Hejsan!
Är återigen Skoda-ägare då jag häromveckan köpte en mycket fin Octavia Elegance Estate 1.6i 2004 (Octavia 1).
Gillar bilen men kommer ifrån en Volvo V70 och har svårt att vänja mig vid kopplingen. Funktionen är oklanderlig men i Volvon fick man trycka på lite när man pressade ner pedalen och man kände den tydligt under foten när man släppte upp. I Skodan är motståndet betydligt mindre och med arbetsskorna på så känner jag inte att pedalen följer med upp (vilket den gör, men ändå..) och jag har svårt att s.a.s dosera rätt.
Om jag vill att returen ska bli lite kraftigare, finns då något att göra? Sitter det någon fjäder som kan ha blivit sliten och som går att byta ut? Finns kraftigare fjädrar att få tag i? Var sitter den i så fall och är bytet okomplicerat eller ett helsike? OM det finns, vad heter delen och vart kan jag få tag i den?
All möjlig info i ämnet vore tacksamt :)
Svag retur koppling.
-
malte74
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLXi
- Kontakt:
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Svag retur koppling.
Inte ofta man kan säga det men du ska nog vara glad över ditt problem.
Kopplingen i din volvo var nog ganska gammal o skodans troligen ganska nybytt.
En ny koppling är mjuk o koppla med en gammal mycket trögare.
Så svaret är att ja du kan hitta en gammal tryckplatta så blir den trög.
Annars kommer du vänja dig o tycka det är skönt att den är mjuk .
Kopplingen i din volvo var nog ganska gammal o skodans troligen ganska nybytt.
En ny koppling är mjuk o koppla med en gammal mycket trögare.
Så svaret är att ja du kan hitta en gammal tryckplatta så blir den trög.
Annars kommer du vänja dig o tycka det är skönt att den är mjuk .
-
etanol
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Svag retur koppling.
Jo som sagt blir det allt vanligare med än mjukare returgång för kopplings pedaler, tror jag stött på fenomenet någon gång tidigare av kund som ville ha mer motstånd på sin koppling...
Visst så kan man enklast då montera dit en extra dragfjäder på kopplingsarmen, så ökas motståndet något. Värt att pröva i fallet med.
Visst så kan man enklast då montera dit en extra dragfjäder på kopplingsarmen, så ökas motståndet något. Värt att pröva i fallet med.
-
malte74
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLXi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Svag retur koppling.
Tackar för svaren.
Jag har faktiskt ingen information om att kopplingen skulle vara bytt någon gång men dess funktion är klanderfri. Frugan älskar att köra bilen då den både när det kommer till koppling, broms och gaspedal är just mjuk och fri ifrån motstånd.
Jag är dock nästan 2m lång, över 100kg tung och med ganska långa ben.. Med jobbarskorna på, vilket är det vanliga, så blir allting helt enkelt lite för känsligt. Gaspedalen känns som en strömbrytare, bromspedalen likaså och kopplingen är som sagt för svag i returen för att jag ska känna att jag har kontroll över var pedalen befinner sig.
Jag tror dock inte att det är något "fel" som sådant. Trycker jag ner pedalen med handen så krävs lite kraft.. Inte i närheten av hur det är i Volvon dock..
Jag får väl helt enkelt ge det ett par veckor och se om jag vänjer mig. Annars får jag ta loss fjädern och se om jag kan hitta eller tillverka en kraftigare variant.
Jag har faktiskt ingen information om att kopplingen skulle vara bytt någon gång men dess funktion är klanderfri. Frugan älskar att köra bilen då den både när det kommer till koppling, broms och gaspedal är just mjuk och fri ifrån motstånd.
Jag är dock nästan 2m lång, över 100kg tung och med ganska långa ben.. Med jobbarskorna på, vilket är det vanliga, så blir allting helt enkelt lite för känsligt. Gaspedalen känns som en strömbrytare, bromspedalen likaså och kopplingen är som sagt för svag i returen för att jag ska känna att jag har kontroll över var pedalen befinner sig.
Jag tror dock inte att det är något "fel" som sådant. Trycker jag ner pedalen med handen så krävs lite kraft.. Inte i närheten av hur det är i Volvon dock..
Jag får väl helt enkelt ge det ett par veckor och se om jag vänjer mig. Annars får jag ta loss fjädern och se om jag kan hitta eller tillverka en kraftigare variant.