Är det någon som har förslag på vad som kan har hänt när varselljuset plötsligt inte fungerar.
Alltså inget ljus lyser, varken fram eller bak, när ljusomkopplaren står på 0 och bilen är startad.
Parkeriungsljus och halvljus fungerar som vanligt.
Varselljus
-
dalboviken
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi Eleg
- Kontakt:
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Sv:Varselljus
Plocka ut ljusströmställaren. Genom att trycka in och sedan vrida vredet medurs frigörs strömställaren och går att dra ut, se här: http://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/electrical_system/electrical_system/lights_lamps_switches_inside_anti-theft_system/repairing_switch/removing_and_installing_light_switch/
Om du sedan drar loss kontaktstycket går det att läsa anslutningarnas beteckningar vid kontaktstiften i ljusströmställaren. Här finns ett stift märkt "TFL" (Tages Fahr Licht -varselljus). Sätt tillbaka kontaktstycket och kolla med provlampa att du får ut spänning på kabeln som är ansluten till TFL stiftet i strömställaren när du sätter på tändningen. Får du ingen spänning är troligen ljusströmställaren defekt.
Om du sedan drar loss kontaktstycket går det att läsa anslutningarnas beteckningar vid kontaktstiften i ljusströmställaren. Här finns ett stift märkt "TFL" (Tages Fahr Licht -varselljus). Sätt tillbaka kontaktstycket och kolla med provlampa att du får ut spänning på kabeln som är ansluten till TFL stiftet i strömställaren när du sätter på tändningen. Får du ingen spänning är troligen ljusströmställaren defekt.
-
dalboviken
- Kontakt:
Sv:Sv:Varselljus
Tack för ett mycket bra beskrivning!
Jag har nu testat omkopplaren och det är full batterispänning på den kabeln. Om jag minns rätt var det tredje kabeln från ena kanten.
Den spänningen försvinner om jag vrider omkopplaren till nästa läge,
så det verkar stämma bra.
Jag kan heller inte se att det finns en egen säkring för varselljuset.
Jag har nu testat omkopplaren och det är full batterispänning på den kabeln. Om jag minns rätt var det tredje kabeln från ena kanten.
Den spänningen försvinner om jag vrider omkopplaren till nästa läge,
så det verkar stämma bra.
Jag kan heller inte se att det finns en egen säkring för varselljuset.
-
dalboviken
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Varselljus
Jag hittade felet!
Bakom ljusomkopplaren sitter ett relä(med elektronik) som är märkt 484. Jag lyckades till slut få ut reläet med en jättelång tång.
Det fanns en dålig lödning på kretskortet som jag lödde om och efter att lirkat tillbaka reläet så fungerade varselljusautomatiken igen!
Men jag undrar hur man egentligen skall komma åt elektroniken som sitter gömd och upptryckt bakom instrumentpanelen?
Bakom ljusomkopplaren sitter ett relä(med elektronik) som är märkt 484. Jag lyckades till slut få ut reläet med en jättelång tång.
Det fanns en dålig lödning på kretskortet som jag lödde om och efter att lirkat tillbaka reläet så fungerade varselljusautomatiken igen!
Men jag undrar hur man egentligen skall komma åt elektroniken som sitter gömd och upptryckt bakom instrumentpanelen?