Kupefläkt

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
pettersson52
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 2003
Kontakt:

Kupefläkt

Inlägg av pettersson52 »

Hej på er.
Ny på forumet.Har ett lite problem med min skoda Octavia 2003.När jag kör kupefläkten på steg 1o2 så fungerar den klockrent.Går jag sen upp till steg 3o4 så smäller säkringen.Vad är fel?
äpple
Bilmodell: Skoda Octavia 2 fsi 115hk 2008
Kontakt:

Sv:Kupefläkt

Inlägg av äpple »

Tror du får öppna upp i panelen och leta efter kortslutning.
Kolla även reläer som hör till fläkten. Du hittar i din handbok vilken relä och var den sitter
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Kupefläkt

Inlägg av Roger »

Det skulle ju helt enkelt kunna bero på att fläktmotorn går trögt och förbrukar mer ström än vad som är avsett. Har du servat bilen och bytat friskluftsfiltret enligt rekommenderade intervaller så inte det är helt igensatt? I annat fall skulle man ju till att börja med vilja mäta upp den faktiska strömförbrukningen med tångamperemeter vid fläktmotorn för att se hur det ligger till där, något gör att strömkretsen överbelastas och på en så pass ny bil håller jag mer för troligt att den är ett komponentfel (fläktmotorn) snarare än ett fel på kablaget, men osvuret är ju bäst...
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kupefläkt

Inlägg av Roger »

Kom just även på... Kolla vattenavrinningsbaljan så inte den är full av löv och barr, vid den här årstiden samlas det lätt på sig en massa skräp där som kan blockera lufttillförseln och göra så att fläkten får svårt att jobba. Öppna motorhuven och lyft på plastkåpan närmast vindrutan och kolla så det inte är en masa löv och skräp där.
pettersson52
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Kupefläkt

Inlägg av pettersson52 »

Kan meddela att det var fläkten som var paj.Bytt till en annan så nu fungerar det kanon.
pettersson52
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupefläkt

Inlägg av pettersson52 »

Har en annan fråga.Hur får man bort nedre delen av klädseln på bagage luckan? Är det våld som gäller eller?
Skriv svar