Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Anders H
Bilmodell: Skoda Octavia Amb 1,6
Kontakt:

Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

Inlägg av Anders H »

Jag har en -02:a som gått ca 24000mil som har börjat att bete sig! Symptomen är följande: Jag startar bilen kall och allting är och går som det ska. Bilen drar och svarar normalt vid gaspådrag. När temperaturen gått upp till normalvarm, 90 gr, och jag bromsar in, sänker hastigheten motorbromsar, för att t.ex. svänga så händer följande: Bilen hostar till och "tappar" kraft, den gasar upp till ca 3500-4000rpm men inte mer och den går inte rent. Ibland dör motorn vid motorbromsning. Den går att starta igen men startmotorn får gå en stund. Sedan så går den på halvkraft känns det som. Nästa gång jag startar bilen, kall, så går den normalt igen -tills den blir varm!

Jag har kollat felkoderna, och det finns flera. Här är dem.
16706, Engine Speed Sensor fault
17698, Lower coolant Sensor
17796 DBW Throttle Monitoring Sensor

Dessa har med motorn att göra, sedan har jag en del andra felkoder med. Jag vet inte ifall de är relevanta här men...

290, ABS sensor vänster bak
1314, Engine Controle Module, no communication - detta har jag förstått som att det kan betyda att det finns felkoder - nähä!
532, Supply Voltage to low B+

Någon som haft liknande problem och eventuellt har en lösning? Man vill inte lägga ner pengar och tid i onödan liksom.
Läste på ett annat forum om ett liknande problem där de hade bytt den nedre kylarsensorn och problemet var löst. Det var iofs en 1,8T jag har en 1,6 och vet ej om de ser likadana ut i kylet.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

Inlägg av andreas1 »

Har du läst av 2ggr?
Flesta bilar sätter en massa koder som lagras alla är oftast ej aktuella.
Radera koderna kör till problemet kommer o läs av 1 gång avstängd motor o en gång när motorn är i gång.
Låter på detta som du absolut har fel på en givare, troligen ger givaren fel signal till motorstyrningen.
Tex om motorn är varm o givaren säger kall då pumpar den in på tok för mycket bränsle o bilen surar o går konstigt/stannar
Anders H
Kontakt:

Sv:Sv:Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

Inlägg av Anders H »

Jodå! Jag har läst ett par gångert, nollställt och läst igen. Men de kommer tillbaka iaf 16706, 17698 och 17796 som jag gissar har med varandra att göra på ngt sätt. Det behöver kanse inte betyda att allt måste bytas. Men som du säger att det kan/bör vara en givare/sensor. Frågan är var ska man börja?
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

Inlägg av andreas1 »

Är väl mest 1314 som känns konstig.
Antingen får denna ej signal när du kollar el har du möjligt en box som är dålig..
Som jag fattar det utan o kollat något ingående så är det två saker jag hade kollat.
1 är din tempgivare som jag fattar det som på kod men kan klart ha fel o där bör bara vara en som styr motorsystemet.
2 är din trottleposition vilket jag vill ha det till att du har problem med gasspjäll antingen skitigt kärvande el att lägesgivaren i spjället är dålig.
Nästa kod var hastighetsgivaren vilket normalt ej bör ge dessa symtom då signalen oftast används för kylning med bränsle på högre hastigheter .
Prova rengör spjället o kolla att det ej kärvar
Tempgivaren är ju vanligt problem på dom äldre o vag o skodaär inte direkt kända för o kunna bygga bort sånna saker tyvärr
Anders H
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Felkoder och ett evigt hackande vid varm motor

Inlägg av Anders H »

Jag fick hem 2 nya kyl.temp.sensorer idag från skruvat.se. När jag ska leta upp sensorerna på bilen så sitter det 2 st vid termostathuset. 1 med 4 kablar och den andra har 2 kablar. Den med 4 kablar ser inte likadan ut som den nya jag fick medans den med 2 kablar stämmer. Är det båda dessa som ska bytas eller? Jag tog en bild men kan inte bifoga den.
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Skulle tro att den med 2kablar är till mätaren alt kylfläkten om denna ej sitter på kylaren.
Koppla ihop dom två kablarna så ser du om antingen fläkten startar alt mätaren går fullt upp.
Den med fyra kablar låter som rätt givare för motorstyrningen.
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Inlägg av Roger »

Den med 2 kablar är till den elektroniskt reglerade termostaten. Den med 4 kablar är en dubbeltemperaturgivare, ena ger information till motorstyrdonet och den andra till temp. mätaren. Det är alltså den 4-poliga du ska byta om du tror att det är fel på den. Den går att mäta upp med ohm-meter ifall du inte har tillgång till diagnosinstrument som kan läsa av mätvärden ur styrdonet:

http://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/drive_unit/1.6_ltr./74_kw_engine_simos_2_injection_and_ignition_system/mixture_preparation_system_electronic_inj.gas/testing_components_and_functions/test_coolant_temperature_sender__g62/
Anders H
Kontakt:

Inlägg av Anders H »

Tack för länken. Nu ser jag att jag fått fel sensor. Jag fick den tidiga modellen :-(. Så det blir en retur på den. Jag återkommer med resultatet när jag fått den rätta. Tackar.
Anders H
Kontakt:

Inlägg av Anders H »

Succé!
Så fick jag den nya, rätta kyltemp.sensorn från Skruvat.se. En eloge till dem då de såg att de inte hade tillräckligt med informaton på dessa saker vilket gjorde att de tog tillbaka den felaktiga utan ngn returkostnad för mig samt att de bjöd på frakten på den nya. Snabbt och helt korrekt gjort.
Nu till bilen. Efter lite svordomar när jag skulle koppla bort kablaget i vanlig ordning, så gick själva bytet av sensor väldigt smidigt. Jag har varit ute och varmkört bilen och inga problem med att den tappade kraft, hackat eller dåligt gaspådrag finns kvar längre :-) Så tack för tipsen. Jag har läst av felkoderna igen och de gällande motorn är borta.
Nu har jag "bara" ABS-sensorn vä-bak kvar. Kan man göra rent dem eller är det likabra att byta? Någon som har erfarenhet av Biltemas, är det ngt att ha?
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Du kan rengöra kransen om sån finns.
Ang givaren fick jag lära mig att oftast är felet kabelbrott o oftast nära givaren o detta har stämt på dom jag kollat.
Så prova mät o byt kabel om du vill komma undan billigt.
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Inlägg av Roger »

du har väl trumbromsar på din bil? I så fall sitter det en givarkrans runt hjullagerinfästningen på bromstrummans insida som kan bli nedsmutsad och rostangripen och därmed försvåra för hjulvarvtalsgivaren att läsa av rätt hjulhastighet. Jag föreslår att du demonterar bromstrumman och rengör alternativt byter givarkransen om den är rostig.
Har man diagnosinstrument går det ganska enkelt att läsa av och jämföra dom fyra hjulens hastighet för att avgöra om något hjul avviker, eller kan man mäta och jämföra signalerna med oscilloskop men för hemmamekare blir det ju lite på chans. Men börja att kolla givarkransen innan du byter varvtalsgivaren. Använd följande adress för hjälp: http://workshop-manuals.com/skoda/
Skriv svar