Tjena, helt ny här men tänkte dela med mig om en sak som hände mig för 2 dagar sen.
Åkte med bilen i en bilkö ca 40 km/h när plötsligt mina bakhjul låste sig pch jag sladdade nästan av vägen.
En sekund senare så släppte hjulen igen, det rasslade till som f*n och luktade bränd olja, var på jag stannar direkt och ringer bärgningsbil.
Idag fick jag svaret från Skoda Jönköping. Slutväxeln hade gått sönder!?!
Bilen i fråga är en Skoda Superb 2013 4×4 DSG tdi med 140 hästars motorn. Bilen har bara gått 5900 mil.
Nån annan som vart med om nåt liknande?
Nu har ju min nybilsgaranti gått ut precis, så jag hoppas att Skoda själva tar på sig det (typ "Goodwill") annars blir det 3000 kr i självrisk till Länsförsäkringar.
Jag är mest glad över att det inte hände 500 meter vidare på motorvägen då jag hade mina 2 små barn på 2 och 5 år o bilen.
Diff Haldex Slutväxel
-
Peter Johansson-M
- Bilmodell: Skoda Superb 2.0 TDI 140 4×4 DSG 2013
- Kontakt:
-
Merkava
- Bilmodell: Skoda Suberb Alldrive
- Kontakt:
Sv:Diff Haldex Slutväxel
Jag har exakt samma bil och har inte upplevt något liknande. Peppar peppar kanske.....
Jag har andra issues med min bil som kraftigt rykande Webasto, som inte alltid startar osv osv.
Men den ska in nu snart och Skoda har väl halvlovat att ta det på goodwill eftersom min precis också gått ut.
Lägg fram det på ett snyggt sätt och avsluta med att det var tur att inte........ så tror jag säkert att Skoda kommer ta det på goodwill. Nybils har ju endast gått ut för någon månad sedan.
Återkom gärna och berätta hur det gick.
Jag har andra issues med min bil som kraftigt rykande Webasto, som inte alltid startar osv osv.
Men den ska in nu snart och Skoda har väl halvlovat att ta det på goodwill eftersom min precis också gått ut.
Lägg fram det på ett snyggt sätt och avsluta med att det var tur att inte........ så tror jag säkert att Skoda kommer ta det på goodwill. Nybils har ju endast gått ut för någon månad sedan.
Återkom gärna och berätta hur det gick.
-
Peter Johansson-M
- Kontakt:
Sv:Sv:Diff Haldex Slutväxel
Surt att höra om webastron. Hade tänkt eftermontera det, men ångrade mig när priset för den var ca 19000kr.
Fick för övrigt svar igår från skoda. Dom tar inte på sig det.
Tur är väl att man är försäkrad (mobilitetsgaranti länsförsäkringar 8 år/12000 mil). Får även 100kr/dag i avdrag på min självrisk (3000kr) för varje dag som min bil står på verkstade. Och dom börjar arbetet med min bil 27:e januari. Så det bkir nog inte mer än kanske nån hundralapp i självrisk.
Fick för övrigt svar igår från skoda. Dom tar inte på sig det.
Tur är väl att man är försäkrad (mobilitetsgaranti länsförsäkringar 8 år/12000 mil). Får även 100kr/dag i avdrag på min självrisk (3000kr) för varje dag som min bil står på verkstade. Och dom börjar arbetet med min bil 27:e januari. Så det bkir nog inte mer än kanske nån hundralapp i självrisk.
-
Peter Johansson-M
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Diff Haldex Slutväxel
Update!!!
Skoda tog på sig ansvaret efter mitt möte idag med skodas chef i jönköping.
Dom står nu för allla kostnader. Vad som hänt och varför vet dom inte. Detta är första fallet som de vet om.
Skoda tog på sig ansvaret efter mitt möte idag med skodas chef i jönköping.
Dom står nu för allla kostnader. Vad som hänt och varför vet dom inte. Detta är första fallet som de vet om.
-
fabbe1
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Diff Haldex Slutväxel
Det är alltid det första felet oavsett vad det handlar om som dom hört talas om.