Nya Fabia kan de va nått?

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
benji
Bilmodell: Fabia
Kontakt:

Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av benji »

Har en Fabia II Combi Elegance TSI 86 modellår 2011, funderar på att kanske byta till den nya Fabia III Combi. Har letat lite på forumet om den nya modellen, men tycker det ser lite klent ut, kanske beror på att väldigt få ännu levererats, men kanske någon har hittat info om mina funderingar nedan?
1. Det verkar som man har satt på plastkåpor på underredet,
har varit en del kritik mot det, då det verkar vara fukt/skit-
samlare & orsak till rostrisk - har Skoda lyckats bättre an andra?

2. De motoralternativ som erbjuds diesel & bensin, verkar i viss
mån vara nykonstruktioner, har man tagit lärdom av tidigare
misstag tro tex, havererade TSI-motorer pga kam-kedje-
spännare?

3. De 3-cylindriga TDI-motorerna verkar nya, 90 & 105, provkörde
en 75 hk Fabia diesel tidigare & den var den trögaste bil jag
provat, de nya diesel-motorerna kanske är piggare?

4. 75 hk MPI-motorn - vad är det för något, ngt i stil med gamla
3-pipen 70 hk HPD eller vad den kallades...?

5. Skoda har ju kampanj på bilar med TSI 90-110 med ca 10K
prisavdrag, ingen kampanj på övriga motoralternativ?
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av fabbe1 »

Läste om den i Teknikens Värld, dom verkligen gav positiva omdömen, dom undrade t.e.x varför man skulle ge 150000:- mer för en V70 som lastar mindre i vikt.
Tony
Andreas74
Kontakt:

Sv:Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av Andreas74 »

Den är testad i Vi bilägare nr 2 2015 och fick väldigt bra betyg överlag. Har läst någonstans att de klagade lite på buller men är ju inte så stor bil då brukar man få det på köpet.

Är rätt säker på att de gått över till kamrem på TSI 90 och 110 och de sak inte behövas bytas men jag är lite skeptisk till det.

TDI motorerna vet jag inte så mycket om då jag föredrar bensin.
Jag kör ca 1400 mil per år och oftast ca en mil och då verkar det som dieselmotorerna inte mår bra av så korta sträckor.

Så jag tror att vinsten blir väldigt liten om ens någon att välja Fabia diesel, högre pris och skatt och inte så stor skillnad i förbrukning.
Så välj TSI 90 eller 110.
75 hk bensinaren tror jag fortfarande är trecylindrig.
Pfaff!
Bilmodell: Skoda Octavia & Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av Pfaff! »

Det får man allt hoppas, för jag beställde en 110 tsi kombi i januari. När den levereras vet bara gudarna. Och möjligen fabriken.
Provkörde en 90 hk hatch i samband med köpet, och den var en pigg liten sak.
Det verkar fö gå rätt bra med försäljningen, sedan introduktionsannonsen har jag inte sett en enda, utom en för gamla mk2 lagerbilar....
sepewi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av sepewi »

Beställde en Fabia Combi TSI110 i januari och fick den igår 23/4. Tänkte lämna den på rostskyddsbehandling så slipper jag fundera på om det rostar under täckplåtar...Hitills så är det över förväntningarna. Betalade 156000kr med extra tonade rutor, dålig vägpaket, elegance, dragkrok, vinterdäck och lastnät.
Civil
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av Civil »

Håller med det är väldigt mycket bil för pengarna, allmänt när man köper en Skoda. Dock så som alla andra skodas modeller, så låter dom som ihåliga cola burkar, det är faktist inte så kul att köra långt med en bullrande bil.

Har lyckats själv kapa väldigt mycket oljud från vägen, men det kräver rätt mycket arbete. Kör en Superb 2011 tdi med DSG. Har mätt ljudet i min bil efter att jag monterat ljud absorberande material, nu ligger jag på 53DB på motorvägs körning, vilket är väldigt väldigt skönt.

Tystare än BMW och finaste AUDIN :)
sepewi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av sepewi »

Jag förväntade en del ljud men den är mycket tystare än föregående årsmodell. Den är den tystaste jag kört och som kostar under 180000 kr. Dock är det viktigt att att alla pluggar sitter som de ska och att genomföringar är täta. Funderar på om de extra "skyddsplåtarna" påverkat att den är så tyst. Även dörrtätningar har stor betydelse och de verkar "perfekt" justerade på min bil. Det enda negativa jag hittat är lite rost runt svetsen på bakre ljuddämpare där slutröret är anslutet.
benji
Bilmodell: Fabia
Kontakt:

Sv:Nya Fabia kan de va nått?

Inlägg av benji »

Nu verkar 2016 års modell kommit ut till vissa handlare, tex Olofssons Bil, som erbjuder en combi elegance för 140-145´.

Nu bl.a med "BOLERO infotainment system 6.5 tums pekskärm".
Då kanske man kommit runt problemet med att bara vissa smart-
mobiler gick att spegla via mirrorlink.
Skriv svar