Ac ur funktion
-
A G Leo
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Ac ur funktion
Hej!
Min ac fungerar inte. Jag har försökt att fylla systemet, men kompressorn startar inte så att det går att fylla upp systemet. Trycket var ca 70 psi då vi avbröt att fortsätta att fylla.
Någon som har förslag på vad detta kan vara.
Jag har även hört att fläktarna till kylarna ska starta då ac kopplas in stämmer det ?
På våran bil startar inte fläktarna, men detta kanske beror på att inte kompressorn startar.
Tacksam för svar.
Min ac fungerar inte. Jag har försökt att fylla systemet, men kompressorn startar inte så att det går att fylla upp systemet. Trycket var ca 70 psi då vi avbröt att fortsätta att fylla.
Någon som har förslag på vad detta kan vara.
Jag har även hört att fläktarna till kylarna ska starta då ac kopplas in stämmer det ?
På våran bil startar inte fläktarna, men detta kanske beror på att inte kompressorn startar.
Tacksam för svar.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Ac ur funktion
Kompressorn startar ej om det ej finns tillräkligt med gas.
Startar ändå ej kompressorn får man kolla om den får ström sen magnetkopplingen som kan va sliten att den ej kan gå in riktigt.
Är det kyltekniker som fyller den har han koll på hur det är.
Hmm när det fyllas mäts vikten o exakt mängd står på nån lapp i mottorrummet.
Tänk på att överfylls den startar ej kompressorn då heller.
Fyllning görs med bilen igång o full kyla
Startar ändå ej kompressorn får man kolla om den får ström sen magnetkopplingen som kan va sliten att den ej kan gå in riktigt.
Är det kyltekniker som fyller den har han koll på hur det är.
Hmm när det fyllas mäts vikten o exakt mängd står på nån lapp i mottorrummet.
Tänk på att överfylls den startar ej kompressorn då heller.
Fyllning görs med bilen igång o full kyla
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Ac ur funktion
Fyllning görs inte alls med motorn igång. Fyllning görs med rätt mängd enligt dataskylten eller reparationshandboken efter att köldmediekretsen vakuumsugits och med R134a utan att motorn är igång och först efter det att man läcksökt och åtgärdat ev. läckor. Har du köpt någon grej på E-Bay eller liknande för "gör det själv fyllning" har du nog köpt propan eller vanlig gasol, dvs gas för grillning eller husvagnscamping, visserligen fungerar också dessa ämnen som köldmedel men din bils AC-anläggning är inte anpassade för dom. Skippa trycket i Psi, så sliper vi räkna om. Alla bilar med tyskanknytning använder Bar. 70Psi betyder ung. 4,8 Bar vilket verkar vara ett normalt eller ngt lågt tryck vid rådande utomhustemperaturer. Har du kunnat vakumsuga systemet noga innan så det inte finns fukt och luft kvar? Om inte bör du lämna in bilen så du får anläggningen riktigt vakumsugen och sedan påfylld med korrekt mängd köldmedium.
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
När jag lämnat in min så vad jag minns var motorn igång.
Sen mätte han med en våg hur mycket som skulle i.
Detta fungera iallafall o eftersom han var kyltekniker bör han vetat va han gjorde.
Sen mätte han med en våg hur mycket som skulle i.
Detta fungera iallafall o eftersom han var kyltekniker bör han vetat va han gjorde.
-
Roger
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Har du läcksökt och vakuumsugit systemet innan du försöker fylla i köldmedium? Om köldmedium läckt ut har förmodligen luft trängt in i dess ställe och då kommer anläggningen i alla fall inte att fungera för du kommer att ha luftfickor. Du måste ha en absolut tät och vakuumsugen köldmediekrets för att det ska fungera. Lämna in bilen till en bra verkstad med certifierad kompetens så kommer det att fungera för dig sedan. En del grejor kan man fixa själv men för vissa saker får man anse sig besegrad tyvärr. Jag är certifierad och när det gäller fyllning så är det bara dom allra enklaste stenåldersanläggningarna där man fyller anläggningen med motorn och AC-anläggningen i gång och låter kompressorn suga i sig köldmediumet, typ om det gäller reparationer av skördetröskor eller skogsmaskiner ute på fält. På verkstaden använder man sig alltid av en servicestation som väger köldmediumet korrekt innan man efter kontroll av köldmediekretsen och har läcksökt + vakuumsugit den fyller upp med R134a.
