Tjena.
Kör en BMW 325iA -06.
Sugen på att byta den och eventuellt testa en Skoda Superb. Har ett stort krav, AUTOMAT. Och Kombi givetvis.
Pris? Max 130 typ.
Vad bör jag tänka på när det gäller kamremmar och kamkedjor, mil, osv?
Bra expertråd mottages med varmt hjärta. ;)
Köptips tack!
-
Bonkarn
- Bilmodell: BMW
- Kontakt:
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Sv:Köptips tack!
Traditionell automat finns inte längre inom Skoda utan det är DSG som gäller. Om du absolut måste ha en automatväxlad bil skulle i alla fall jag ha valt den stora dieseln med 6-växlad DSG. Den är betydligt mindre behäftad med fel än den 7-växlade DSG-lådan som har torrlamellkoppling. Glöm den "forever" och köp en bil med antingen vanlig manuell låda =problemfri, eller en starkare diesel med 6-växlad DSG =betydligt mindre fel, så länge motorn inte blivit feltankad med bensin för då har du likaväl plånboken länsad... Kolla historiken på bilen du är intresserad av. Feltankad diesel går bort liksom 7-växlad DSG. Lite I alla fal vad jag hade gått på. Begagnad bensin går bort hela tiden p.g.a kamkedjorna mm.
-
Neapel
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Köptips tack!
Hur vet man att diselbilen blivit feltankad hos förre ägaren?
Är det problem med kedjorna på bensinmotorer även från 2013?
Är det problem med kedjorna på bensinmotorer även från 2013?
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Köptips tack!
Hmm, kör en Superb 2011 med 6 växlad DSG upplever den pigg och inga fel. Bilen har gått 9000mil, servar den själv varje 1500 mil och bytte nyligen oljan i DSG lådan.
Om du ska ha en Superb med automat. Då ska du definitivt köpa en från 2011 uppåt, köp inte dom äldre. DSG lådan fick en rejäl ändring från 2008 och uppåt.
Det du ska kolla extra noga är, om den tidigare ägaren har gjort oljebytet på lådan, detta ska ha skett vid 6000mil, om det är uteblivet KÖP EJ.
Lådan behöver regelbunden oljebyte, samt filter byte. (Och nu ni som påstar att så är inte fallet, slösa inte min tid med eran drabbel, jag vet jag jobbar med detta)
Enda tipset jag kan komma med är att undvik longlife service, gör en egen oljebyte varje 1500 mil, så har du en bra bil i många år.
Om du ska ha en Superb med automat. Då ska du definitivt köpa en från 2011 uppåt, köp inte dom äldre. DSG lådan fick en rejäl ändring från 2008 och uppåt.
Det du ska kolla extra noga är, om den tidigare ägaren har gjort oljebytet på lådan, detta ska ha skett vid 6000mil, om det är uteblivet KÖP EJ.
Lådan behöver regelbunden oljebyte, samt filter byte. (Och nu ni som påstar att så är inte fallet, slösa inte min tid med eran drabbel, jag vet jag jobbar med detta)
Enda tipset jag kan komma med är att undvik longlife service, gör en egen oljebyte varje 1500 mil, så har du en bra bil i många år.