Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Maggan80
Bilmodell: Skoda Felicia lx 1,6
Kontakt:

Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

Inlägg av Maggan80 »

Hej!
Jag har en Felicia 1,6 åm -98. För ett tag sen så rusade temperaturmätaren nästan i höjden, men jag fick stopp på det genom att dra på värmen och fläktarna för fullt, då sjönk temperaturen. Kylarfläkten som sitter längst fram framför motorn går inte igång som den ska. En kompis kopplade på ett batteri på fläkten och då fungerar den som den ska, han tömde systemet och satte dit en ny kontakt (eller heter det givare?) till fläkten men det kyler fortfarande inte. Vad kan vara fel? Den blir väldigt varm väldigt fort. Sitter det någon termostat kopplad till systemet som kanske är sönder? Jag hittar inte min Haynes-bok så jag har inte ens koll på vart termostaten isf sitter. Vattenpump och kamrem är bytt för ett år sedan, ingenting läcker så problemet borde vara kopplat till fläkten väl? Det sitter ytterligare sladdar med en likadan kontakt jämte den vanliga kontakten, kan den ha med problemet att göra? Jag vågar ju inte köra bilen knappt fall den börjar koka och toppen spricker.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

Inlägg av andreas1 »

Är där två sladdar till givaren på kylaren så koppla ihop båda.
Är där bara en sätt den till jordat ställe.
Då ska fläkten gå,gör den inte det byt säkring.
Fläkten styrs av givaren på kylaren med jordsignal,plussignal går direkt till fläkten.
Maggan80
Kontakt:

Sv:Sv:Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

Inlägg av Maggan80 »

Det sitter en slags kontakt till givaren med två sladdar i kontakten. Men sen hänger det en lös kontakt jämte också som ser exakt likadan ut som den som är kopplad till givaren, men den har nog aldrig varit kopplad till något... Eller kan den alltså ha varit det och lossnat? Sitter säkringarna till fläkten där resterande säkringar sitter (vid passagerarsätet)? Det borde ju logiskt sett finnas ett relä också väl? Fan jag blir så frustrerad utan min Haynes-bok. Jag har mest skruvat med volvo tidigare och inte gjort så mkt på Felician för det har inte behövts
Maggan80
Kontakt:

Sv:Sv:Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

Inlägg av Maggan80 »

Det sitter en slags kontakt till givaren med två sladdar i kontakten. Men sen hänger det en lös kontakt jämte också som ser exakt likadan ut som den som är kopplad till givaren, men den har nog aldrig varit kopplad till något... Eller kan den alltså ha varit det och lossnat? Sitter säkringarna till fläkten där resterande säkringar sitter (vid passagerarsätet)? Det borde ju logiskt sett finnas ett relä också väl? Fan jag blir så frustrerad utan min Haynes-bok. Jag har mest skruvat med volvo tidigare och inte gjort så mkt på Felician för det har inte behövts
andreas1
Kontakt:

Sv:v:Sv:Kylarfläkten har slutat fungera, bilen blir kokhet

Inlägg av andreas1 »

Extragrejorna är nog för bilar med ac.
Alla säkringar o relä finns i säkringsdosan pass sida.
Exakt vilken det är vet jag ej ,lättast är att mäta fram kablarna,inte säkert det finns relä.
Relä används oftast när man ska styra med annan källa .
Bilel ser likadant ut oavsett märke.
Mät om det finns plussignal på fläkten.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Japp det har den :) men bra att veta de andra kablarnas funktion. Jag har min haynes-bok nu och funderar på att testa om termostaten funkar som den ska eftersom säkringen är hel och fungerar, fläkten är hel och fungerar, samt givaren till fläkten är utbytt så känns termostaten som nästa rimliga sak att testa.
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Termostatfel är antingen helt öppen el stängd.
Båda felen syns på tempmätaren.
Alltid öppen = bilen kommer aldrig upp i 90 grader vid normal körning.
Stängd= bilen kokar snabbt.
Om du kopplar ihop dom 2 kablarna på givaren med varandra startar fläkten då?
Gör den ej det är det jordfel alt kabelbrott.
Känn även på kylaren om den blir varm, varm kylare innebär att cirkulation finns.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