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html bra sida om du vill felsöka själv utan at kylteknikern ska äta biff på din bekoatnad.
mm va bra att vi kom från stämmer inte till stämmer ibland så inte mi
kylnisse får en smäll i onödan.
Min bil får räknas som tröska på fält då jag som så många andra inte är villig o betala vad det egentligen kosta.
Så den fyllades utomhus ...
Du verkar dock va en av få som säger att ebays gas ej är kompatibel med r134.
Vad jag förstått ska gasen va kompatibel med oljan o det ska den vara ..
mm va bra att vi kom från stämmer inte till stämmer ibland så inte mi
kylnisse får en smäll i onödan.
Min bil får räknas som tröska på fält då jag som så många andra inte är villig o betala vad det egentligen kosta.
Så den fyllades utomhus ...
Du verkar dock va en av få som säger att ebays gas ej är kompatibel med r134.
Vad jag förstått ska gasen va kompatibel med oljan o det ska den vara ..
-
A G Leo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Okej jag har fått lite tips.
Hur sätter jag ström på kompressorn så den kan startas upp ?
Direkt på kompressorn ?
Ja det är ett s k kit från Enviro som har inköpts, så det är inget företag som hjälpt mig.
Tacksam ändå för svar.
Hur sätter jag ström på kompressorn så den kan startas upp ?
Direkt på kompressorn ?
Ja det är ett s k kit från Enviro som har inköpts, så det är inget företag som hjälpt mig.
Tacksam ändå för svar.
-
Roger
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Det är alltså ett efterfyllnadskit det gäller. Jag tror inte anläggningen tar skada av att fyllas med det, vad jag menar är att den är ju konstruerad för att arbeta med R134a och med annat köldmedium kanske den inte kommer att fungera optimalt men att det funkar finns det ju bevis för. Kompressorn borde starta av sig själv när du fyllt i så pass mycket att det blivit tryck i kretsen annars kan du aktivera kompressorns magnetkoppling (förutsatt att det är en lite äldre bil som har magnetkoppling) genom att mata 12V på kontakten till magnetkopplingen. Kontakten sitter på kompressorn och har ett par kablar som går in till magnetkopplingen i remskivan. Dra i sär kontakten och mata in 12V så ska du kunna höra att magnetkopplingen klickar till. Antar att det följde med en sådan här instruktion med kittet: http://www.envirosafe.se/wwwdocs/files/swe/manualenvirosafe.pdf
Annars är sidan som Andreas tipsade om också en bra hjälp.
Finns en risk för att det fryser i expansionsventilen om man inte vakuumsuger och får bort ev. fukt ur systemet.
Annars är sidan som Andreas tipsade om också en bra hjälp.
Finns en risk för att det fryser i expansionsventilen om man inte vakuumsuger och får bort ev. fukt ur systemet.
-
A G Leo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Okej. Det är en Octavia -99 som vi har.
Tack jag ska kolla på kompressorn och se om den fungerar med direktström.
Tack jag ska kolla på kompressorn och se om den fungerar med direktström.
-
A G Leo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Ja det var från det företaget som jag köpte denna sats.
-
Roger
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ac ur funktion
Då har du en kompressor med magnetkoppling i remskivan. Lite nyare bilar har kompressor med reglerventil i stället, då blir det knepigare att lura igång kompressorn. Hoppas du får i gång din AC, denna sommar har ju bjudit på en del värme...