Hej.
Måste slänga ut en fråga här angående min acc.
En varm dag när man sätter sig i en het bil så tar det minst 15 min innan man kan antyda någon kyla från utblåset. Spelar ingen roll om jag har den på auto på 18 grader, eller om jag ställer den på LOW med fullt blås. Sedan efter 15-20 min då kyler den helt okej. men jag vill att det ska vara iskall luft direkt, så har det varit på mina tidigare bilar. Någon mer som upplever liknande problem, är det klena system i skoda?
Har en octavia 1.6 tdi 2011.
Lång tid innan ac blåser kallt
-
ronbe
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
winston
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Lång tid innan ac blåser kallt
Du kan eventuellt ha tappat lite gas ur systemet. Jag fick det en gång på min tidigare bil en 06:a och då fungerade det som din bil. Man hittade ingen läcka men det var lite gas i systemet och efter fyllning fungerade den OK igen.
Du kan själv kolla hur det fungerar genom att mäta med en termometer i utblåset på instrumentpanelen. Starta bilen ställ in Auto så att den mesta luften kommer ur utsläppen på instrumentpanelen och välj max kyla. Efter en kort stund (går olika fort beroende på hur snabb termometer är) så skall du ha ca 10 grader i utluften.
Du kan själv kolla hur det fungerar genom att mäta med en termometer i utblåset på instrumentpanelen. Starta bilen ställ in Auto så att den mesta luften kommer ur utsläppen på instrumentpanelen och välj max kyla. Efter en kort stund (går olika fort beroende på hur snabb termometer är) så skall du ha ca 10 grader i utluften.
-
ronbe
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Lång tid innan ac blåser kallt
Lämnade in bilen på ac-service. Dom tappade ur 146g och fyllde på 528g, så det var dåligt med köldmedel uppenbarligen. De tryckmätte och gjorde en täthetskontroll, men upptäckte inget läckage. Nu kyler det som bara den, får se hur länge det håller. 1795kr fattigare blev jag.