testade nyss och ja fläkten startar om jag kopplar ihop sladdarna. Bilen blir varm fort, har kag inte värmen på fullt blås inne i bilen hela tiden så sticker tempmätaren i topp väldigt snabbt. Jag kan inte heller stå på tomgång i kö etc utan att bilen blir kokhet. Den har inte kokat än då jag fick syn på att tempmätaren var på det röda och drog på värmen för fullt och sen ställde bilen. Allting under huven blir väldigt varmt, kylare, slangar, expansionskärl. Men i morse så började det bubbla i expansionskärlet, det ska det väl inte göra? Hursomhelst så tänkte jag ta loss termostaten och testa den i kokande vatten för att se om det går att se ifall den fungerar
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Blir alla slangar o kylaren varm har du nog fått en defekt givare.
Defekt termostat bör ge kallare kylarslang då den ej släpper igenom vatten.
Fanns två olika termostater på dessa bilar. En normal o en som är en byggsats i locket,den andra brukar brista i plasten kanske det som hänt.
Nä den ska ej bubbla,antingen är det luft i systemet som kommer eller kokar det.
Blir bilen varm fort från start låter det som en propp nånstans.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Jag ska alltså kolla vilken sorts termostat det är också. Systemet tömdes ju när den nya givaren sattes dit borde inte vara luft i systemet då.. Kan det vara två saker fel? Dvs både en propp som gör att vattnet isf inte cirkulerar ordentligt (därför bubbling) och iom att fläkten inte går så blir bilen varm fort för då är det inget som kyler över huvud taget?
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Det är just när systemet töms o återfylls man får luft.
Tomt system ska bilen startas o värmeteglaget på full värme.
Sen fyller man lugnt så brukar all luft försvinna.
Hur lång tid från kall bil tills den är tokvarm?
Hade själv defekt givare förra sommaren,det märktes bara i bilkö.
Vanlig körning hölls tempen nere av fartvinden.
Blir hela kylaren varm ska fläkten absolut starta annars är givaren dålig.
Har du bra värme i kupen?
Prova koppla ihop sladdarna till fläkten o kör.
Blir den varm då är det väldigt fel.
Viktigt är att du får ut all luft först bara.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Jag har surfat runt på forumet ikväll och tror att det är termostaten. Den kan tydligen göra att fläkten inte går igång eftersom det inte kommer fram ngt vatten. Jag passar väl på att lufta systemet samtidigt som jag byter den. Frågan är bara innan ska byta hela termostathuset el bara termostaten. Imorgon ska jag iaf klura ut vart den sitter och försöka förstå Haynes-instruktionerna.
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Det stämmer absolut att det kan hända.men då blir din kylare inte varm.
Skillnad på ljummen o 90 grader.
Skruva av termostathuset så ser du isåfall vad du behöver,finns inga genvägar där.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Uppdatering:

Jag har nu kollat så fläkten fungerar, det gör den.
Men undre slangen till kylaren blir inte varm, innebär det att jag har cirkulation i systemet? Om jag inte har på full värme inne i kupén rusar mätaren iväg, men fläkten går fortfarande inte igång. Kan det vara så att den nya givaren /kontakten till kylarfläkten jag köpte var defekt? Bilen kyla ju inte av luftintag heller, men kylaren och undre slangen är inte varma som den övre slangen (den blir skållhet)
Jag har bokat verkstadstid men de hade mkt att göra och det börjar bli sjukt jobbigt att köra med full värme i det här vädret
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Det kommer även vatten/glykol fr den övre lilla slangen tillbaka ner i expansionskärlet
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Då har du dålig eller ingen cirkulation.
Tänkbara fel
Stopp i kylaren el på vägen
Defekt vattenpump
Defekt topplockspackning.
Givaren får aldrig varmt vatten o ger då ingen signal till fläkten.
Därför går den varm
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Vattenpump och kamrem är bytt på verkstad för ett år sedan kan de verkligen gå sönder så fort efter? Det verkar inte cirkulera ordentligt för trots byte av givaren och termostat så går inte fläkten igång och övre slangen blir varm och undre är kall. Jag blir helt matt, funderar allvarligt på att dra in en manuell knapp till fläkten i kupén. Kylarn blir ju inte kall av vinddraget ens, jag får fortf ha fläkten på högsta och värme på för att mätaren inte ska skjuta i toppen (antar att bilen kokar då?) Jag ger fan upp snart. Jag har gjort allt i boken och som jag fått tips om. Vad händer om man sliter ut hela termostatjäveln?
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Då 1,6an är vags motor har vattenpumpen skrovellhjul av plast.
Det är riktigt skit o inte ovanligt att vingarna trillar av. Om fallet är så här måste man titta.
Inte ofta jag ger rådet men biltema säljer pumpar med skrovellhjul av metall o det är bra pump
Hjälper tyvärr ej att koppla om fläkten om du ej har cirkularion.
Ta termostaren kan hjälpa, man gör gärna det när toppen mm gett sig för motorn ej ska koka.
Osäker på om det kommer fungera helt 100 bara.
Viktigast är att mätaren aldrig får gå upp på det röda,alutopp ger sig direkt o då är bilen troligast skrot om du ej gör jobben själv.
Maggan80
Kontakt:

Inlägg av Maggan80 »

Det hann ju aldrig upp till det röda innan jag såg på mätaren, drog på full värme och stannade bilen, kan toppen ha gått ändå?

Eftersom övre slangen är varm och undre kall, kan kylaren vara igensatt då? Skulle en kylarrensning kunna fungera? Och påverkar allt detta fläkten eller har jag två separata problem?

Har jag bytt termostat och givare i onödan nu eller kan något ha gått fel när jag satte dit dem? Det är så många saker som händer så jag får svårt att reda i det
andreas1
Kontakt:

Inlägg av andreas1 »

Toppen kan gå av olika anledningar men har den inte gått varm bör den klarat sig.
Kolla i oljelocket så det ej är grått i oljan o inget vatten försvinner.
Ja det kan vara stopp i kylaren alt andra kanaler.kylarrens maskindiskmedel kan fungera, bara o prova.
Ja du har nog bytt saker i onödan.
Edtersom båda slangarna ej blir varma kommer varma vattnet aldrig fram till givaren på kylaren.
Då tror givaren motorn är kall o startar aldrig fläkten.
Hela kylaren är yroligen inte heller jämnvarm.
Skriv svar