byta spännrulle 1,3

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

byta spännrulle 1,3

Inlägg av andreas1 »

Motor 1,3 mpi 00a. 68 hk.
Har något irriterande lagerljud vid kallstart.
Har bytt löphjul generator servopump rem.
Nu är det bara vattenpump o spännhjulet kvar.
Någon som vet hur hjulet sitter fast?
Är ju nådigt trångt att ens kunna se vad där sitter i centrum på hjulet.
Någon som har lust att kolla på er egen spännare om hjulet går att snurra när remmen är spänd? Kan snurra mitt, verkar dock ej glappa i varken vattenpump el spännhjul o ljudet hörs ej som en rem.
Låter dock mer i kupen än i motorrum o inte alltid ljudet kommer.
etanol
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:byta spännrulle 1,3

Inlägg av etanol »

Dess centrummutter sitter normalt fast, där det är dess lager som roterar, vanligen brukar man redan vid handrotation av löphjulet känna om det känns okej eller ej.

Vid tvekan är det inte mer än ett par hundra riksdaler för ett nytt löphjul inkl frakt från tex http://www.reservdelar24.se/ där jag varit mycket nöjd med. :-)

Men låter det nu inte som symtomen som du antyder verkar komma från drivremmen, så kan man med i uteslutnings syfte demontera drivremen. För att kort provköra motorn om/att fenomenet försvinner eller ej.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:byta spännrulle 1,3

Inlägg av andreas1 »

Har rotat i det nu.
Fick sänka motorn o bort med bottenplåten för o komma åt.
Skruven drog såklart gängorna så fick plocka ner allt för o få loss hela fäste mm.
Har skruvat bil i 20 år så ja jag vet hur en slirande rem låter.
Frågan lade jag här för att få veta om det var insex vanlig skruv eller vad.
Ljudet kommer inte alltid o självklart alltid när man är på fel ställe.
Hade ett hjul men visa sig va fel så rev lagret tvätta o fetta in på nytt.
Kändes inget glapp eller något annat märkligt men faktum är att den varit tyst i en vecka nu.
Måste fråga får du betalt för o göra reklam för bildelar 24?
Tycker det dycker upp i alla dina inlägg.
För min del försöker jag gynna svenska bolag om skillnaden ej är tokstor.
Oftast får jag bra priser här o får delarna samma dag.
Om alla handlar från utlandet är sverige ännu sämre ute än vi är idag.a
etanol
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:byta spännrulle 1,3

Inlägg av etanol »

Att börja med så vet man aldrig hur mycket en frågande kan i fråga om bilar, som därför kanske kan uppfattas som "löjligt" enkelt,, har själv "bara" runda 30 år som bilmekaniker på landets olika märkes verkstäder, som nu mer tyvärr är sjukpensionerad efter en incident under egna FN tjänsten i Bosnien -94...

Ber så mycket om ursäkt om det uppfattas som reklam för denna länkade sida, är bara det att jag med mesta del hämtade delar där ifrån vanligen haft bästa priserna till kvalité. Där jag INTE har någon vinning! ;-)
Jag håller med dig fullt ut där, men när priserna skiljer hälften till oftare tredjedelen av vad identisk pryl betingar här hemma, drar nog dom flesta åt öronen. Men alla gör vi våra egna val! Punkt.

Men till egentliga fallet som dessa typer av forum är till för,,, Jo man kan behöva lätta bottenplåten för bättre åtkomst, annars kan dessa komma och gå fenomen vara lite värre att felsöka på.
Får det ses om tystnaden blir bestående med i ditt fall. :-)
Skriv svar