Märkligt tempfel

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
thejepp
Bilmodell: Octavia RS och Octavia 1.6 Glxi
Kontakt:

Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Halloj. Nyligen införskaffat mig en Octy Glxi 1.6 med det inte så ovanliga glapp i mätarhuset, dock har jag ett annat märkligt fel. När jag startade bilen imorse så drog tempmätaren i taket direkt och kylvätske symbolen börja blinka. Detta verkar för mig väldigt märkligt då bilen inte var varm samt att det finns fin och klar kylvätska i rätt nivå i burken. Kan detta fenomen ha med det glappande huset att göra ?? Har läst x antal trådar om tempmätaren men alla handlar om att den sjunker eller slutar fungera. Min skjuter helt sonika i taket (rött) utan att vara varm.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av andreas1 »

Tycker detta fel säger sig själv..
Inte ens en bil som är tom på vätska går upp i temp såfort..
Elfel/koris
lejon-hjarta

Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av lejon-hjarta »

Nope inte elfel och inte heller kortis. Det är givaren, du har en givare som mäter tempen på kylärvätskan. Det finns en med grön plast och med grå plast. Väldigt enkla att byta själv, sensorn slits av upprepade gånger av att bli varm och sedan kall. Den är inte dyr, 300-400 kr, och bytet när du lokaliserat delen går på mindre än 10 minuter.

Googla på autoexperten med ditt reg nr efter temp givare.
thejepp
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Grym respons. Tackar ödmjukast för input. Blev lite spakis när jag läste elfel. Trodde att min goda affär just blivit en kassako, men sen läser jag givare/sensor och blev lugnare för det var min misstanke ursprungligen. En givare/sensor har jag lokaliserat redan ska leta efter den andra.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av andreas1 »

Vad jag förstod det som var det när motorn startade?
Kass givare ger samma utslag redan när tändningen slås till.
Kass givare brukar resultera i inget värde = botten på mätaren.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av lejon-hjarta »

Räcker inte att givaren enbart får ström, den är även beroende av en signal från EMS styrenheten. Därav har en del 3 kabels kontakt och andra 4.

Så bara dra på spänningen räcker inte, oftast behöver du starta motorn.
thejepp
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Testade nu på morgonen när jag kom hem från jobbet och bilen stått hela natten. Det behövs bara tändningen för att mätaren ska gå i taket samt att fläkten fram startar. Tänkte då koppla in min Obd läsare, men får endast svaret "Linking error". Prövat flertalet ggr så att jag kunde utesluta felaktig isatt kontakt. Finns det nån säkring som styr dessa saker ?? Kan tillägga att jag har fått glapp i instrumenthuset så mätarna lever egna liv ibland, kan detta påverka kylvätskeproblemen ??
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av andreas1 »

Koppla bort givarna o se vad som händer.
Då borde fläkten vara stilla o mätaren i botten om givarna är dåliga.
Verkar lite märkligt om båda givarna skulle gett sig.
Man kan mäta givarna men hur många ohm dom ska visa vet kanske nån här som har likadan bil.
Har du rätt felkodsläsare? Vw o skoda funkar ej med vilken som.
thejepp
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Har en ganska avancerad obdläsare som iaf funkar på min octavia rs-02, ska leta fram min basic läsare och se om den funkar
thejepp
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Svarar själv på detta fel. Inte ens Skoda verkstaden fick kontakt via sin Vag-Com. Dom fick ta fram VAS och med den fick dom kontakt. Flertalet felkoder på temp, bränslemätare och andra saker såsom startspärr och larm, men alla hade samma sak gemensamt - dom gick via Kombiinatrumentet. Samtliga koder raderades och på väg hem hoppade instrumenten igång (inte fungerat på 2dgr) och nu är tempen normal. Självklart skall instumentet åtgärdas (lödas) men tycker detta visar på att kombiinstrumentet styr rätt så mycket.
thejepp
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Märkligt tempfel

Inlägg av thejepp »

Problemet löst.. Det visade sig att nån tidigare klåpare försökt fixa kombiinstrumentet själv med följd av att vissa ledbanor och lödpunkter tagit skada. Allt är nu lagat av auto-instrument och det fungerar felfritt.
Skriv svar