det läckage. I alla fall på min bil. Det kan ju ha en bidragande orsak till att den går dåligt, och drar fruktansvärt med bensin.
Däremot tycker jag det låter osannolikt att det skulle vara orsaken till att motorn är svårstartad..Håller någon med mig?
Däremot tycker jag det låter osannolikt att det skulle vara orsaken till att motorn är svårstartad..Håller någon med mig?
-
Roger
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Ber om ursäkt, du har ingen EGR, jag tänkte på fel motor. Jag antar att du har kollat över vakumslangar och sådant så dom är hela och att det inte läcker. Förresten skulle du ju kunna prova att spreja startgas eller bromsrengörning (inte så noga, bara det är lättantändligt) runt insugningsröret och andra ställen där den kan tänkas dra tjuvluft, för att se ifall du får någon reaktion på motorgången. Akta bara så du inte sprutar på det heta grenröret så det börjar brinna!
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Vakuumslangar ej kollade.
Startgas kring insugsröret check!, ingenting med gamla insugspackningen och förmodligen inget nu heller med ny packning.
Återkommer när jag lokaliserat alla vakuumslangar!
Startgas kring insugsröret check!, ingenting med gamla insugspackningen och förmodligen inget nu heller med ny packning.
Återkommer när jag lokaliserat alla vakuumslangar!
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Inget fel på vakuumslangar. Däremot misstänker jag att bränsletrycksregulatorn läcker igenom. Så jag har beställt en ny för inte så dyr peng att prova med. Googlade läckande bränsletrycksregulator och många andra bilar hade precis samma symptom som jag resp. många andra bilägare här.
Jag provade med att dra av den smala slangen från regulatorn igår medans bilen stod och gick, och då droppade det bensin i lagom takt. Slangen ser ut att gå in i insugskanalen till 1ans tändstift. Vilket jag tycker förklarar lite varför just det tändstiftet såg rejält mycket sotigare ut än de andra 3. Om den cylindern får alldeles för mycket bensin. Då borde bensindropparna förklara den pendlande tomgången. Varje droppe ger pendelfunktionen upp och ner?
Hoppas få hem den nya bränsletrycksregulatorn tidigt nästa vecka ifrån Tyskland. (Den var för övrigt väldigt svårt att få tag i att köpa)
Jag provade med att dra av den smala slangen från regulatorn igår medans bilen stod och gick, och då droppade det bensin i lagom takt. Slangen ser ut att gå in i insugskanalen till 1ans tändstift. Vilket jag tycker förklarar lite varför just det tändstiftet såg rejält mycket sotigare ut än de andra 3. Om den cylindern får alldeles för mycket bensin. Då borde bensindropparna förklara den pendlande tomgången. Varje droppe ger pendelfunktionen upp och ner?
Hoppas få hem den nya bränsletrycksregulatorn tidigt nästa vecka ifrån Tyskland. (Den var för övrigt väldigt svårt att få tag i att köpa)
-
tim30
- Kontakt:
datorn visade på landasond bytte landasond 3 st inget skillnad 4 kablar på dom samma som org
testade landasond med öppen låga o mätta alla landasonder fungerar men min skoda AEE 1,6 motor vill inte gå jämnt på tomgång
det känns som jag har provat allt nu
har 2 st med samma fel dom startar direkt men hoppar i tomgång
jag har mät alla kontakter som finns o dom fungerar nu men fortfarande så hoppar motorn
jag tror jag kör dom till skroten snart
kanske ska prova bytta databoxen innan om jag får tag i en via en polare som jobbar på skrot bara för att veta att man provat det också
om nån behöver så hör av er
4 st hjul med m+s däck Michelin 155 80 13 nästan nya
4st hjul med sommardäck nästan nya
testade landasond med öppen låga o mätta alla landasonder fungerar men min skoda AEE 1,6 motor vill inte gå jämnt på tomgång
det känns som jag har provat allt nu
har 2 st med samma fel dom startar direkt men hoppar i tomgång
jag har mät alla kontakter som finns o dom fungerar nu men fortfarande så hoppar motorn
jag tror jag kör dom till skroten snart
kanske ska prova bytta databoxen innan om jag får tag i en via en polare som jobbar på skrot bara för att veta att man provat det också
om nån behöver så hör av er
4 st hjul med m+s däck Michelin 155 80 13 nästan nya
4st hjul med sommardäck nästan nya
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:ingen tomgång tips
Känns lite drastiskt att köra bilen/arna på skroten. :S
Tim - jag tror starkt på att du också har en läckande bränsletrycksregulator.
Om du googlar på läckande bränsletrycksregulator så finner nog du också att många har fått samma symptom på sina bilar som du (och jag) har på våra.
Tim - jag tror starkt på att du också har en läckande bränsletrycksregulator.
Om du googlar på läckande bränsletrycksregulator så finner nog du också att många har fått samma symptom på sina bilar som du (och jag) har på våra.
-
tim30
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
tanken har slagit mig bränsleregulator då 1 cylinder stiftet var HELT blöt helt svart o gegigt bytte ut mot nya o samma sak efter 2 dagar dom kan ge sig mina bilar är -99 så det är några år gamla
ska testa det är enkelt bytt
ska testa det är enkelt bytt
-
tim30
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
bytte bränsleregulator ingen skillnad motorn stutsar furtfarande
kanske databoxen snart eller riva toppen o demonteras ventiler osv
roligt
kanske databoxen snart eller riva toppen o demonteras ventiler osv
roligt
-
stormjacke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
Man skulle nog prova att köra ett kompressionstest på samtliga cylindrar.. Bara en tanke.. Men det förklarar mig veterligen inte att iaf på min bil att 1ans stift är blött och de andra tre ser bra ut..
-
tim30
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:ingen tomgång tips
NY ÄR DOM SKROTADE JÄTTESKÖNT
EN VINRÖD 17000 MIL -99 1,6 MPI AEE MOTOR
EN GRÖN 21000 MIL -99 1,6 MPI AEE MOTOR
ALLA BLIR GAMMLA ÖVEN SKODA
EN VINRÖD 17000 MIL -99 1,6 MPI AEE MOTOR
EN GRÖN 21000 MIL -99 1,6 MPI AEE MOTOR
ALLA BLIR GAMMLA ÖVEN SKODA