Byte oljepump
-
zeb444
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Byte oljepump
Behöver byta oljepump på Superb -03. Nån som har erfarenhet, sambon tänkte göra det själv.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Byte oljepump
Varför ska ni byta pump?
Min erfarenhet när folk ska byta oljepump har dom redan tappat trycket o ramlager mm fått så mycket stryk att det oftast är lättast o byta motor efter ett tag efter oljepumpsbyte..
Erfarenhet två med vag o skoda är att det är koks som täppt till silen mm o räcker att rensa sil och motor från gammal koks..
Min erfarenhet när folk ska byta oljepump har dom redan tappat trycket o ramlager mm fått så mycket stryk att det oftast är lättast o byta motor efter ett tag efter oljepumpsbyte..
Erfarenhet två med vag o skoda är att det är koks som täppt till silen mm o räcker att rensa sil och motor från gammal koks..
-
zeb444
- Kontakt:
Sv:Sv:Byte oljepump
Vi började att kolla silen och tråget, men det var nästan ingen skit där alls. Men har ändå inte tillräckligt med tryck. Vi hade hoppats att det räckt med det. Hoppas att det hjälper att byta pump, det fanns lite tryck när han kollade så förhoppningsvis har inget annat gett sig...
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Byte oljepump
Ok.
Har för mig det står i hayenes verstadshandbok hur man mäter om pumpen är sliten..
Går bilen bra annars o ingen oljetörst?
Kan vara ett bra tillfälle att göra ett komptest.
Lyft även ventilkåpan o kolla allmänt, är det koksat brukar det synas ganska bra.
Bilen är servad som den ska? Med rätt olja o bra filter?
Vet att biltemas filter har problem med backventil o då faller trycket oxå så ni ej bytar pump om det skulle vara ett enkelt fel.
Lycka till och återkom gärna hur det går.
Har för mig det står i hayenes verstadshandbok hur man mäter om pumpen är sliten..
Går bilen bra annars o ingen oljetörst?
Kan vara ett bra tillfälle att göra ett komptest.
Lyft även ventilkåpan o kolla allmänt, är det koksat brukar det synas ganska bra.
Bilen är servad som den ska? Med rätt olja o bra filter?
Vet att biltemas filter har problem med backventil o då faller trycket oxå så ni ej bytar pump om det skulle vara ett enkelt fel.
Lycka till och återkom gärna hur det går.
-
zeb444
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Byte oljepump
Tack så mycket för tipsen! Ska visa för sambon, som är den med bilkompetens ;-) Fast mest äldre bilar....
Den har druckit lite olja senaste året. Den är servad på verkstad senaste gången (kamremsbyte då med), innan dess gjorde nog sambon olje o filterbyte, men vet inte vilken sort han använde. Vi har gått ifrån Longlifeoljan sen vi slutade serva på märkesverkstad iaf, och det verkar vara ett bra beslut.
Jag är väldigt nöjd med bilen iaf. Den har gått över 26000 nu (hade gått 4300 när jag köpte den), och det är först nu det börjar krångla. Innan tror jag vi bara bytt en spindelled och belägg en gång, förutom service :-)
Den har druckit lite olja senaste året. Den är servad på verkstad senaste gången (kamremsbyte då med), innan dess gjorde nog sambon olje o filterbyte, men vet inte vilken sort han använde. Vi har gått ifrån Longlifeoljan sen vi slutade serva på märkesverkstad iaf, och det verkar vara ett bra beslut.
Jag är väldigt nöjd med bilen iaf. Den har gått över 26000 nu (hade gått 4300 när jag köpte den), och det är först nu det börjar krångla. Innan tror jag vi bara bytt en spindelled och belägg en gång, förutom service :-)
-
zeb444
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte oljepump
Nu är oljepumpen bytt, och det gick bra. Sambon provkörde och bilen lät som vanligt. Men - den läckte olja bak i motorn. Efter isärplock visade det sig att det var bakre vevaxeltäningen som hade gått sönder. Den är nu också bytt, och vi har kört 10 mil utan problem idag!